OPODATKOWANIE AKCYZĄ WYROBÓW TYTONIOWYCH
1. Zniszczenie krajanki tytoniowej a podatek akcyzowy.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2019 r. (0111-KDIB3-3.4013.152.2019.1.MK) zajął się problematyką powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu zniszczenia niezdatnej do użytku krajanki tytoniowej objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Zdaniem organu podatkowego co do zasady zniszczenie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy (w tym przedmiotowych wyrobów akcyzowych) jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Niemniej ustawodawca w przypadku wyrobów akcyzowych nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy przewidział możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania akcyzą. Wypełniając tym samym warunku o których mowa w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, czynność zniszczenia wyrobów akcyzowych nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, nie będzie podlegała opodatkowaniu.
Zastosowanie zwolnienia od podatku oznacza, uwolnienie od potencjalnego podatku wyrobu/czynności, dla których co do zasady ustalona jest określona stawka podatku.
Biorąc powyższe pod uwagę zniszczenie przedmiotowych wyrobów akcyzowych – czynność podlegająca opodatkowaniu – powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i w konsekwencji powstanie zobowiązania podatkowego wg stawki obowiązującej w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym zastosowanie zwolnienia o którym mowa w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego powoduje, że obowiązek podatkowy z tytułu całkowitego zniszczenia nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe. Zastosowanie zwolnienia co do zasady nie jest obowiązkiem lecz ścisłe uwarunkowanym prawem. Aby zatem względem przedmiotowych wyrobów akcyzowych nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, nie powstało zobowiązanie podatkowe, niezbędne jest zniszczenie tych wyrobów w sposób określony w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego tj.m.in. poprzez uzyskanie zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego na zniszczenie wyrobów, które nie mogą być dalej wykorzystywane jako wyroby akcyzowe.
Powyższe oznacza, że jeżeli podatnik zamierza dokonać utylizacji krajanki tytoniowej, która nie może być dalej wykorzystywana jako wyrób akcyzowy, w sposób przewidziany w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, oznacza to, że powstała substancja nie ma cech wyrobu akcyzowego (nie jest wyrobem akcyzowym). Tym samym utylizacja (całkowite zniszczenie) niezdatnej do wykorzystywana jako wyrób akcyzowy krajanki tytoniowej, przy wypełnieniu pozostałych warunków o których mowa w § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, będzie mogła zostać objęta zwolnieniem z opodatkowania akcyzą. W konsekwencji zniszczenie – utylizacja krajanki tytoniowej w sposób opisany we wniosku nie będzie opodatkowane akcyzą.
Podsumowując w ocenie organu podatkowego zniszczenie niezdatnej do użytku krajanki tytoniowej, która jest objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy oznacza, że czynność ta jest co do zasady opodatkowana podatkiem akcyzowym, jako czynność kończąca procedurę zawieszenia poboru akcyzy, ale jednocześnie czynność ta korzysta ze zwolnienia na podstawie § 17 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Marek Zagórski
Adwokat
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 77