Katalog przypadków, w których należy zdejmować banderole podatkowe z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) ma charakter zamknięty i został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (dalej: „rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2024 r.”), wydanym na podstawie delegacji z art. 123 ust. 4 powołanej ustawy. W interpretacji indywidualnej z dnia 11 lipca 2025r. (nr 0111-KDIB3-3.4013.123.2025.2.MAZ) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) odniósł się do wątpliwości na tle stosowania przedmiotowego rozporządzenia w przypadku, gdy banderole znajdują się na opakowaniach jednostkowych napoju fermentowanego, który po wycofaniu z magazynu wyrobów gotowych i przeprowadzeniu w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ponownego przerobu zostanie – już jako nowy wyrób – rozlany do nowych opakowań.
Producent wyrobów wniósł o potwierdzenie w interpretacji indywidualnej, że w przedstawionych okolicznościach podczas przeprowadzania procesu ponownego przerobu nie należy przed otwieraniem opakowań napojów fermentowanych zdejmować z nich banderol podatkowych, uprzednio prawidłowo naniesionych na te opakowanie w procesie produkcji, ale pozostawić owe znaki akcyzy na pojemnikach. Przytaczając treść § 5 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym „Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:
1) wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
2) wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej”,
doszedł bowiem do wniosku, że ponieważ wyliczenie to jest enumeratywne i nie obejmuje procesu ponownego przerobu wyrobów akcyzowych znajdujących się w opakowaniach jednostkowych, zatem wycofanie z magazynu wyrobów gotowych opakowań jednostkowych, zawierających wyroby akcyzowe (napój fermentowany) nie rodzi ani obowiązku zdejmowania banderol podatkowych z tych opakowań przed ich otwarciem i opróżnieniem, ani też usuwania znaków akcyzy z pustych uszkodzonych już opakowań, po opróżnieniu ich z wyrobów akcyzowych poddanych procesowi ponownego przerobu.
Dyrektor KIS co do zasady zgodził ze stanowiskiem Spółki. W uzasadnieniu interpretacji przypomniał, że do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy nie ma obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, gdyż tak długo jak wyroby są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nałożenie znaków nie jest konieczne. Niemniej w świetle art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. napoje fermentowane, podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, powinny być prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, bowiem – zgodnie z art. 117 ust. 3 tej ustawy – nie mogą być bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju.
Odnosząc się do kwestii zdejmowania znaków akcyzy Organ wskazał, że zgodnie z art. 123 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. znaki te mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Wówczas na mocy art. 123 ust. 3 tej ustawy banderole są zwracane do ich wytwórcy albo niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego. Zarazem Dyrektor KIS potwierdził, że w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania § 5 ust. 1 rozporządzenia, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wszystkie działania będą wykonywane w polskim składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a powołany przepis rozporządzenia dotyczy sytuacji o charakterze transgranicznym.
Jednocześnie jednak Organ wskazał, że choć Spółka nie będzie zobowiązana do zdjęcia znaków akcyzy z opakowań jednostkowych napojów fermentowanych, które zamierza poddać procesowi ponownego przerobu w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, przed otwarciem i opróżnieniem tych opakowań, to jednak po pierwsze Spółka ma do usunięcia wskazanych banderol prawo, a po drugie w związku ze zniszczeniem znaków akcyzy nałożonych na opakowania jednostkowe napojów fermentowanych, przeznaczonych do ponownego przerobu, Spółka będzie musiała dopełnić obowiązków informacyjnych.
Zdaniem Dyrektora KIS w analizowanej sytuacji zastosowanie znajdzie przepis § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (dalej: „rozporządzenie z dnia 12 sierpnia 2021 r.”) co oznacza, że niszczenie znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na napoje fermentowane, mające związek z procesem otwarcia i opróżnienia opakowań jednostkowych, a następnie z ponownym przerobem i rozlewem do nowych opakowań, powinno się odbywać w obecności kontrolującego. W konsekwencji zgodnie z § 34 pkt 3 powołanego rozporządzenia należy poinformować właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, co najmniej na 3 dni przed zamierzonym zniszczeniem, o planowanym terminie przeprowadzenia tej czynności oraz o rodzaju i ilości niszczonych znaków akcyzy, a na mocy art. 138m ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. sporządzić protokół zniszczenia znaków akcyzy.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.