W interpretacji ogólnej nr DTS5.8092.4.2024 z dnia 24 grudnia 2024r. Minister Finansów odniósł się do kwalifikacji umów leasingu operacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa z dnia 15 lutego 1992 r.") oraz ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa z dnia 26 lipca 1991 r.") na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: „Ordynacja podatkowa”) regulujących obowiązek zgłaszania schematów podatkowych.
Wydanie przedmiotowej interpretacji jest pochodną wątpliwości narosłych wokół tego, czy z uwagi na spełnienie ogólnej cechy rozpoznawczej z art. 86a § 1 pkt 6 lit. d Ordynacji podatkowej i potencjalne spełnienie kryterium głównej korzyści z art. 86a § 2 tej ustawy powstaje obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 owej ustawy w przypadku zawarcia umowy leasingu operacyjnego, która będzie miała wpływ na rozliczenia podatkowe leasingobiorcy.
Zgodnie z art. 17b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. i odpowiednio z art. 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. umowa leasingu kwalifikowana jest jako leasing operacyjny przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
W ocenie MF umowy leasingu operacyjnego oparte na gotowych wzorcach umów, które w wyniku negocjacji nie są istotnie modyfikowane, mogą spełniać ogólną cechę rozpoznawczą, w znaczeniu art. 86a § 1 pkt 6 lit. d Ordynacji podatkowej. Niemniej uzgodnienie, w którym dokonywane czynności opierają się na znacznie ujednoliconej dokumentacji albo przyjmują znacznie ujednoliconą formę powinno być uznane za schemat podatkowy jedynie, gdy równocześnie spełnione jest kryterium głównej korzyści, a więc o ile przyczyną zawarcia takich umów przez leasingobiorcę jest głównie cel uzyskania korzyści podatkowej, przez którą zgodnie z art. 86a § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej należy rozumieć:
Tak rozumiana korzyść podatkowa jest wszakże główną lub jedną z głównych korzyści, jeśli stanowi istotną lub determinującą przesłankę decyzji o wdrożeniu uzgodnienia, a nie jest jedynie jego pobocznym lub nieoczekiwanym skutkiem.
W świetle przedstawianej interpretacji ogólnej nieuzasadnione jest zatem raportowanie schematów podatkowych przez leasingodawców zarówno, jeśli kryterium głównej korzyści nie jest spełnione jak i wtedy, gdy zawarcie takiej umowy może potencjalnie oddziaływać na obowiązki podatkowe leasingobiorcy, ale leasingodawca nie ma wiedzy czy kryterium to jest spełnione.
Ponieważ „[…] przekazujący informacje o schematach podatkowych nie ma obowiązku poszukiwania informacji nie przekazanych mu przez korzystającego i niemieszczących się w informacjach uzyskanych w granicach staranności generalnie przyjmowanej w stosunkach biznesowych”, to – o ile leasingodawca nie zna motywacji zawarcia tego typu umowy przez klienta, a umowa ma charakter standardowy (np. typowa wysokość opłaty, standardowy okres na jaki została zawarta itp.) – nie ma przesłanek do uznania, że przy zawarciu umowy leasingu operacyjnego zostało spełnione kryterium głównej korzyści i w konsekwencji nie są spełnione warunki do uznania takiego uzgodnienia za schemat podatkowy.
W ocenie MF warunki do uznania uzgodnienia za schemat podatkowy podlegający raportowaniu do Szefa KAS będą jednak spełnione, gdy:
Leasingobiorca również może być podmiotem zobowiązanym do raportowania schematu podatkowego w postaci zawarcia umowy leasingu operacyjnego, jeśli tego typu finansowanie zostało wybrane nie z uwagi na cele ekonomiczne, lecz na cele podatkowe, a główną przesłanką zawarcia umowy jest obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku podatkowym wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie z interpretacją nr DTS5.8092.4.2024, obowiązek zgłoszenia informacji o krajowym schemacie podatkowym w zakresie leasingu operacyjnego jednak nie powstanie, gdy:
MF przypomniał jednocześnie, że leasing operacyjny może spełniać także inne cechy rozpoznawcze, a „[…] za schemat podatkowy powinno być uznane takie działanie, w wyniku którego dojdzie do:
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.