Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 80/2025

3. Skutki akcyzowe drenowania tzw. wody poprocesowej w składzie podatkowym.

Oleje pirolityczne klasyfikowane do kodów CN 2710 12 90 i 2707 99 99 mieszczą się w definicji wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”). Produkt o kodzie 2710 12 90 jest przy tym wymieniony w załączniku nr 2 do powołanej ustawy, a zatem podlega procedurze zawieszenia poboru akcyzy i jego produkcja oraz magazynowanie powinny odbywać się w składzie podatkowym. Natomiast produkt o kodzie CN 2707 99 99 nie jest wymieniony we wspomnianym załączniku, niemniej na zasadzie określonej w art. 40 ust. 6 powołanej ustawy może być objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju. W toku produkcji rzeczonych wyrobów powstaje tzw. „woda poprocesowa” (woda i zanieczyszczenia w postaci osadu), stanowiąca odpad, który podlega utylizacji, a jego frakcje – jako cięższe od olejów popirolitycznych – gromadzą się przy dnach zbiorników. Usuwanie ich ze zbiorników odbywa się w procesie określanym jako „drenowanie wody”. W interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.66.2025.2.MAZ z dnia 4 czerwca 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) odniósł się do skutków wskazanego procesu. Ocenił w szczególności konieczność rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w przypadku ubytku wody poprocesowej oraz dokonania wpisu w ewidencji wyrobów akcyzowych po jej drenowaniu.

Interpretacja wydana została na wniosek Spółki, produkującej i magazynującej w składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oleje pirolityczne o kodach CN 2707 99 99 i 2710 12 90, traktowane jako wyroby objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. We wniosku o wydanie interpretacji Spółka podała, ze produkcja wskazanych olejów pirolitycznych kończy się po wydrenowaniu wody, gdyż dopiero po usunięciu wody poprocesowej przedmiotowe wyroby uzyskują taki stopień przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorców zewnętrznych. Sama woda poprocesowa zawiera domieszkę olejów popirolitycznych, jednak w ocenie Spółki nie jest wyrobem akcyzowym, a właściwy dla niej jest kod CN 3825 69 00.

W powołanej interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS potwierdził, że ponieważ zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. d ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. ubytkami wyrobów akcyzowych są wszelkie straty wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji, a olej o kodzie CN 2707 99 99 nie został wymieniony w załączniku nr 2, zatem wskazana definicja ubytku odnosi się do tego wyrobu akcyzowego. Niemniej Organ zwrócił uwagę, że powołaną definicją nie są objęte straty wyrobów akcyzowych powstające podczas produkcji danego wyrobu akcyzowego. Skoro więc drenowanie wody poprocesowej jest etapem w procesie produkcji oleju o kodzie CN 2707 99 99, która kończy się po wydrenowaniu wody, zaś uzyskana woda nie jest wyrobem akcyzowym, to w opisanych okolicznościach – w opinii Dyrektora KIS – nie dochodzi do powstania ubytku wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. d ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

Organ zaznaczył ponadto, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a powołanej ustawy ubytkami wyrobów akcyzowych są wszelkie straty wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji m.in. wyrobów energetycznych. Ponieważ zaś olej pirolityczny o kodzie CN 2710 12 90 został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy i odpowiada wyrobowi akcyzowemu wskazanemu w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a ustawy, a definicją tą nie są objęte straty wyrobów akcyzowych, które powstają podczas produkcji tego oleju, czyli m.in. podczas drenowania wody poprocesowej, to podobnie jak na mocy art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. d ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., również na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a, tej ustawy w przypadku ubytku wody poprocesowej nie dojdzie do powstania ubytku wyrobu akcyzowego i ostatecznie nie powstanie też obowiązek podatkowy na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy.

Jednocześnie Dyrektor KIS przywołując art. 138a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. oraz jej art. 138a ust. 3 pkt 1 i art. 138a ust. 3 pkt 5 wskazał, że podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych, która powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości wyrobów akcyzowych m.in. magazynowanych i wyprodukowanych w składzie podatkowym. Odpowiednio na podstawie § 10 pkt 4 lit. a-c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (dalej: „rozporządzenie”) ewidencja powinna zawierać m.in.:

  • nazwy wyprodukowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN),
  • ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
  • datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym.

Wychodząc od powyższego Organ interpretacyjny uznał, że skoro „produkcja olejów pirolitycznych kończy się po wydrenowaniu wody, a proces drenowania stanowi etap w procesie produkcji, to wyrobem gotowym są oleje w takiej postaci w jakiej są wysyłane do odbiorców zewnętrznych”, zatem „Wnioskodawca powinien […] prowadzić ewidencję wyprodukowanych olejów pirolitycznych o kodach CN 2707 99 99 i 2710 12 90, czyli takich olejów, które są już pozbawione wody poprocesowej”.

Tym samym jako błędny Organ ten ocenił pogląd Spółki wyrażony we wniosku o interpretację, że w ewidencji ujmuje się wyprodukowane oleje pirolityczne w ilości zawierającej wodę poprocesową.

Zdaniem Dyrektora KIS „[…] skoro […] oleje przed wydrenowaniem wody nie stanowią wyprodukowanego wyrobu akcyzowego, to w takim stanie nie powinny być ewidencjonowane zgodnie ze wskazanymi przepisami ustawy oraz rozporządzenia. Późniejsze dokonywanie – po wydrenowaniu wody – wpisów korygujących w prowadzonej ewidencji nie dotyczy w istocie wyrobu gotowego, jakim są oleje pirolityczne o kodach CN 2707 99 99 i 2710 12 90, pozbawione wody poprocesowej, a samej wydrenowanej wody, która wyrobem akcyzowym nie jest”. Organ wskazał, że „nie ma przeszkód, aby Spółka prowadziła własną ewidencję olejów pirolitycznych zawierających wodę poprocesową i, odrębnie od obowiązków wynikających z przepisów ustawy i rozporządzenia, dokonywała w niej korekty”. Niemniej jednak raz jeszcze podkreślił, że Spółka powinna prowadzić ewidencję magazynowanych w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych, którymi są oleje pirolityczne o kodach CN 2707 99 99 i 2710 12 90, wykazując tylko taką ilość olejów, które nie zawierają wody poprocesowej.

Ostatecznie w powołanej interpretacji Dyrektor KIS uznał zatem, że ponieważ woda poprocesowa jest wyrobem nieakcyzowym, zatem „jej wydrenowanie nie stanowi ubytku wyrobu akcyzowego w rozumieniu ustawy. Natomiast Wnioskodawca jest obowiązany – na podstawie wskazanych przepisów ustawy i rozporządzenia – ewidencjonować wyprodukowane i magazynowane w składzie podatkowym wyroby akcyzowe jakimi są oleje pirolityczne o kodach CN 2707 99 99 i 2710 12 90, niezawierające wody poporcesorowej, czyli w takiej postaci w jakiej są wysyłane do odbiorców zewnętrznych.”

dr Joanna Kiszka

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50

background
napisz do nas

Zapytaj nas o ofertę

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.







    Czytaj więcej

    karykatura
    newsletter

    Zapisz się na bezpłatny Serwis Doradztwa Podatkowego

    Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.


    Skontaktuj się z nami
    Rozwiążemy każdą wątpliwość
    Daj nam znać
    Skontaktuj się
    Od prawie 30 lat klasyfikujemy się niezmiennie w ścisłej czołówce liderów doradztwa podatkowego.