Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lutego 2018r. (tj. od dnia wejścia w życie powołanego przepisu) do dnia 1 kwietnia 2025r., papierosy elektroniczne definiowane były jako urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki i służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych. Tym samym ustawodawca pierwotnie poprzestał jedynie na opisaniu sposobu działania papierosów elektronicznych oraz rozróżnieniu dwóch kategorii tych urządzeń w oparciu o kryterium ilości możliwego użycia, dalsze podziały tej kategorii zostały wprowadzone dopiero mocą ustawy z dnia 20 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (dalej: „ustawa zmieniająca z dnia 20 lutego 2025 r.”).
Począwszy od dnia 1 kwietnia 2025r. w art. 2 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. ustalona została odrębna definicja jednorazowych papierosów elektronicznych, stosownie do której są to urządzenia umożliwiające wytworzenie i spożycie aerozolu z płynu do papierosów elektronicznych zawartego w tych urządzeniach, które nie są przeznaczone do ponownego napełniania płynem do papierosów elektronicznych lub wymiany zbiornika z płynem do papierosów elektronicznych, również te, które wymagają zewnętrznego zasilania lub sterowania.
Jednocześnie jako wielorazowe papierosy elektroniczne (w art. 2 ust. 1 pkt 34b powołanej ustawy) opodatkowano urządzenia umożliwiające wytworzenie i spożycie aerozolu z płynu do papierosów elektronicznych, które są przeznaczone do ponownego napełniania płynem do papierosów elektronicznych lub wymiany zbiornika z płynem do papierosów elektronicznych, również te, które wymagają zewnętrznego zasilania lub sterowania. Wraz z podgrzewaczami i urządzeniami wielofunkcyjnymi, z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych, zostały one w art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zaliczone (bez względu na kod CN) do kategorii „urządzenia do waporyzacji” i wymienione w załącznikach nr 1 (w pozycji 48) i nr 3 (w pozycji 14) do ustawy, co przesądza o zaliczeniu ich do wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.
Odpowiednio jednorazowe papierosy elektroniczne, w znaczeniu jakie kategorii tej nadaje definicja z art. 2 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., nie zostały wymienione w załączniku nr 1 ani tym bardziej w załączniku nr 3 do powołanej ustawy, co oznacza, że ustawodawca nie traktuje tego typu papierosów elektronicznych jako wyroby akcyzowe i w konsekwencji nie przewiduje również oznaczania ich znakami akcyzy. Wyrobem akcyzowym, z którym związany jest obowiązek umieszczania znaków akcyzy, pozostaje płyn do takich papierosów elektronicznych.
Powyższą ocenę potwierdza treść uzasadnienia do projektu rzeczonej ustawy zmieniającej z dnia 20 lutego 2025 r. (Druk Sejmowy nr 981, s. 3-4), w którym wskazano m.in., że „[…] proponuje się zdefiniowanie jednorazowych papierosów elektronicznych na potrzeby podniesienia należnej akcyzy od zawartego w nich płynu. Używane i zawarte w jednorazowych papierosach elektronicznych płyny są wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi akcyzą już w obecnym stanie prawnym. Opodatkowanie akcyzą również jednorazowych papierosów elektronicznych spowodowałoby, że na gruncie przepisów o podatku akcyzowym jeden produkt, jakim jest jednorazowy papieros elektroniczny, składałby się z dwóch wyrobów akcyzowych (płynu i urządzenia). To prowadziłoby do niepotrzebnego dublowania formalności i obowiązków, […]. Dlatego, zamiast opodatkowania akcyzą jednorazowych papierosów elektronicznych, proponuje się podniesienie należnej akcyzy od płynu zawartego w tych papierosach” .W rezultacie w cytowanym uzasadnieniu (Druk Sejmowy nr 981, s. 7) przyjęto więc, że „[…] jednorazowe papierosy elektroniczne nie wejdą w zakres ustawowej definicji urządzeń do waporyzacji (nie będą wyrobami akcyzowymi), a w konsekwencji nie będą objęte podatkiem akcyzowym”.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.