Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie kolejnego pakietu uproszczeń w podatku od towarów i usług. Do dnia 1 marca 2021 r. można było zgłaszać uwagi i opinie dla proponowanego pakietu zmian. 

Przygotowanych zostało 15 nowych rozwiązań, które w założeniu mają ułatwić podatnikom rozliczanie podatku od towarów i usług. 

 

Rozwiązania zostały podzielone na 5 obszarów: 

  • uproszczenie fakturowania; 
  • przyjazne odliczanie VAT; 
  • VAT w obrocie międzynarodowym ? korzyści i pewność prawa; 
  • VAT ? łatwiejszy obrót nieruchomościami; 
  • poprawa płynności w MPP i ulga na złe długi. 

Ministerstwo proponuje usunięcie szeregu obowiązków i formalności ciążących dotychczas na przedsiębiorcach w związku z dokonywanymi rozliczeniami w podatku od towarów i usług. 

 

Najważniejsze z nich to: 

 

1. Zmiany w ogólnych zasadach fakturowania oraz dokonywaniu korekt faktur.

Proponuje się zniesienie obowiązków wskazywania przyczyny dokonywania korekty faktury oraz stosowania oznaczenia „faktura korygująca”. Projekt przewiduje likwidację duplikatów faktur, a także rezygnację z wymogu umieszczania na fakturze zaliczkowej ceny jednostkowej netto. 

 

2. Zmiany w opodatkowaniu importu usług i uregulowanie sposobu dokonywania korekty in-minus w przypadku importu usług oraz WNT. 

Proponowane zmiany związane są z uproszczeniem zasad odliczania podatku naliczonego z tytułu importu usług. Obecnie podatnicy, którzy nie otrzymają faktury w terminie 3 miesięcy lub nie uwzględnią w terminie zawitym 3 miesięcy kwoty podatku należnego z tytułu importu usług w deklaracji podatkowej, w której zobowiązani są rozliczyć ten podatek, są pozbawieni prawa wykazania podatku naliczonego w deklaracji podatkowej, w której rozliczają podatek należny. Powoduje to dla nich negatywne konsekwencje w postaci konieczności uiszczenia należnego podatku bez prawa do odliczenia w okresie rozliczeniowym, w którym podatek należny został wykazany. W takim przypadku, podatek naliczony wykazywany jest na „bieżąco”. Z kolei, jeżeli podatnik wykaże podatek należny i naliczony w tej samej deklaracji, a następnie nie otrzyma w terminie 3 miesięcy faktury, to zobowiązany jest do korekty podatku naliczonego w deklaracji, w której ten podatek wykazał. Jeżeli korekta taka powoduje zwiększenie wysokości zobowiązania podatnika za dany okres rozliczeniowy, skutkuje to koniecznością uiszczenia odsetek. W związku z powyższym, w zakresie importu usług proponuje się rezygnację z warunku rozliczenia podatku należnego w terminie 3 miesięcy jako warunku do odliczenia VAT naliczonego w tym samym okresie rozliczeniowym co deklarowany podatek należny. Zgodnie z proponowaną zmianą, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w imporcie usług ma powstawać w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy pod warunkiem, że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek. Ponadto, projektowane przepisy mają zapewnić wyraźne uregulowanie zasad dotyczących okresu, w jakim podatnik powinien rozliczyć korektę obniżającą podstawę opodatkowania w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Obecnie podatnicy dokonują korekty podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług w zależności od przyczyny korekty. Korekta dokonywana jest zatem zasadniczo za okres, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania. Brak jednoznacznych regulacji w tym zakresie powoduje jednak wątpliwości prawne podatników i jest przedmiotem wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych. Wobec powyższego, w celu zwiększenia pewności prawnej podatników, w projektowanych przepisach proponuje się jednoznaczne uregulowanie sposobu dokonywania korekty in-minus w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w następujący sposób. Proponowane rozwiązanie stanowi, co do zasady, potwierdzenie dotychczasowej praktyki stosowanej w odniesieniu do korekt obniżających podstawę opodatkowania w przypadku importu usług i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – z zastrzeżeniem, że dla celów dokonania korekty obniżającej podstawę opodatkowania istotny jest moment wystąpienia przyczyny powodującej konieczność dokonania korekty, niezależnie od momentu (okresu), w którym otrzymano fakturę korygującą. 

UWAGA : założenia pakietu w tym zakresie muszą zostać zmodyfikowane w  związku z koniecznością uwzględnienia wyroku TSUE  z dnia 18 marca 2021 r. TSUE w sprawie C-895/19. 

 

3. Wydłużenie – z 30 do 60 dni – czasu, w którym możliwe jest wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy towaru, wykonaniem usługi lub otrzymaniem zaliczki. 

Proponowana jest zmiana, która pozwoli podatnikom na wystawianie faktur wcześniej, niż jest to dopuszczalne aktualnie. Zyskaliby oni możliwość wystawienia faktury nie wcześniej niż 60 dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi oraz 60 dnia przed dokonaniem dostawy towaru, wykonaniem usługi lub odpowiednio przed otrzymaniem całości lub części zapłaty. Obecnie faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem tych czynności.  

 

4. Zniesienie ograniczeń w wystawianiu zbiorczych faktur korygujących.

Proponowane jest również wprowadzenie nowego rozwiązania, tj. korekty zbiorczej konkretnych pozycji z faktury, a także całych faktur. Zgodnie z proponowanymi regulacjami dopuszczalne ma być dokonanie przez podatnika za dany okres, za pomocą faktury korygującej, zarówno korekty faktur dokumentujących poszczególne dostawy lub usługi, jak i korekty dotyczącej wszystkich dostaw lub usług. Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem, w przypadku wystawienia na rzecz jednego odbiorcy za dany okres faktury korygującej dotyczącej wszystkich dostaw lub świadczenia usług z tego okresu, faktura korygująca może nie zawierać nazw (rodzajów) towarów lub usług objętych korektą.  

 

5. prowadzenie możliwości przekazywania środków pomiędzy rachunkami VAT podatnika prowadzonymi w różnych bankach.

Propozycja zmiany umożliwia szersze konsolidowanie przez podatników środków zgromadzonych na rachunkach VAT. Obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na taką konsolidację wyłącznie w ramach jednego banku, czyli podatnik może przekazywać swoje środki z jednego rachunku VAT na inny rachunek VAT, ale pod warunkiem, że obydwa rachunki VAT prowadzi ten sam bank. Czynność ta nazywana jest „przekazaniem własnym”. W wyniku proponowanej zmiany podatnicy uzyskaliby możliwość dokonywania „przekazania własnego” w ramach wszystkich swoich rachunków VAT, również tych prowadzonych przez inne banki. Ograniczenia co do celu, na jaki środki z rachunku VAT mogą zostać wykorzystane nadal będą obowiązywały. W celu „uwolnienia” tych środków na rachunek rozliczeniowy podatnik tak jak dotychczas będzie występował z wnioskiem do organu podatkowego o uzyskanie zgody.  

 

6. Ułatwienia w odliczeniach podatku z tytułu samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

Proponuje się wydłużenie terminu realizacji obowiązku składania VAT-26 (Informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej) do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonane zostanie pierwsze nabycie związane z samochodem dające 100% prawo do odliczenia. Oznacza to, że podatnik, który w konkretnym dniu okresu rozliczeniowego poniósł pierwszy wydatek związany z pojazdem samochodowym wykorzystywanym wyłącznie do jego działalności gospodarczej, nie byłby już obowiązany do składania do urzędu skarbowego VAT-26 w terminie 7 dni od dnia, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek związany z tym pojazdem, lecz składałby informację VAT-26 w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesie pierwszy wydatek związany z tym pojazdem, w powiązaniu z momentem złożenia JPK za zakończony okres. 

Termin złożenia VAT-26 i de facto wykazania przez podatnika poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym pojazdem zostałby w efekcie przesunięty. 

 

7. Zmiany w przepisach regulujących tzw. ulgę na złe długi.

Wydłużenie czasu na skorzystanie z ulgi na złe długi (z 2 do 3 lat). Przepisy art. 89a i 89b ustawy z dnia 11 marca 

2004 r. o podatku od towarów i usług zostały poddane badaniu przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Na skutek wyroku TSUE z dnia 15 października 2020 r. konieczne staje się wprowadzenie zmian w przepisach regulujących tzw. ulgę na złe długi. Proponowane zmiany mają skutkować zmniejszeniem ilości warunków skorzystania z ulgi i zapewnić realizację wniosku płynącego z wyroku TSUE, że do systemu tzw. ulgi na złe długi oprócz podatników VAT czynnych należy dopuścić po stronie nabywców (dłużników) również osoby fizyczne – konsumentów oraz podatników VAT zwolnionych od podatku. Ponadto wydłużeniu ulec ma termin na skorzystanie z powyższego mechanizmu z 2 do 3 lat od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność licząc od końca roku, w którym została ona wystawiona. Proponowany wydłużony do 3 lat okres jest skorelowany z wynikającym z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964  – Kodeks cywilny, terminem przedawnienia roszczeń przysługującym osobom prowadzącym działalność gospodarczą i mających związek z prowadzoną przez uprawnionego działalnością gospodarczą. 

 

Proponowane zmiany mają wejść w życie od dnia 1 października 2021 r. 

 

Osoby do kontaktu

Mariusz Unisk
Wiceprezes Zarządu
Dyrektor ds. Doradztwa Podatkowego
tel. (22) 517 30 94, 501 603 910
mariusz.unisk@isp-modzelewski.pl
Krystian Łatka
Doradca podatkowy
Lider Zespołu VAT
tel. 22 517 30 65
krystian.latka@isp-modzelewski.pl
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Oddziału Śląskiego 
tel. 32 259 71 50, 501 603 913 
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
Aleksandra Szczęsny
Prawnik, konsultant podatkowy 
tel. 32 259 71 50 
aleksandra.szczesny@isp-modzelewski.pl

Pozostałe aktualności

Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości budynków i lokali mieszkalnych przeznaczonych do najmu w ramach prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej – ważna Uchwała 7 sędziów NSA
1.     Słowem wstępu. Z dniem 21 października 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny na wniosek Prokuratora Generalnego z dnia 24 maja…
Podmioty obowiązane do ustanowienia oraz wdrożenia wewnętrznej procedury zgłoszeń
W dniu 25 września 2024 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U.…
Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o Ochronie Sygnalistów
Sygnalizowanie nieprawidłowości, będące aktem ujawnienia informacji o naruszeniach prawa, odgrywa kluczową rolę w przeciwdziałaniu korupcji, nadużyciom i innym nieetycznym praktykom…
Projektowane zmiany wprowadzający nowe pojęcie budynku w podatku od nieruchomości
Dnia 3 września 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym,…
Projektowane zmiany wprowadzający nowe pojęcie budowli w podatku od nieruchomości
Dnia 3 września 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym,…
Aport za akcje, a podstawa opodatkowania VAT
W dniu 8 marca 2024 r. TSUE w wyroku w sprawie C-241/23 stwierdził, iż art. 73 dyrektywy VAT należy interpretować w ten…
Nadpłata VAT przy sprzedaży konsumenckiej
W dniu 21 marca 2024 r. TSUE wydał wyrok w sprawie C-606/22 (Dyrektor Izby Administracji Skarbowej przeciwko B. Sp. z…
Odpowiedzialność pracowników za wystawione faktury
Czy w sytuacji gdy pracownik podatnika podatku od wartości dodanej (VAT) wystawił fałszywą fakturę wykazującą VAT, posługując się tożsamością pracodawcy…