Serwis Doradztwa Podatkowego

Brak polityki CSR a zaliczenie wydatków na organizację festynu do kosztów uzyskania przychodu

Do zależności pomiędzy istnieniem lub brakiem polityki CSR a możliwością ujęcia w kosztach uzyskania przychodów na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa z dnia 15 lutego 1992 r.”) niektórych wydatków, w tym na organizację festynu, która w założeniu przyczynia się do wzrostu rozpoznawalności marki, a w konsekwencji do wzrostu przychodów odnosi się interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB2-1.4010.211.2024.2.MM z dnia 9 sierpnia 2024 r.

Dyrektor KIS za nieprawidłowe uznał w niej stanowisko Spółki, która zakładała, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności, realizuje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), a także podejmuje działania z zakresu szeroko rozumianego ESG, zwłaszcza zaś mając na celu budowanie pozytywnego wizerunku, zacieśnianie współpracy między Spółką a mieszkańcami społeczności lokalnych w miejscowościach, w których usytuowane są zakłady tejże Spółki zorganizuje ona festyny skierowane do jej pracowników, emerytów, ich rodzin oraz pozostałych mieszkańców poszczególnych społeczności lokalnych miast i gmin niezwiązanych bezpośrednio ze Spółką na zasadzie wstępu wolnego, a dodatkowo poniesie wydatki związane z przygotowaniem terenu do festynu, m.in. jego poprawnym zabezpieczeniem i ogrodzeniem, to wydatki te zaliczy do kosztów uzyskania przychodów.

Spółka zastrzegła, że mimo, iż w sposób ciągły realizuje projekty spełniające przesłanki CSR, np. przyznaje granty dla lokalnych działaczy w celu rozwoju ich działalności, współpracuje z SOS Wioskami Dziecięcymi i inne, to jednak nie posiada kompleksowo spisanej polityki CSR, natomiast bada ponoszone wydatki w zakresie ogólnego spełnienia przesłanek umożliwiających za uznanie ich jako wydatków na CSR.

W powołanej na wstępie interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS stwierdził co następuje: „[…] CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Nie można w tym zakresie przyjąć, że każdy wydatek jest realizacją CSR. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.”

Z powyższych względów Organ interpretacyjny uznał, że wskazane przez Spółkę przesłanki, iż w sposób ciągły realizuje ona projekty spełniające przesłanki CSR oraz jest objęta obowiązkiem przygotowania i upublicznienia raportu ESG za 2025 r., lecz nie posiada kompleksowo spisanej polityki CSR nie są wystarczające, aby stwierdzić, że wydatki poniesione na organizację festynów wpisują się w realizację strategii CSR w Spółce, a tym samym, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów jako element polityki CSR.

Zdaniem Dyrektora KIS samo powołanie się na społeczną odpowiedzialność biznesu nie jest wystarczające do uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów, a zatem nie można uznać, że wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji festynu stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.           

 

dr Joanna Kiszka

Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją