2. Nakładanie banderol legalizacyjnych w przypadku sprzedaży wina lanego luzem do własnych pojemników nabywców
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”). W przepisie art. 116 ust. 1 powołanej ustawy określono krąg podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, a w jej art. 116 ust. 3 wskazano, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży. Jednocześnie w myśl art. 117 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.
W zarysowanym powyżej stanie prawnym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2024 r. (nr 0111-KDIB3-3.4013.146.2024.2.AM) odniósł się do wątpliwości dystrybutora i wewnątrzwspólnotowego nabywcy wina włoskiego o kodach CN 2204 29 80, 2204 29 79, 2204 29 83, 2204 29 84, 2204 10 15, 2204 21 84, 2204 21 80, który wino to sprzedaje zarówno do restauracji jak i w handlu detalicznym, przy czym sprowadza je w beczkach PollyKeg, oklejonych banderolami podatkowymi zgodnie ze wskazaniem sposobu nanoszenia znaków akcyzowych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, innym niż określony w załączniku numer 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.
Podmiot ów dokonuje sprzedaży wina lanego luzem do pojemników przyniesionych przez nabywców lub do pojemników zakupionych w tym celu przez konsumenta u Podatnika. Wino jest nalewane bezpośrednio przy kliencie do butek, które są przez Podatnika korkowane lub zakręcane, natomiast gąsiory mają swoje oryginalne zamknięcia. Na tak napełnione pojemniki Podatnik nakleja tylko naklejkę informacyjną ze wskazaniem jakie wino znajduje się w danym pojemniku, nie umieszcza natomiast żadnych etykiet, w szczególności z własną marką.
Wątpliwości Podatnika przejawione we wniosku o wydanie interpretacji dotyczyły obowiązku oznaczania banderolami legalizacyjnymi opakowań napełnianych winem, należących do klientów lub kupowanych u Podatnika. Zdaniem tego ostatniego obowiązek taki nie występuje.
Dyrektor KIS uznał powyższe stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu powołanej na wstępie interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2024 r. wskazał, że co do zasady akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i w konsekwencji każda następna czynność po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem są te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej czynności nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.
Organ potwierdził zarazem, że ponowny rozlew wina, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie stanowi w świetle ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. produkcji wina i w konsekwencji nie musi odbywać się w składzie podatkowym, ani nie podlega opodatkowaniu akcyzą.
Jednakowoż wino ponownie rozlane w miejscu sprzedaży detalicznej podlega obowiązkowemu oznaczeniu legalizacyjnymi znakami akcyzy, w przypadku gdy wyrób ten jest przeznaczony do dalszej sprzedaży.
Zdaniem Dyrektora KIS, wbrew twierdzeniu Podatnika w przedstawionej sytuacji ma zastosowanie art. 116 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., bowiem wino nabywane w beczkach będzie rozlewane do opakowań klientów lub opakowań przez nich kupowanych w lokalu Podatnika i ze względu na przeznaczenie wina do dalszej sprzedaży wystąpi obowiązek naniesienia znaków legalizacyjnych. Fakt oznaczenia banderolą podatkową beczki, z której wino jest nalewane nie świadczy o prawidłowym oznaczeniu jego jednostkowych opakowań, w których wino to jest sprzedawane przez Podatnika po jego rozlaniu do pojemników będących własnością klientów lub u Podatnika nabywanych. Ostatecznie zatem Podatnik powinien naklejać na wskazane pojemniki banderole legalizacyjne.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50