Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymagają od płatnika posiadania certyfikatu potwierdzającego miejsce zamieszkania podatnika w momencie wypłaty należności.
Certyfikat rezydencji podatkowej to dokument urzędowy potwierdzający dla celów podatkowych miejsce zamieszkania lub miejsce siedziby podatnika, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca odpowiednio zamieszkania lub siedziby podatnika ? art. 4a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zasadą jest, że tylko oryginał certyfikatu rezydencji bądź jego kopia posiadająca walor dokumentu urzędowego (tj. odpis certyfikatu rezydencji, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza w Polsce albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym) mogą być traktowane jako uprawniające płatnika do zastosowania stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z taką umową.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymagają od płatnika posiadania certyfikatu potwierdzającego miejsce zamieszkania podatnika w momencie wypłaty należności. Jednak w razie uzyskania certyfikatu po dokonaniu płatności, taki certyfikat powinien potwierdzać rezydencję podatkową za okres, w którym została dokonana płatność. Taki pogląd wyrażają także organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2019 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.129.2019.1.AMN przedstawił korzystne podejście do udokumentowania miejsca zamieszkania podatnika certyfikatem rezydencji dla celów zastosowania regulacji wynikających z umowy/konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jego zdaniem do niepobrania podatku wystarczy otrzymanie tego dokumentu później, przy czym ważne jest, by dokumentował on rezydencję podatkową na moment wypłaty: (?) Płatnik może, w dniu dokonania wypłaty, zastosować stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub zastosować zwolnienie zgodnie z taką umową. Udokumentowanie rezydencji podatkowej może nastąpić zarówno przed, jak i po dokonaniu płatności. Jednakże w razie uzyskania certyfikatu po dokonaniu płatności, taki certyfikat powinien potwierdzać rezydencję podatkową za okres, w którym została dokonana płatność. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymaga od płatnika posiadania certyfikatu rezydencji potwierdzającego siedzibę podatnika w momencie dokonywania wypłaty należności z tytułów wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca, jako płatnik może ? mając jednak na względzie ryzyko odpowiedzialności na podstawie art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej ? zastosować zwolnienie od podatku bądź stawkę podatku wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w oparciu o informacje uzyskane od podatnika bądź na podstawie uzyskanego wcześniej certyfikatu rezydencji i potwierdzenia przez podatnika, że dane w nim zawarte nie uległy zmianie. Nie zwalnia to jednak płatnika z obowiązku późniejszego uzyskania certyfikatu rezydencji dotyczącego okresu, w którym dokonana została ta wypłata.
Zatem, w przypadku opisanym we wniosku, jeżeli przed terminem odprowadzania podatku do urzędu skarbowego zostanie przedstawiony przez obywatela Ukrainy certyfikat rezydencji z Ukrainy, Wnioskodawca jako płatnik, nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku od wypłaconego zleceniobiorcom wynagrodzenia.
Natomiast w sytuacji, gdy w terminie odprowadzania podatku zleceniobiorca nie przedstawi certyfikatu rezydencji z uwagi na opóźnienie w jego wydaniu leżące po stronie organu podatkowego na Ukrainie i pomimo braku certyfikatu, Wnioskodawca nie naliczy i nie odprowadzi podatku, to Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku zryczałtowanego za okres, w którym Spółka nie posiadała jeszcze certyfikatu rezydencji, jeżeli ostatecznie zostanie przedstawiony certyfikat potwierdzający rezydencję podatkową zleceniobiorcy na Ukrainie za okres, w którym została dokonana płatność. Przedstawienie nawet z opóźnieniem certyfikatu potwierdzającego rezydencję podatkową zleceniobiorcy na Ukrainie za okres, w którym została dokonana płatność oznacza, że podatek nie powinien być odprowadzany, pomimo tego, że w dacie wypłaty wynagrodzenia Wnioskodawca jeszcze nie posiadał tego certyfikatu. Jednakże w przypadku, gdy Wnioskodawca nie otrzyma od zleceniobiorcy certyfikatu potwierdzającego rezydencję podatkową zleceniobiorcy na Ukrainie za okres, w którym została dokonana płatność, Wnioskodawca będzie obowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od tych wypłat z tytułu wynagrodzenia zleceniobiorcy.?
Andrzej Łukiańczuk
Doradca podatkowy nr 10266
andrzej.lukianczuk@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 60 wew. 129