W jakich sytuacjach wynagrodzenie członka zarządu za świadczenie zarządzania jest opodatkowane VAT i kiedy powstaje obowiązek podatkowy?
Odpowiedzialność względem osób trzecich jest czynnikiem odróżniającym na gruncie ustawy o VAT prowadzenie działalności gospodarczej (przesłanki warunkującej status podatnika podatku od towarów i usług) od innego rodzaju aktywności zawodowej nie powodującej powstania podmiotowości prawno-podatkowej na gruncie ustawy VAT. Istotne jest tu również zachowanie więzi analogicznych jak w przypadku stosunku pracy tj. w zakresie warunków wykonywania tych czynności i wynagrodzenia (oraz ww. odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich). Samo zawarcie w umowie o świadczenie zarządzania klauzuli określającej przeniesienie odpowiedzialności względem osób trzecich z wykonawcy usługi (Zarządzającego) na Spółkę skutkuje realizacją jednej z przesłanek wyłączenia Zarządzającego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co wynika z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.
Zakładając że przed zmianą zapisu umownego, cała odpowiedzialność względem osób trzecich spoczywała na Zarządzającym, i dopiero zmianą umowy została ona przeniesiona na Spółkę, oraz zakładając że spełnione zostały przesłanki warunków wykonywania czynności oraz wynagrodzenia, można wskazać, że z dniem wprowadzenia zmian w umowie Zarządzający utracił przesłankę warunkującą powstanie podmiotowości prawno-podatkowej na gruncie VAT. W takim stanie rzeczy, ze zmiany umowy, Zarządzający przestał wykonywać usługę w rozumieniu ustawy o VAT, na skutek czego przestał powstawać obowiązek podatkowy.
Ewentualne zaprzestanie świadczenia usługi w rozumieniu ustawy o VAT następuje zatem z dniem wejścia w życie nowej umowy, ewentualna faktura VAT wystawiona przez zarząd Zarządzającemu powinna zostać wystawiona za okres kończący się w dniu wejścia w życie nowej umowy.
Pokreślić tu należy, że przekroczenie kwoty zwolnionej od VAT, skutkuje utratą zwolnienia już począwszy od czynności, którą przekroczono kwotę zwolnienia (według art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT). Ewentualny „powrót do zwolnienia”, w przypadku jego utraty lub rezygnacji z, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku utraty lub rezygnacji, na ww. zasadach art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o VAT w zw. z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT o zmianie stanu faktycznego, jak np. o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu przez podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT, zwłaszcza stanowiącą podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT, podatnik zobowiązany jest poinformować naczelnika urzędu skarbowego w drodze zgłoszenia, w terminie 7 dni licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.