Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 69/2024

2. Przemieszczanie w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów zawierających alkohol etylowy całkowicie skażony.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: „Szef KAS”) coraz częściej rewiduje poglądy Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dalej: „Dyrektora KIS”) i -stwierdziwszy nieprawidłowość pierwotnych interpretacji indywidualnych – wydaje interpretacje zmieniające. Dominują przypadki, w których Szef KAS dokonuje zmian na niekorzyść zainteresowanych, choć część zmian ma walor pozytywny dla podatników. Tak można oceniać m.in. interpretację DOP7.8101.59.2023.HEMD z dnia 2 lutego 2024 r. , w której Szef KAS zmienił z urzędu interpretację indywidualną z 17 maja 2023 r. (nr 0111-KDIB3-3.4013.96.2023.1.MAZ) w przedmiocie obowiązku stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczenia w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi zawierających w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Pomimo, że Dyrektor KIS zaaprobował stanowisko Podatnika, Szef KAS nie zgodził się, że w przypadku przemieszczania tych wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej należy stosować elektroniczny uproszczony dokument administracyjny e-SAD, tylko dlatego, że zawarty w tych wyrobach alkohol etylowy spełnia definicję alkoholu etylowego, wynikającą z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”).

Podatnik założył, że skoro jako uprawniony wysyłający i uprawniony odbiorca, zajmuje się głównie produkcją i sprzedażą wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (m.in. płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych, płynów do dezynfekcji rąk itp.), zawierających w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony, klasyfikowanych do pozycji CN innych niż 2207 i 2208, tj. co do zasady do kodu CN 3820 00 00 – środki zapobiegające zamarzaniu i gotowe płyny przeciwoblodzeniowe, zaś w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. brak jest wyłączenia stosowania dokumentu e-SAD w stosunku do wyrobów o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objętego pozycjami CN 2207 i 2208, jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej, to z powyższych względów zobowiązany jest do stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń produkowanych przez siebie wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Szef KAS uznał wskazaną kwalifikację za nieprawidłową i w konsekwencji zdecydował się zmienić z urzędu interpretację indywidulaną, w której Dyrektor KIS zgodził się z przedstawioną wyżej oceną przyjętą przez Podatnika. .

W ocenie Szefa KAS, ponieważ produkowany na terytorium kraju alkohol etylowy całkowicie skażony może być przedmiotem swobodnego obrotu na terytorium kraju po jego dopuszczeniu do konsumpcji, gdy nie został jeszcze zużyty do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, to późniejszy obrót gotowymi wyrobami nieprzeznaczonymi do spożycia przez ludzi zawierającymi w swym składzie ten alkohol (zwolniony bezwarunkowo) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości nie musi odbywać się w dostawie wewnątrzwspólnotowej na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.

Zdaniem Organu, dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy takimi wyrobami są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej, analogicznie jak w przypadku, gdy jest nabywany wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, który został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.

W konsekwencji nie powstaje więc konieczność stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń wyrobów zawierających alkohol etylowy całkowicie skażony w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

 

dr Joanna Kiszka

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50