Normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych – projektowane zmiany ustawy
Trwają konsultacje publiczne dotyczące projektu ustawy z dnia 21 września 2017 r. o
zmianie ustawy o podatku akcyzowym (dalej określanego jako: „projekt”). Część projektowanych zmian wynika z
potrzeby wprowadzenia do polskiej regulacji prawnej akcyzy procedury umożliwiającej udowodnienie naturalnego
charakteru ubytków wyrobów akcyzowych.
W obecnym stanie prawnym ubytki wyrobów akcyzowych rozliczane są w oparciu o normy
ustalone w drodze decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego wydanej na wniosek zainteresowanego podmiotu,
zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako? „ustawa”)
albo z urzędu na podstawie art. 85 ust. 2 pkt 1 lit. a) tejże ustawy ? w odniesieniu do wyrobów energetycznych, o
których mowa w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką
akcyzy.
Przedmiotowe normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych oraz dopuszczalne normy
ich zużycia, ustalane są z uwzględnieniem:
- rodzaju wyrobów akcyzowych,
- specyfiki poszczególnych etapów produkcji i pozostałych czynności, w trakcie których
może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych, a także - warunków technicznych i technologicznych występujących w danym przypadku. Nigdy
jednak nie mogą przekroczyć wysokości maksymalnych norm wskazanych w przepisach wykonawczych do ustawy, tj.
obecnie do wysokości wynikającej z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie
maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych.
Oznacza to, że organy podatkowe nie mają prawa przyznać norm ubytków wyższych niż
maksymalnie określone w rozporządzeniu, nawet gdyby rzeczywiste straty technologiczne uzasadniały taką decyzję.
Potwierdza to treść art.30 ust.4 ustawy, zgodnie z którym zakres zwolnienia obejmuje ubytki wyrobów akcyzowych do
wysokości:
- ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego na
podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a; - określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7.
Rozwiązanie to narusza art. 7 ust. 4 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia
2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG, poprzez brak
procedury umożliwiającej udowodnienie naturalnego charakteru ubytków. Rezultatem obecnego rozwiązania jest sytuacja,
w której ubytki naturalne wyłączone z podatku akcyzowego na gruncie regulacji unijnych, w Polsce są objęte podatkiem
akcyzowym.
Wobec powyższego w projekcie zmian ustawy przewidziano w szczególności zmianę
definicji ubytków wyrobów akcyzowych zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy, polegającą na wyłączeniu z jej zakresu
strat produkcyjnych piwa i wyrobów winiarskich.
Jednocześnie w projekcie przewidziano rozszerzenie zakresu zwolnienia od akcyzy
ubytków wyrobów akcyzowych do wysokości równej rzeczywistym stratom, jeżeli zainteresowany podmiot udowodni ich
naturalny charakter wynikający z właściwości wyrobów. Dodany art. 30 ust. 4a ustawy ma w założeniu umożliwić, po
spełnieniu wskazanego warunku, zwolnienie od akcyzy ubytków wyrobów akcyzowych w przypadku przekroczenia norm
dopuszczalnych ubytków, o których mowa w art. 85 ust. 1 ustawy.
Projektowane zmiany zakładają także zastąpienie obecnie stosowanego rozwiązania
dotyczącego ustalania norm w zakresie magazynowania i przemieszczania piwa i wyrobów winiarskich. Zamiast
każdorazowego wyznaczania przez naczelnika urzędu skarbowego, normy te mają być określane w drodze rozporządzenia.
dr Joanna Kiszka
Konsultant
podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50