W fazie opiniowania znajdują się prace legislacyjne nad projektem zmian w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: ?ustawą z dnia 11 marca 2004 r.?), przewidującym możliwość posługiwania się tzw. fakturami ustrukturyzowanymi. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej nazywany: „projektem”) opublikowany został na stronie Rządowego Centrum Legislacji z datą 1 lutego 2021 r.
Faktura ustrukturyzowana stanowić ma nowy rodzaj faktury elektronicznej, której wystawianie i otrzymywanie przez podatników odbywać będzie się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), czyli odpowiedniego systemu teleinformatycznego. Faktury tego typu miałyby funkcjonować obok faktur papierowych oraz stosowanych dotychczas w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Tym co wyróżniać będzie faktury ustrukturyzowane ma być przede wszystkim sposób ich generowania. W świetle projektu, faktury te będą bowiem przygotowywane przez podatników posiadających indywidualne konto w KSeF bezpośrednio w systemach finansowo-księgowych według wzoru udostępnionego przez Ministra Finansów, a następnie przesyłane do Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą API (oprogramowania interfejsowego umożliwiającego łączenie i wymianę danych w komunikacji pomiędzy systemami teleinformatycznymi). W tym celu konieczne będzie uwierzytelnienie się podatnika w systemie, po dokonaniu którego KSeF przydzieli numer identyfikujący fakturę i od tego momentu będzie ona uznawana jednocześnie za wystawioną i za otrzymaną przez odbiorcę.
Faktura ustrukturyzowana będzie mogła być korygowana zarówno w drodze faktury korygującej według zasad dotychczas obowiązujących (w tym przypadku korekta podstawy opodatkowania i podatku należnego będzie odbywać się zgodnie z zasadami określonymi w art. 29a ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.), jak i faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej, czyli wystawionej za pośrednictwem KSeF.
Do wystawiania faktur ustrukturyzowanych oraz do posiadania dostępu do takich faktur uprawnieni mają być nie tylko sami podatnicy, ale również podmioty takie jak np. biura rachunkowe działające w imieniu podatnika. Z wykorzystaniem KSeF podatnik będzie mógł przeglądać wystawione i otrzymane faktury ustrukturyzowane, a także przesłać w formacie xml lub przekonwertować do PDF dowolną fakturę lub paczkę faktur.
W odniesieniu do obniżenia podstawy opodatkowania (o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, o wartość zwróconych towarów i opakowań czy też o zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło) projekt przewiduje odstępstwo od (wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2021 r. w związku z tzw. „Pakietem Slim VAT”) wymogu posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z dostawcą towarów lub usługodawcą warunków do obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art.29a ust. 15 ustawy. Jednocześnie w projekcie przewidziano możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania oraz kwoty należnego VAT już w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą w postaci ustrukturyzowanej. Jest to skutek wyposażenia systemu KSeF w funkcjonalność, która umożliwi otrzymanie automatycznej informacji o odebraniu przez podatnika faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.
Projekt wprowadza możliwość uzyskania zwrotu w terminie 40 dni, jednak uzależnia ją od następujących warunków:
- wystawianie w całym okresie rozliczeniowym, w odniesieniu do którego ma nastąpić zwrot VAT, wyłącznie faktur ustrukturyzowanych,
- zarejestrowanie jako podatnik VAT czynny oraz składanie za każdy okres rozliczeniowy deklaracji, o których mowa w art. 99 ust. 1-3. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który została wykazana różnica podatku do zwrotu,
- posiadanie przez podatnika w okresie 12 miesięcy poprzedzających okres wykazania różnicy podatku do zwrotu, rachunku rozliczeniowego lub imiennego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej zawartego w prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w postaci elektronicznej wykazie podmiotów, w tym podatników VAT, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy,
- kwota podatku naliczonego lub kwota różnicy podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji do zwrotu w analizowanym okresie nie może przekraczać 3000 zł,
- zaznaczenie odpowiedniego znacznika w składanym rozliczeniu JPK_VAT ze wskazaniem wniosku o zwrot VAT w terminie 40 dni.
Weryfikacja danych w systemie teleinformatycznym obejmie dostępne dane z zasobów teleinformatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w tym w szczególności dane Centralnego Repozytorium KAS, STIR i JPK_VAT.
Organ podatkowy nadal ma posiadać możliwość przedłużenia podatnikowi 40-dniowego terminu zwrotu różnicy podatku, w przypadku żądania zgłoszonego przez Komendanta Głównego Policji, Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Prokuratora Generalnego w związku z prowadzonym postępowaniem na okres wskazany w żądaniu, nie dłuższy niż 3 miesiące.
Przed wystawieniem faktury ustrukturyzowanej podatnik będzie obowiązany do złożenia zawiadomienia do Naczelnika Urzędu Skarbowego o podmiotach uprawnionych do dostępu do Krajowego Systemu e-Faktur w celu wystawienia faktury ustrukturyzowanej (podmiotem takim może być np. pracownik podatnika czy biuro rachunkowe). Odrębnie, podatnik zobligowany będzie do zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o podmiotach uprawnionych do dostępu do KSeF w celu możliwości wglądu do faktur ustrukturyzowanych
Co do zasady przechowywanie faktur ustrukturyzowanych w Krajowym Systemie e-Faktur ma być realizowane przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym faktury tego typu zostały wystawione. W przypadku upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego po wskazanym wyżej okresie faktury ustrukturyzowane powinny być przechowywane do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Projekt przewiduje wejście w życie nowej regulacji w dniu 1 października 2021 r. Początkowo korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur ma być dobrowolne, natomiast docelowo od 2023r. ustrukturyzowane e-faktury wystawiane poprzez KSeF mają być rozwiązaniem obowiązkowym i zastąpić dotychczasowe faktury wystawiane w formie papierowej i elektronicznej.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50