4. Samochód wyprodukowany na bazie samochodu ciężarowego
Nie ma znaczenia to, że samochód został wyprodukowany na bazie samochodu ciężarowego,
gdyż taka konstrukcja umożliwia przystosowanie pojazdu zarówno do przewożenia wyłącznie towarów jak i przystosowania
pojazdu jako pojazdu wielofunkcyjnego o zasadniczym przeznaczeniu do przewozu osób, o czym mogą świadczyć cechy
pojazdu takie jak: wygląd pojazdu, istnienie dwóch odrębnych przestrzeni, pięć miejsc wyposażonych w pasy
bezpieczeństwa i zagłówki, welurowa tapicerka, bogate wyposażenie części pasażerskiej czy też napęd na cztery koła a
dodatkowo proporcja przestrzeni ładunkowej do długości osi.
Jak wskazał NSA w wyroku z dnia 10 listopada 2017 r. (I GSK 2096/15). W ocenie NSA:
?Nie ma znaczenia to, że samochód został wyprodukowany na bazie samochodu ciężarowego, gdyż taka konstrukcja
umożliwia przystosowanie pojazdu zarówno do przewożenia wyłącznie towarów jak i przystosowania pojazdu jako pojazdu
wielofunkcyjnego o zasadniczym przeznaczeniu do przewozu osób, o czym świadczą cechy pojazdu takie jak: wygląd
pojazdu, istnienie dwóch odrębnych przestrzeni, pięć miejsc wyposażonych w pasy bezpieczeństwa i zagłówki, welurowa
tapicerka, bogate wyposażenie części pasażerskiej czy też napęd na cztery koła a dodatkowo proporcja przestrzeni
ładunkowej do długości osi. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, analiza materiałów dowodowych zebranych przez
organy podatkowe w aktach administracyjnych sprawy wskazuje, że materiał dowodowy został zebrany wyczerpująco i
całościowo rozpatrzony zgodnie z zasadą swobodnej oceny dowodów, ponadto ocena ta nie została przekroczona. Organ
podatkowy dokonał klasyfikacji towaru w oparciu o Nomenklaturę Scaloną wydaną zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG)
nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE 256 z
7 września 1987 r., wyjaśnienia do Wspólnej Taryfy Celnej w tym m.in.: o noty wyjaśniające, opinie klasyfikacyjne,
decyzje klasyfikacyjne Komitetu Systemu Zharmonizowanego oraz w oparciu o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości
Unii Europejskiej. W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił podstawę prawną rozstrzygnięcia, oraz szczegółowo
wypowiedział się z jakich powodów samochód Nissan Nawara został zakwalifikowany do pozycji 8703 a nie 8704.
Stosownie do kluczowego zwrotu „przeznaczony” wykazał główne przeznaczenie pojazdu, wyjaśnił dlaczego informacja
otrzymana przez skarżącego od firmy Nissan jak również homologacja, którą otrzymał pojazd jako ciężarowy nie
przesądza o jego kwalifikacji do kodu CN 8704.?
Kacper Wolak
Młodszy konsultant
podatkowy
kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon:
22 517 30 77