Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie kolejnego pakietu uproszczeń w podatku od towarów i usług. Do dnia 1 marca 2021 r. można było zgłaszać uwagi i opinie dla proponowanego pakietu zmian.

Przygotowanych zostało 15 nowych rozwiązań, które w założeniu mają ułatwić podatnikom rozliczanie podatku od towarów i usług.

Rozwiązania zostały podzielone na 5 obszarów:

  • uproszczenie fakturowania;
  • przyjazne odliczanie VAT;
  • VAT w obrocie międzynarodowym ? korzyści i pewność prawa;
  • VAT ? łatwiejszy obrót nieruchomościami;
  • poprawa płynności w MPP i ulga na złe długi.

 

Ministerstwo proponuje usunięcie szeregu obowiązków i formalności ciążących dotychczas na przedsiębiorcach w związku z dokonywanymi rozliczeniami w podatku od towarów i usług. Najważniejsze z nich to:

  1. Zmiany w ogólnych zasadach fakturowania oraz dokonywaniu korekt Proponuje się zniesienie obowiązków wskazywania przyczyny dokonywania korekty faktury oraz stosowania oznaczenia „faktura korygująca”. Projekt przewiduje likwidację duplikatów faktur, a także rezygnację z wymogu umieszczania na fakturze zaliczkowej ceny jednostkowej netto.
  2. Zmiany w opodatkowaniu importu usług i uregulowanie sposobu dokonywania korekty in-minus w przypadku importu usług oraz WNT. Proponowane zmiany związane są z uproszczeniem zasad odliczania podatku naliczonego z tytułu importu usług. Obecnie podatnicy, którzy nie otrzymają faktury w terminie 3 miesięcy lub nie uwzględnią w terminie zawitym 3 miesięcy kwoty podatku należnego z tytułu importu usług w deklaracji podatkowej, w której zobowiązani są rozliczyć ten podatek, są pozbawieni prawa wykazania podatku naliczonego w deklaracji podatkowej, w której rozliczają podatek należny. Powoduje to dla nich negatywne konsekwencje w postaci konieczności uiszczenia należnego podatku bez prawa do odliczenia w okresie rozliczeniowym, w którym podatek należny został wykazany. W takim przypadku, podatek naliczony wykazywany jest na „bieżąco”. Z kolei, jeżeli podatnik wykaże podatek należny i naliczony w tej samej deklaracji, a następnie nie otrzyma w terminie 3 miesięcy faktury, to zobowiązany jest do korekty podatku naliczonego w deklaracji, w której ten podatek wykazał. Jeżeli korekta taka powoduje zwiększenie wysokości zobowiązania podatnika za dany okres rozliczeniowy, skutkuje to koniecznością uiszczenia odsetek. W związku z powyższym, w zakresie importu usług proponuje się rezygnację z warunku rozliczenia podatku należnego w terminie 3 miesięcy jako warunku do odliczenia VAT naliczonego w tym samym okresie rozliczeniowym co deklarowany podatek należny. Zgodnie z proponowaną zmianą, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w imporcie usług ma powstawać w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy pod warunkiem, że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Ponadto, projektowane przepisy mają zapewnić wyraźne uregulowanie zasad dotyczących okresu, w jakim podatnik powinien rozliczyć korektę obniżającą podstawę opodatkowania w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Obecnie podatnicy dokonują korekty podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług w zależności od przyczyny korekty. Korekta dokonywana jest zatem zasadniczo za okres, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania. Brak jednoznacznych regulacji w tym zakresie powoduje jednak wątpliwości prawne podatników i jest przedmiotem wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych. Wobec powyższego, w celu zwiększenia pewności prawnej podatników, w projektowanych przepisach proponuje się jednoznaczne uregulowanie sposobu dokonywania korekty in-minus w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w następujący sposób. Proponowane rozwiązanie stanowi, co do zasady, potwierdzenie dotychczasowej praktyki stosowanej w odniesieniu do korekt obniżających podstawę opodatkowania w przypadku importu usług i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – z zastrzeżeniem, że dla celów dokonania korekty obniżającej podstawę opodatkowania istotny jest moment wystąpienia przyczyny powodującej konieczność dokonania korekty, niezależnie od momentu (okresu), w którym otrzymano fakturę korygującą.

  1. Wydłużenie – z 30 do 60 dni – czasu, w którym możliwe jest wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy towaru, wykonaniem usługi lub otrzymaniem zaliczki. Proponowana jest zmiana, która pozwoli podatnikom na wystawianie faktur wcześniej, niż jest to dopuszczalne Zyskaliby oni możliwość wystawienia faktury nie wcześniej niż 60 dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi oraz 60 dnia przed dokonaniem dostawy towaru, wykonaniem usługi lub odpowiednio przed otrzymaniem całości lub części zapłaty. Obecnie faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem tych czynności.
  2. Zniesienie ograniczeń w wystawianiu zbiorczych faktur korygujących. Proponowane jest również wprowadzenie nowego rozwiązania, korekty zbiorczej konkretnych pozycji z faktury, a także całych faktur. Zgodnie z proponowanymi regulacjami dopuszczalne ma być dokonanie przez podatnika za dany okres, za pomocą faktury korygującej, zarówno korekty faktur dokumentujących poszczególne dostawy lub usługi, jak i korekty dotyczącej wszystkich dostaw lub usług. Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem, w przypadku wystawienia na rzecz jednego odbiorcy za dany okres faktury korygującej dotyczącej wszystkich dostaw lub świadczenia usług z tego okresu, faktura korygująca może nie zawierać nazw (rodzajów) towarów lub usług objętych korektą.
  3. Wprowadzenie możliwości przekazywania środków pomiędzy rachunkami VAT podatnika prowadzonymi w różnych bankach. Propozycja zmiany umożliwia szersze konsolidowanie przez podatników środków zgromadzonych na rachunkach Obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na taką konsolidację wyłącznie w ramach jednego banku, czyli podatnik może przekazywać swoje środki z jednego rachunku VAT na inny rachunek VAT, ale pod warunkiem, że obydwa rachunki VAT prowadzi ten sam bank. Czynność ta nazywana jest „przekazaniem własnym”. W wyniku proponowanej zmiany podatnicy uzyskaliby możliwość dokonywania „przekazania własnego” w ramach wszystkich swoich rachunków VAT, również tych prowadzonych przez inne banki. Ograniczenia co do celu, na jaki środki z rachunku VAT mogą zostać wykorzystane nadal będą obowiązywały. W celu „uwolnienia” tych środków na rachunek rozliczeniowy podatnik tak jak dotychczas będzie występował z wnioskiem do organu podatkowego o uzyskanie zgody.
  1. Ułatwienia w odliczeniach podatku z tytułu samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Proponuje się wydłużenie terminu realizacji obowiązku składania VAT-26 (Informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej) do dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonane zostanie pierwsze nabycie związane z samochodem dające 100% prawo do odliczenia. Oznacza to, że podatnik, który w konkretnym dniu okresu rozliczeniowego poniósł pierwszy wydatek związany z pojazdem samochodowym wykorzystywanym wyłącznie do jego działalności gospodarczej, nie byłby już obowiązany do składania do urzędu skarbowego VAT-26 w terminie 7 dni od dnia, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek związany z tym pojazdem, lecz składałby informację VAT-26 w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesie pierwszy wydatek związany z tym pojazdem, w powiązaniu z momentem złożenia JPK za zakończony okres. Termin złożenia VAT-26 i de facto wykazania przez podatnika poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym pojazdem zostałby w efekcie przesunięty.
  2. Zmiany w przepisach regulujących tzw. ulgę na złe długi. Wydłużenie czasu na skorzystanie z ulgi na złe długi (z 2 do 3 lat). Przepisy 89a i 89b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zostały poddane badaniu przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Na skutek wyroku TSUE z dnia 15 października 2020 r. konieczne staje się wprowadzenie zmian w przepisach regulujących tzw. ulgę na złe długi. Proponowane zmiany mają skutkować zmniejszeniem ilości warunków skorzystania z ulgi i zapewnić realizację wniosku płynącego z wyroku TSUE, że do systemu tzw. ulgi na złe długi oprócz podatników VAT czynnych należy dopuścić po stronie nabywców (dłużników) również osoby fizyczne – konsumentów oraz podatników VAT zwolnionych od podatku. Ponadto wydłużeniu ulec ma termin na skorzystanie z powyższego mechanizmu z 2 do 3 lat od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność licząc od końca roku, w którym została ona wystawiona. Proponowany wydłużony do 3 lat okres jest skorelowany z wynikającym z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
  3. – Kodeks cywilny, terminem przedawnienia roszczeń przysługującym osobom prowadzącym działalność gospodarczą i mających związek z prowadzoną przez uprawnionego działalnością gospodarczą.

 

Proponowane zmiany mają wejść w życie od dnia 1 października 2021 r.

Ministerstwo zapowiada, że prezentowany pakiet uproszczeń nie jest ostatnim; przewiduje się jeszcze w 2021 roku kolejny projekt zmian w podatku od towarów i usług.

 

Osoby do kontaktu

Aleksandra Szczęsny
Prawnik, konsultant podatkowy 
tel. 32 259 71 50 
aleksandra.szczesny@isp-modzelewski.pl
Mikołaj Stelmach
Prawnik, konsultant podatkowy 
tel. 32 259 71 50 
mikolaj.stelmach@isp-modzelewski.pl
dr Joanna Kiszka 
Dyrektor Oddziału Śląskiego 
tel. 32 259 71 50, 501 603 913 
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

Pozostałe aktualności

Nadpłata VAT przy sprzedaży konsumenckiej
W dniu 21 marca 2024 r. TSUE wydał wyrok w sprawie C-606/22 (Dyrektor Izby Administracji Skarbowej przeciwko B. Sp. z…
Odpowiedzialność pracowników za wystawione faktury
Czy w sytuacji gdy pracownik podatnika podatku od wartości dodanej (VAT) wystawił fałszywą fakturę wykazującą VAT, posługując się tożsamością pracodawcy…
List prof. dr hab. W. Modzelewskiego w sprawie uchwalenia przez Sejm ustawy KSeF.
Prof. dr hab. Witold Modzelewski Warszawa, dnia 20 czerwca 2023 r. Instytut Studiów Podatkowych Spółka doradztwa podatkowego ul. Kaleńska 8,…
Zmiany w podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie mieszkań i domów
Zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych[1] (zwana dalej „ustawą z dnia 9…
Podatkowe skutki zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2023 r.[1] w sprawie odwołania na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu zagrożenia…
Zniesienie zawieszenia zgłaszania krajowych schematów podatkowych od dnia 1 lipca 2023 r.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia…
Brak obowiązku informowania o realizowanej strategii podatkowej przez podatników opodatkowanych tzw. estońskim CIT
W dniu 17 kwietnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną sygn. 0114-KDIP2-2.4010.266.2022.1.AP w zakresie obowiązku sporządzania i…
Analiza dotycząca obowiązku poboru podatku u źródła z tytułu zapłaty wynagrodzenia za nabycie używanego oprogramowania komputerowego
Definicja „używanego oprogramowania”  Na gruncie przepisów ustawy o prawie autorskim oraz Dyrektywy 2009/24/WE brak jest kompleksowych regulacji prawnych, które wprost…
Ładowanie samochodów elektrycznych jako dostawa towarów
Dnia 20 kwietnia 2023 r. Trybuna Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-282/22. W niniejszej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny…