W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 5 maja 2025 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.42.2025.2.AM w zakresie określenia skutków podatkowych w podatku akcyzowym wykorzystania alkoholu etylowego nieskażonego w produkcji wyrobów mącznych
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką kapitałową, której przedmiotem prowadzonej działalności jest zgodnie z wpisem PKD m.in. 10.73.Z „Produkcja wyrobów mącznych”. W tym miejscu należy zaznaczyć, ze Spółka ma w planach rozpoczęcie produkcji wyrobów mącznych. Wytwarzanie tych produktów wiązać się będzie z procesem produkcyjnym związanym z wykorzystaniem alkoholu etylowego nieskażonego do procesu produkcyjnego przed pakowaniem produktu. W ramach planowanego procesu produkcji szacuje się, iż dzienne wykorzystanie wskazanego alkoholu podczas wykonywania procesu produkcyjnego wyniesie maksymalnie 10 litrów/dziennie. Co szczególnie ważne określony poziom alkoholu w gotowym produkcie jest na takim poziomie, iż w ocenie X sp. z o.o. nie zostają przekroczone normy ustawowe przewidziane przepisami prawa.
W zakresie nieskażonego alkoholu etylowego wykorzystywany będzie nieskażony alkohol etylowy o zawartości spirytusu 95%, który zostaje użyty w procesie rozpylania lub zanurzania w celu zapewnienia bezpieczeństwa mikrobiologicznego. Ponadto należy zaznaczyć, że w zakresie dostaw alkoholu etylowego nieskażonego planowane jest nabywanie składnika od podmiotu prowadzącego skład podatkowy do podmiotu zużywającego. W dalszej kolejności należy wskazać, że wyroby objęte przedmiotem zwolnienia mogą być objęte zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy do czasu odbioru wyrobu akcyzowego przez zarejestrowanego odbiorcę, a jednocześnie planowane przemieszczenie nastąpić ma z wykorzystaniem dokumentu e-DD. Dodatkowo należy zaznaczyć, że Wnioskodawca przed rozpoczęciem procedury rozważa dokonanie rejestracji, jako podmiot odbierający. W tym wypadku Wnioskodawca zamierza zużywać alkohol etylowy nieskażony w ilościach nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia. W tym wypadku Spółka rozważa wystąpienie do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie decyzji o dopuszczalnych poziomach zużycia alkoholu etylowego nieskażonego przez podmiot zużywający.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora KIS z następującymi pytaniami:
W ocenie Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego, Wnioskodawca spełnia warunki zwolnienia o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Odnosząc się do pytania drugiego Wnioskodawca stwierdził, zużywany alkohol etylowy nieskażony do produkcji produktów mącznych w przypadku spełnienia norm ilościowych zawartych w ramach stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w przypadku, w którym będzie nabywany od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, przy jednoczesnym stosowaniu zabezpieczenia akcyzowego oraz przy przemieszczeniu alkoholu etylowego będzie spełniał warunki pozwalające na stosowanie zwolnienia w podatku akcyzowym. W zakresie ostatniego pytania Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku wykorzystania do produkcji produktów mącznych alkoholu etylowego nieskażonego po uprzednim uzyskaniu decyzji Naczelnika US o dopuszczalnych poziomach zużycia będąc zarejestrowanym odbiorcą możliwe będzie skorzystanie w tym wypadku przez Wnioskodawcę ze zwolnienia w podatku akcyzowym, oczywiście przy nieprzekraczaniu dopuszczalnych poziomów zużycia.
Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji organ wskazał, że „(…) zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy.
Omawiane zatem zwolnienie nie dotyczy alkoholu etylowego zużywanego bezpośrednio do produkcji artykułów spożywczych lub półproduktów, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, ale dotyczy alkoholu etylowego już zawartego w artykułach spożywczych lub półproduktach i przy założeniu, że zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych lub półproduktach nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów. W tym też przypadku nie stosuje się wymagań o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, art. 32 ust. 6, 12 i 13 oraz art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3 ustawy. Najistotniejsze jest w przypadku tego zwolnienia, aby zawartość alkoholu w tych artykułach spożywczych lub półproduktach była na odpowiednim poziomie.
Oznacza to, że produkując (…) z wykorzystaniem alkoholu etylowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa mikrobiologicznego nie mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, bowiem zwolnienie to nie odnosi się do alkoholu etylowego, który dopiero ma być wykorzystywany w procesach produkcyjnych, ale do alkoholu etylowego zawartego w już wyprodukowanych wyrobach.
W Państwa sytuacji, alkohol etylowy wykorzystywany w procesie produkcji (…) w celu zapewnienia bezpieczeństwa mikrobiologicznego może zostać objęty zwolnieniem o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym. Wskazać przy tym należy, że możliwość skorzystania z tego zwolnienia względem alkoholu etylowego została przez ustawodawcę uwarunkowana zarówno odpowiednim przeznaczeniem tych wyrobów akcyzowych, jak również spełnieniem szeregu warunków formalnych wyszczególnionych w ustawie. Warunki te obejmują nabycie alkoholu etylowego w sposób o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 ustawy o podatku akcyzowym, objęcie alkoholu etylowego będącego przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym, przemieszczenie go na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 oraz dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji (jako podmiot zużywający), zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Podkreślić przy tym należy, że w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie to dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, ustalonych przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w oparciu o art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym w sytuacji, w której spełnią Państwo wymagane przepisami ustawy warunki, zużywając alkohol etylowy do produkcji (…) będą Państwo mieli prawo do skorzystania nie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, ale ze zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym, spełniając opisane wyżej warunki”.
Podsumowując Dyrektor KIS podkreślił, że w przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach sprawy, nie będzie mógł on skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, ale bezpośrednio ze zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, w przypadku gdy przeznaczony do produkcji alkohol etylowy będą Państwo nabywać ze składu podatkowego, który zostanie do Wnioskodawcy (podmiotu zużywającego zarejestrowanego w CRPA) przemieszczony na podstawie e-DD oraz w przypadku uzyskania od właściwego naczelnika urzędu skarbowego decyzji o ustaleniu dopuszczalnych norm zużycia alkoholu etylowego, przy równoczesnym spełnieniu pozostałych warunków określonych przepisami ustawy o podatku akcyzowym”
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
Specjalista w Dziale Audytu podatkowego
tel. 22 517 30 76
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.