Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 70/2024

2. Możliwość zwolnienia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku sprzedaży alkoholu etylowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Kwesta, na jakich zasadach możliwe staje się zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego w przypadku sprzedaży krajowej alkoholu etylowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) jest przedmiotem różnych ocen. Odniósł się do niej m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.42.2024.2.MAZ z dnia 17 maja 2024r.

Organ za nieprawidłowe uznał w niej stanowisko Podatnika, który przyjął, że przedmiotowe zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego w razie sprzedaży krajowej i wyprowadzenia alkoholu etylowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może nastąpić w momencie dokonania wpłaty dziennej od sprzedawanych wyrobów i przysługuje w wysokości wpłaty dziennej, jednakże bez uwzględnienia przysługującego Podatnikowi obniżenia o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe (opakowania jednostkowe). Gdyby bowiem przyjąć założenie przeciwne, tj. że zwolnienie powinno uwzględniać obniżenie wpłaty dziennej o wartość podatkowych znaków akcyzy, wówczas – zdaniem Podatnika – w praktyce żaden podmiot prowadzący skład podatkowy nie byłby w stanie doprowadzić do zwolnienia z obciążenia akcyzowego w kwocie przedmiotowego obniżenia pomimo, że zobowiązanie podatkowe od zbywanych wyrobów wygasło (poprzez zapłatę).

Innymi słowy Podatnik założył, że w przypadku sprzedaży na terytorium Polski alkoholu etylowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest on zobowiązany do:

  1. złożenia deklaracji podatkowej oraz zapłaty akcyzy w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wyroby takie opuściły teren składu podatkowego (w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe) a także
  2. uiszczenia wpłat dziennych nie później niż 25. dnia po dniu, w którym wyroby takie opuściły teren składu podatkowego (w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe);

a zarazem jest uprawniony do obniżenia wpłaty dziennej o kwotę stanowiącą wartość podatkowych prawidłowo naniesionych znaków akcyzy, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe.

Jednocześnie przy sprzedaży alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innego składu podatkowego w Polsce zwolnienia obciążenia zabezpieczenia akcyzowego zdaniem Podatnika następuje z chwilą objęcia tych wyrobów odpowiednio zabezpieczeniem akcyzowym przewoźnika/spedytora albo nabywcy prowadzącego skład podatkowy – gdy przemieszczenie jest realizowane przy wykorzystaniu zabezpieczenia tych podmiotów, bądź też zabezpieczeniem akcyzowym nabywcy prowadzącego skład podatkowy – gdy przemieszczenie alkoholu etylowego jest realizowane przy wykorzystaniu zabezpieczenia dostawcy, tj. Podatnika.

Dyrektor KIS we wzmiankowanej interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.42.2024.2.MAZ nawiązał do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (dalej: „rozporządzenie w sprawie zabezpieczeń” lub „rozporządzenie”) i zajął stanowisko, że zgodnie z warunkami w zakresie odnotowania zwolnienia zabezpieczenia generalnego określonymi w § 10 ust. 9 rozporządzenia, możliwość zwolnienia zabezpieczenia powstaje w momencie, gdy zobowiązanie podatkowe związane z wyprowadzeniem alkoholu etylowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i jego sprzedażą krajową wygaśnie w całości lub w części, tj. w analizowanej sytuacji w momencie dokonania wstępnych wpłat dziennych akcyzy, nie później niż 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe, o czym stanowi art. 23 ust. 2 ustawy.

Tym samym jako prawidłową Organ ocenił tę część stanowiska Podatnika, w której wskazał on, że przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z § 10 ust. 9 rozporządzenia dokonanie wpłaty dziennej akcyzy od alkoholu etylowego daje możliwość wystąpienia o zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego.

Niemniej Dyrektor KIS zanegował kwalifikację zastosowaną przez Podatnika, że wartość podatkowych znaków akcyzy, prawidłowo naniesionych na wyprodukowany alkohol etylowy, nie jest uwzględniana przy określaniu zwolnienia zabezpieczenia akcyzowego.

W opinii Organu, skoro przepis art. 23 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r pozwala na obniżenie wstępnych wpłat dziennych o wartość prawidłowo naniesionych podatkowych znaków akcyzy, to tak pomniejszone opłaty dzienne określają wysokość zobowiązania podatkowego. Zatem – według Dyrektora KIS – wygaśnięcie zobowiązania podatkowego w całości lub w części staje się podstawą do zwolnienia zabezpieczenia akcyzowego o tę kwotę zobowiązania podatkowego To zaś w konsekwencji oznacza, że wartość podatkowych znaków akcyzy, prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe (opakowania jednostkowe alkoholu etylowego), powinna być uwzględniana przy stosowaniu zwolnienia zabezpieczenia akcyzowego.

 

dr Joanna Kiszka

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50