Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 71/2024

ZNAKI AKCYZY

1. Możliwość nakładania nowej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną oraz obniżenia akcyzy o wartość nowych znaków akcyzy.

W dniu 3 września 2024 r. Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku akcyzowego w zakresie możliwości nakładania nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest właścicielem wyrobów tytoniowych, które są magazynowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym prowadzonym przez kontrahenta Spółki, tj. Y S.A. (dalej: Y).

Ze względu na to, że termin ważności znaków podatkowych nałożonych na wyroby tytoniowe upływa z końcem lutego następnego roku kalendarzowego, pod koniec roku kalendarzowego wyroby tytoniowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy należące do Wnioskodawcy zostaną poddane w Y procesowi tzw. rebanderolingu.

Proces ten polega na zdjęciu celofanu z tych wyrobów, nałożeniu na ważne podatkowe znaki akcyzy nowych ważnych podatkowych znaków akcyzy z datą kolejnego roku kalendarzowego (właściwych dla wyrobów wyprodukowanych na terenie kraju) i następnie ponownym nałożeniu celofanu. Proces rebanderolingu wyrobów należących do Wnioskodawcy zostanie wykonany w składzie podatkowym Y.

Po zakończeniu procesu rebanderolingu, w następnym roku kalendarzowym, wyroby oznaczone nowymi podatkowymi znakami akcyzy znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostaną wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy przez Wnioskodawcę na podstawie posiadanego zezwolenia wyprowadzenia ze składu podatkowego Y. Wnioskodawca uiści podatek akcyzowy z zastosowaniem stawki akcyzy obowiązującej na dzień wyprowadzenia.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora KIS z następującymi pytaniami:

  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym w związku z tym, że przepisy akcyzowe nie przewidują możliwości usunięcia naniesionych pierwotnie znaków akcyzy i zastąpienia ich kolejnymi znakami akcyzy, Wnioskodawca będzie miał możliwość nałożenia nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności nie upłynął?
  2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty należnej akcyzy o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy nałożonych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych oznaczonych uprzednio podatkowymi znakami akcyzy które nie utraciły ważności?

W zakresie pytania pierwszego, w ocenie Wnioskodawcy nałożenie nowej, kolejnej banderoli bezpośrednio na banderolę pierwotnie naniesioną, której termin ważności nie upłynął jest możliwe i zgodne z przepisami akcyzowymi. Odnosząc się do pytania drugiego zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do obniżenia kwoty należnej akcyzy o wartość nowych podatkowych znaków akcyzy nałożonych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych oznaczonych uprzednio podatkowymi znakami akcyzy które nie utraciły ważności.

Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawca za prawidłowe. W zakresie pytania pierwszego Dyrektor KIS podkreślił że „(…) mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz okoliczności sprawy wskazać należy, że w żadnym z przepisów ustawy i aktów wykonawczych do ustawy nie został zawarty zakaz oznaczania podatkowymi znakami akcyzy według nowego wzoru wyrobów, które znajdując się w składzie podatkowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i które zostały już oznaczone ważnymi znakami akcyzy, które tracą ważność z końcem lutego następnego roku kalendarzowego.

Oznacza to, że naniesienie na wyroby tytoniowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przed opuszczeniem składu podatkowego, banderol według wzoru obowiązującego na następny rok kalendarzowy poprzez umieszczenie ich bezpośrednio na opakowaniach jednostkowych, na których zostały już nałożone banderole, które zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego – jest dopuszczalne. Należy jednak przy tym pamiętać, aby nowy znak akcyzy został nałożony zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1753, z późn. zm.).

W kontekście zadanego przez Państwa pytania należy dodatkowo zaznaczyć, że ustawodawca w art. 123 ustawy o podatku akcyzowym oraz w przepisach wydanych na podstawie delegacji zawartej w tym artykule w precyzyjny sposób wskazał sytuacje, w których możliwe jest zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione. Tym samym ustawodawca ograniczył możliwość zdjęcia znaków akcyzy, również w przypadku nanoszenia znaków akcyzy według nowego wzoru, do określonych w tych przepisach przypadków, m.in. w związku z przeznaczeniem wyrobów akcyzowych na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej. Sytuacje te jednak nie mają zastosowania w niniejszej sprawie”.

Odnosząc się do pytania drugiego w uzasadnieniu interpretacji Dyrektor KIS wskazał, że „(…) regulacja zawarta w art. 21 ust. 7 ustawy przewiduje w ramach rozliczenia podatku akcyzowego możliwość obniżenia przez podatnika wartości należnego podatku o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych. Przy czym, obniżenia tego dokonać można maksymalnie do wysokości zobowiązania podatkowego.

W Państwa sytuacji – odnosząc się do przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy, zgodnie z którymi posiadają Państwo zezwolenie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego – zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 7 pkt 4 lit. b ustawy, dotyczący obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy nanoszonych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych przez właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Zatem w przedmiotowej sprawie to Państwo jako właściciel wyrobów tytoniowych będą podatnikiem zobowiązanym do zapłaty akcyzy w związku z wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. To również Państwo będą zobowiązani do nabycia znaków akcyzy, którymi będą oznaczone wyroby, a następnie przekazania ich właścicielowi składu podatkowego celem ich naniesienia.

W konsekwencji to Państwu, jako podmiotowi, który nabył podatkowe znaki akcyzy i który w tej sytuacji jest zobowiązany do oznaczenia wyrobów podatkowymi znakami przed ich wyprowadzeniem z cudzego składu podatkowego na mocy posiadanego zezwolenia z art. 54 ust. 1 ustawy – przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwoty poniesionej na zakup tych znaków. Przy czym, odliczenia tego (w postaci obniżenia kwoty akcyzy należnej o wartość podatkowych znaków akcyzy, prawidłowo naniesionych na wyroby) będą Państwo mogli dokonać nie wcześniej, niż następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego względem tych wyrobów”.

Katarzyna Wawrzonkiewicz

specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

tel. 22 517 30 76

e-mail: katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl