Warunki zastosowania ulgi termomodernizacyjnej zostały jasno określone w art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej określanej jako: „ustawa”), w definicji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustalonej ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, a także w wykazie wydatków objętych ulgą termomodernizacyjną zawartym w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. Tymczasem w praktyce orzeczniczej organów interpretacyjnych wskazywane są dodatkowe przesłanki korzystania z przedmiotowej ulgi, czasem nieznajdujące umocowania w obowiązujących regulacjach prawnych. Przykładem takiego wymogu jest posiadanie ekspertyzy sporządzonej przez wykwalifikowanego audytora energetycznego w formie audytu energetycznego budynku.
Należy przypomnieć, że zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy, ulga termomodernizacyjna dotyczy wyłącznie wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, czyli w budynku wolno stojącym albo w budynku w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Podatnik ma przy tym prawo do ulgi termomodernizacyjnej, jeśli budynek, którego jest właścicielem lub współwłaścicielem, ma status budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w rozumieniu powyższej definicji, najpóźniej na dzień dokonania odliczenia.
Wydatki podlegające odliczeniu muszą być poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, którego przedmiotem – zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (dalej: ustawa o termomodernizacji) – jest:
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych,
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki mieszkalne, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
- wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków mieszkalnych,
- całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Jednocześnie katalog wydatków uprawniających do ulgi termomodernizacyjnej zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (dalej: rozporządzenie).
W żadnej z wymienionych regulacji nie przewiduje się przesłanki przeprowadzenia audytu energetycznego budynku. To jednak nie przeszkodziło Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 26 marca 2021 r. uznać za nieprawidłowe stanowiska podatnika, który wnioskując o wydanie interpretacji dążył do potwierdzenia, że wydatki na zakup i montaż urządzeń klimatyzacyjnych z możliwością ogrzewania można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej i dokonać odliczenia tego wydatku od podstawy opodatkowania.
Organ zauważył wprawdzie, że w katalogu wydatków polegających odliczeniu stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz z osprzętem, natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła, a więc potwierdził dopuszczalność zastosowania ulgi termomodernizacyjnej w przypadku realizacji tego rodzaju inwestycji, jednakże równocześnie ocenił, że wydatki na klimatyzator z funkcją grzania z wbudowaną pompą ciepła można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne jedynie warunkowo, tj. wyłącznie w sytuacji, gdy faktycznie urządzenie to przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku, co można potwierdzić na podstawie ekspertyzy sporządzonej w formie audytu energetycznego budynku przez wykwalifikowanego audytora energetycznego. Jeżeli zatem klimatyzator z funkcją grzania z wbudowaną pompą ciepła poprawia efektywność energetyczną w budynku mieszkalnym, wydatki na jego zakup i montaż można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1 ustawy. Ponieważ w rozpatrywanej sytuacji z opisu stanu faktycznego zamieszczonego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie wynikało, że podatnik taką ekspertyzę posiada, zatem Dyrektor KIS skonstatował, iż nie zachodzi możliwość odliczenia wydatków poniesionych w 2020 r. na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania, w ramach przedmiotowej ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy.
WSA w Lublinie, rozstrzygając spór pomiędzy organem a podatnikiem, który zaskarżył powołaną interpretację oceniając ją jako dowolną, w wyroku z dnia 16 lipca 2021 r. (I SA/Lu 218/21) przyznał rację podatnikowi.
Sąd zgodził się, że przepisy powołane przez Dyrektora KIS w uzasadnieniu interpretacji nie zastrzegają nawet możliwości żądania złożenia przedmiotowego audytu, a zatem organ podatkowy, wyprowadzając konkluzję o nieprawidłowym stanowisku wnioskodawcy dopuścił się błędnej wykładni przepisów wskazanych w punkcie 1 skargi (art. 26h ust. 1 i ust. 10 ustawy w zw. z art. 2 pkt 2 ustawy o termomodernizacji w zw. z punktem 10 i 11 części pierwszej załącznika do rozporządzenia).
WSA podkreślił, że pojęcie audytu energetycznego określone jest w art. 2 pkt 8 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów i oznacza – opracowanie określające zakres oraz parametry techniczne oraz ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, ze wskazaniem rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia kosztów realizacji tego przedsięwzięcia oraz oszczędności energii, stanowiące jednocześnie założenia do projektu budowlanego.
W opinii Sądu wymienienie wykonania audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w katalogu wydatków objętych ulgą termomodernizacyjną określonym w rozporządzeniu oznacza tylko tyle, że w razie, gdy podatnik zdecyduje się na przeprowadzenie takiego audytu, wydatek poniesiony z tego tytułu może odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Ostatecznie zatem WSA uznał, że ocena organu interpretacyjnego dotycząca potwierdzenia prawa do ulgi termomodernizacyjnej, ale tylko pod warunkiem wylegitymowania się audytem energetycznym jest całkowicie dowolna w kontekście wskazanych wyżej przepisów prawa materialnego, które – wbrew stanowisku zaprezentowanemu w uzasadnieniu interpretacji – nie uzależniają prawa do opisanej preferencji od realizacji nieistniejącego obowiązku.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50