5. Cechy projektowe pojazdu nadane przez producenta a ustalenie zasadniczego przeznaczenia pojazdu
O zakwalifikowaniu pojazdu do pozycji 8703 Nomenklatury Scalonej, decydujące
znaczenie mają jego cechy projektowe, które nie uległy zasadniczej zmianie mimo dokonanych przeróbek.
Powyższą tezę zaczerpnięto z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z
dnia 8 grudnia 2017 r. (I GSK 1510/15). W dniu 1 września 2011 r. podatnik zakupił na terytorium Niemiec samochód za
kwotę 54.600,01 euro, samochód z segmentu SUV (rok produkcji – 2011, pojemność silnika – 2993 cm3). W tym samym dniu
samochód został po raz pierwszy zarejestrowany, a w wydanym podatnikowi przez niemiecki organ rejestrowy dowodzie
rejestracyjnym wskazano, że jest to samochód ciężarowy (nadwozie zamknięte skrzynia) o 2 miejscach siedzących
włącznie z siedzeniem kierowcy. W dowodzie rejestracyjnym znalazł się zapis o następującej treści: „przerobienie na
pojazd ciężarowy poprzez wbudowanie ścianki oddzielającej, tylna kanapa usunięta; siedziska i pasy bezpieczeństwa na
stale zablokowane (…)”. Samochód został przemieszczony na terytorium kraju i w dniu 2 września 2011 r. został
poddany badaniu technicznemu, a w wydanym na tę okoliczność zaświadczeniu samochód został określony jako ciężarowy
typu van o 2 miejscach do siedzenia.
W sprawie jednak pozyskano dodatkowe informacje (w szczególności od dealera tej marki
w Polsce) oraz dokonano oględzin samochodu, z których wynikało, że samochód:
Jak zauważył NSA, przeróbki dostosowujące przedmiotowy samochód do aktualnych potrzeb
właściciela, nie miały decydującego wpływu na cechy konstrukcyjne nadane temu pojazdowi przez producenta i
determinujące jego zasadnicze przeznaczenie. Z łatwością można przystosowywać ten samochód zarówno do przewozu osób
jak i towarów, w zależności od indywidualnych potrzeb użytkownika. Potwierdzają to m.in. informacje zawarte w
niemieckim dowodzie rejestracyjnym, z którego jednoznacznie wynika, że pasy bezpieczeństwa i siedziska
(prawdopodobnie chodzi tu o punkty mocujące do tych elementów) nie zostały usunięte, lecz jedynie na stałe
zablokowane, co oznacza, że w każdej chwili można je odblokować.
W wyroku wskazano również, że dowód rejestracyjny, zaświadczenie o badaniu
technicznym i świadectwo homologacji nie są wiążące dla organów podatkowych w zakresie klasyfikacji pojazdów celem
stwierdzenia czy pojazd jest wyrobem akcyzowym, bowiem dla potrzeb podatku akcyzowego podstawę prawną
rozstrzygnięcia stanowią wyłącznie przepisy podatkowe (ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.), które odrębnie decydują o
klasyfikacji pojazdów samochodowych jako wyrobów akcyzowych, odwołując się do postanowień dotyczących Nomenklatury
Scalonej Wspólnej Taryfy Celnej.
Rafał Linka
Młodszy konsultant
podatkowy
ra*********@*************ki.pl
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.