Inwestycja polegająca na budowie bloku gazowego, mając na uwadze art. 15c ust. 8 i ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy uwzględnieniu regulacji Dyrektywy ATAD oraz stanowiska OECD, spełnia kryteria uznania za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej.
Zgodnie z art. 15c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przekracza wyższą ze wskazanych kwot:
1) kwotę 3 000 000 zł albo
2) kwotę obliczoną według następującego wzoru:
[(P – Po) – (K – Am – Kfd)] × 30%
w którym poszczególne symbole oznaczają:
P – zsumowaną wartość przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym,
Po – przychody o charakterze odsetkowym,
K – sumę kosztów uzyskania przychodów bez pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu,
Am – odpisy amortyzacyjne, o których mowa w art. 16a-16m, zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów,
Kfd – zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego nieuwzględnione w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przed dokonaniem pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu.
Jak stanowi art. 15c ust. 8 tej ustawy, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie bierze się pod uwagę kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej, w przypadku którego spełnione są łącznie następujące warunki:
- wykonawca projektu podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
- aktywa, których projekt dotyczy, znajdują się całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
- koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
- dochody są osiągane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
W art. 15c ust. 9 tej ustawy postanowiono, że dochodu wynikającego z długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej nie uwzględnia się przy obliczaniu przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1.
Definicja długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej znajduje się w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT. Zgodnie z nią, długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oznacza projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, będący w ogólnym interesie publicznym.
W ocenie autora, inwestycja polegajaca na budowie bloku gazowego, mając na uwadze art. 15c ust. 8 i ust. 10 ustawy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy uwzględnieniu regulacji Dyrektywy ATAD oraz stanowiska OECD, spełnia kryteria uznania za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej.
Podobnie NSA w wyroku z dnia 8 lutego 2023 r., II FSK 1615/20: „Wobec powyższego brak jest podstaw do uznania zasadności podniesionego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zarzutu naruszenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny art. 15c ust. 8, ust. 9 i ust. 10 oraz art. 15c ust. 1 u.p.d.o.p. w związku z art. 6 pkt 2 u.g.n. i art. 4 ust. 4 pkt b dyrektywy1164, a to przez ich błędną wykładnię polegającą na wadliwym przyjęciu, iż opisana we wniosku inwestycja w postaci farmy wiatrowej może zostać uznana za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 u.p.d.o.p. Niezasadnie bowiem poszukując definicji pojęcia „inwestycja w ogólnym interesie publicznym” w zaskarżonej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oparto się na wynikającej z art. 6 pkt 2 u.g.n. definicji pojęcia „cel publiczny”.”
Andrzej Łukiańczuk
Doradca podatkowy nr 10266
andrzej.lukianczuk@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 60 wew. 129