Na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2522 z dnia 23 września 2024 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (dalej: „rozporządzenie 2024/2522”), które opublikowane zostało w dniu 31 października 2024 r., a od dnia 1 stycznia 2025r. stosowane jest bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, dotychczasowy kod CN 2710 19 43 dla czystego (o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 % masy) oleju napędowego został zastąpiony kodami CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44.
W interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2025 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.64.2025.2.AM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) odniósł się do skutków powyższej zmiany dla stosowania zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) w odniesieniu do dla biopaliwa ciekłego wykorzystywanego do celów żeglugi.
Interpretacja wydana została na wniosek Spółki, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej importuje i nabywa wewnątrzwspólnotowo, a następnie oferuje krajowym odbiorcom samoistne biopaliwo, tzw. biowęglowodór ciekły w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 oraz art. 2 ust. 1 pkt 11c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (dalej: „ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r.”), będące odpowiednikiem tradycyjnego oleju napędowego, a powstające w drodze tzw. uwodornienia olejów roślinnych.
Wskazane paliwo do końca 2024 r. było klasyfikowane na gruncie Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2710 19 43 (a więc w uproszczeniu – podobnie jak olej napędowy). Jednakże w związku ze zmianą powołanej ustawy, dokonaną mocą ustawy z dnia 18 grudnia 2024 r. o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej, której wejście w życie nastąpiło z dniem 1 stycznia 2025 r., polegającą na zastąpieniu dotychczasowego kodu CN 2710 19 43 dla oleju napędowego kodami CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, Spółka nabrała wątpliwości w przedmiocie następstw rzeczonej zmiany dla stosowania zwolnienia z akcyzy w przypadku żeglugowego przeznaczenia tego biopaliwa. Dążyła przy tym do potwierdzenia, że w świetle art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., biopaliwo ciekłe klasyfikowane od dnia 1 stycznia 2025 r. do kodu CN 2710 19 42 – w razie jego zastosowania do celów żeglugi oraz przy zachowaniu wymogów, o których mowa w art. 32 ust. 3 tej ustawy oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 6e, 12 i 13 tej ustawy – może podlegać zwolnieniu z akcyzy i przy jego przeznaczeniu do celów żeglugi – wymaga dopełnienia tzw. znakowania i barwienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy.
Odnosząc się do wątpliwości Spółki Dyrektor KIS we wzmiankowanej na wstępie interpretacji indywidulanej wskazał w szczególności, że zwolnienie przewidziane w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. jest zwolnieniem celowym (ze względu na określone przeznaczenie) i pozwala zwolnić od podatku akcyzowego wyroby energetyczne używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie. Możliwość zastosowania zwolnienia została przy tym przez ustawodawcę uzależniona jedynie od odpowiedniego przeznaczenia tych wyrobów energetycznych oraz spełnienia warunków formalnych wyszczególnionych w ustawie, co oznacza, że wpływ na zastosowanie powyższego zwolnienia ma jedynie to, czy dany wyrób jest wyrobem energetycznym; zwolnienie to nie jest natomiast w żaden sposób determinowane spełnieniem dodatkowych wymagań dotyczących klasyfikowania wyrobu do konkretnego kodu CN.
Jeśli więc biopaliwo ciekłe klasyfikowane od 1 stycznia 2025 r. do kodu CN 2710 19 42, jest wyrobem energetycznym używanym do celów żeglugi i nie będzie ono wykorzystywane do prywatnych rejsów w rozumieniu art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. oraz spełnione będą wymogi, o których mowa w art. 32 ust. 3, ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz ust. 6, 6e, 12 i 13 tej ustawy, to – zdaniem organu interpretacyjnego – nie ma przeszkód do stosowania zwolnienia z akcyzy.
Organ interpretacyjny za prawidłowe uznał także stanowisko Spółki odnośnie warunku znakowania i barwienia tego produktu. Potwierdził, że wprawdzie zgodnie z art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 – wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich, jednak zmiana dotychczasowego kodu CN 2710 19 43 dla oleju napędowego na kod CN 2710 19 42 nie wpływa na opodatkowanie oraz konieczność spełnienia warunków określonych przepisami powołanej ustawy. Zgodnie bowiem z art. 3 powołanej ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, przy czym zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
Ustawodawca zapewnił zatem niezmienność opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych w sytuacji w której następują modyfikacje w klasyfikacjach statystycznych. Tym samym zmiana kodu CN danego wyrobu nie powoduje automatycznej zmiany jego opodatkowania, chyba że zmiany te zostaną bezpośrednio wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym. Zmiany takie jednak od dnia 1 stycznia 2025 r. do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. nie zostały wprowadzone.
Wobec powyższego skoro mimo opublikowania w dniu 31 października 2024 r. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/25221 zmieniającego Nomenklaturę Scaloną (CN) nie zostały wprowadzone zmiany w zakresie obowiązku barwienia i znakowania wyrobów akcyzowych wykorzystywanych do celów żeglugi, to wyroby akcyzowe, co do których istniał obowiązek znakowania i barwienia przed 1 stycznia 2025 r., pomimo zmiany kodu CN, nadal podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia.
Reasumując, Dyrektor KIS skonstatował, że „[…]skoro przed zmianą klasyfikacji Nomenklatury Scalonej (CN) będące przedmiotem wniosku biopaliwo ciekłe w postaci (…) wykorzystywane do celów żeglugi musiało być znakowane i barwione, ze względu na posiadaną klasyfikację do kodu CN 2710 19 43 to oznacza to, że również po dokonaniu zmiany kodu CN, a więc zaklasyfikowaniu go do kodu CN 2710 19 42, przeznaczenie tego wyrobu energetycznego do celów żeglugi wymaga dopełnienia obowiązku znakowania i barwienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym”.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.