W dniu 15 września 2021 r. DKIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0111-KDIB3-1.4012.462.2021.4.WN w przedmiocie podatku od towarów i usług dotyczącą braku opodatkowania przekazanych nieodpłatnie gadżetów reklamowych opatrzonych nazwą i logo Spółki.
Zgodnie z opisanym stanu faktycznego Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie produkcji części do samochodów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się także prowadzeniem działań marketingowych i promocyjnych, wspierających sprzedaż oferowanych przez nią produktów.
Jednym z rodzajów prowadzonej przez Spółkę reklamy jest dobrowolne i nieodpłatne przekazywanie upominków z logo i nazwą firmy, które to produkty są produktami o małej wartości nieprzekraczającej kwoty 100 zł. Nieodpłatne przekazywanie gadżetów następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Wręczanie gadżetów (prezentów) odbywa się podczas spotkań promocyjnych, targów pracy, podczas wizyt uczniów i studentów w ramach tzw. dni otwartych. Gadżety są również przekazywane pracownikom zatrudnionym w Spółce. Spółka prowadzi ewidencję osób (pracowników), którym przekazano gadżety o niskiej wartości tj. nieprzekraczającej 100 zł. Opisane powyżej przekazania dotyczą gadżetów o niskiej wartości i zaliczyć do nich należy np. długopisy, kubki, notesy, kalendarze, koszulki itp. Gadżety te są opatrzone nazwą i logo Spółki. Celem tego typu działań jest prezentacja i reklama produktów Spółki, promocja wizerunku, dbałość o rozpoznawalność marki produktu poprzez utrwalone logo, pod którym sprzedawane są wyroby Spółki, co ma prowadzić do intensyfikacji sprzedaży.
W związku z powyższym Wnioskodawca powziął w wątpliwość, czy nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych opatrzonych nazwą i logo Spółki, których jednostkowa cena nabycia w momencie ich przekazania nie przekracza 100 zł, nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT?
W ocenie Spółki, nieodpłatne przekazanie gadżetów, w związku z prowadzonymi przez Spółkę działaniami marketingowymi i promocyjnymi, które zawierają logo i nazwę firmy, których jednostkowa kwota nie przekracza 100 zł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT. Spółka swoje stanowisko uzasadniła tym, że podejmuje ona szereg działań marketingowych i promocyjnych. W ramach tych działań dochodzi do nieodpłatnych przekazań gadżetów reklamowych. Tym samym, niewątpliwie omawiane przekazania, należy uznać jako przekazania dokonywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki polegające na promowaniu produktów Spółki mających na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży
DKIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe i wskazał, że „(…) w przypadku gdy faktycznie nieodpłatnie przekazywane gadżety (np. długopisy, kubki, notesy, kalendarze, koszulki itp.), w ramach prowadzonych przez Spółkę działań marketingowych i promocyjnych, które nie mają wartości konsumpcyjnej i stanowią prezenty o małej wartości, w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy, tj. towary przekazywane przez Wnioskodawcę jednej osobie o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli
Spółka prowadzi ewidencją pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym przekazane zostały prezenty, to takie przekazanie na cele związane z działalnością gospodarczą nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT przekazanych nieodpłatnie gadżetów reklamowych opatrzonych nazwą i logo Spółki należało uznać za prawidłowe”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76