Od dnia 1 czerwca 2020 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania1. Na jego mocy wybrane grupy podatników mogą ewidencjonować sprzedaż na rzecz osób fizycznych za pomocą oprogramowania. Kto może stosować tego typu kasy? Jakie główne obowiązki podatników wynikają z treści tego rozporządzenia?
- Kto może stosować kasy mające postać oprogramowania?
Przepisy rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r. milczą w kwestii kręgu podatników, którzy takie kasy mogą stosować. Minister Finansów w dniu 29 maja 2020 r. wydał rozporządzenie w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania2. W myśl przepisów tego rozporządzenia kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:
1) usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym3;
2) usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.12.0);
3) usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU 49.42.11.0);
4) usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);
5) usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, międzymiastowego, ogólnodostępnego (PKWiU 49.39.11.0);
6) usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.21.0);
7) usług transportu kolejowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);
8) usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego (PKWiU 49.10);
9) usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);
10) usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);
11) usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);
12) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.30.11.0);
13) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);
14) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego łodziami wycieczkowymi (PKWiU 50.30.13.0);
15) usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);
16) usług transportu lotniczego regularnego krajowego pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);
17) usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego pasażerskiego, z wyłączeniem w celach widokowych (PKWiU 51.10.12.0);
18) usług hotelarskich i podobnych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);
19) usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);
20) usług świadczonych przez pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe (PKWiU 55.30);
21) pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90);
22) usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych (PKWiU 56.10);
23) usług przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21);
24) pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU 56.29);
25) usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30);
26) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.
Powyższe czynności mogą być ewidencjonowane za pomocą kasy mającej postać oprogramowania co do zasady od dnia 1 czerwca 2020 r. Wyjątkiem są czynności wymienione w pkt 11, 13 i 23 ? ich ewidencja w taki sposób będzie możliwa od dnia 1 lipca 2020 r. Jednocześnie w myśl przepisu przejściowego do dnia 30 czerwca 2020 r. kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:
1) usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami obejmującego transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi (PKWiU 50.10.12.0);
2) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami obejmującego transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi (PKWiU 50.30.12.0);
3) usług przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (PKWiU 56.21).
Wprowadzenie przepisów przejściowych w takim kształcie wynika z faktu zaprzestania z dniem 1 lipca 2020 r. stosowania na potrzeby podatku od towarów i usług PKWiU z 2008 r.4 i rozpoczęcia stosowania od tego dnia PKWiU z 2015 r.5
W tym miejscu warto dodatkowo wspomnieć, co wynika z uzasadnienia projektu rozporządzenia z dnia 29 maja 2020 r.6 Dlaczego zdecydowano się na wybór akurat tego typu czynności? Jak wskazano w tym uzasadnieniu: ?Wprowadzenie stosowania tego rodzaju kas ma zwiększyć efektywność działań administracji skarbowej w zakresie zwalczania nierejestrowanej sprzedaży detalicznej oraz unikania i uchylania się od opodatkowania w zakresie podatku VAT poprzez zastosowane mechanizmy kontrolne w czasie rzeczywistym. Kasy te stanowić mają alternatywę dla obecnie użytkowanych kas rejestrujących, co przyczyni się do zmniejszenia kosztów wywiązywania się podatników z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz usprawni proces rejestracji i kontroli sprzedaży detalicznej w czasie rzeczywistym.
Wprowadzenie możliwości stosowania kas dla podatników świadczących usługi przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, ma na celu ułatwienie dokonywania rozliczeń oraz zmniejszenie kosztów prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W przypadku taksówek wprowadzenie takiego rozwiązania stworzy alternatywną możliwość rozliczania należnych opłat za przewóz osób w formie innej niż wyłącznie za pomocą taksometru.
W celu uszczelnienia systemu podatkowego w VAT zasadnym wydaje się umożliwienie korzystania z tego rodzaju kas również w transporcie drogowym pasażerskim pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta, który swoim zakresem obejmuje m.in. fiakrów, dorożkarzy, jak i w przypadku usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych. Z uwagi na charakter świadczonych usług wprowadzenie kas w tych branżach stanowić będzie duże ułatwienie dla podatników.
Proponowane rozwiązanie, stanowiące duże uproszczenie dla podatników, a zarazem generujące dodatkowe wpływy z podatku VAT powinno objąć swoim zakresem również podatników wykonujących transport drogowy i kolejowy pasażerski, rozkładowy, miejski i podmiejski.
W związku z tym, że na rynku transportowym mamy do czynienia z nierówną konkurencją, wynikającą m.in. z tego, iż niektóre podmioty budują swój biznes i przewagę konkurencyjną na działaniu niezgodnym z przepisami prawa, uchylając się od płacenia podatków, proponuje się umożliwienie wprowadzenia stosowania kas dla wskazanych grup podatników, aby ułatwić i poprawić warunki prowadzenia przez nich działalności gospodarczej?7.
2. Wymagania techniczne
Kasa mająca postać oprogramowania powinna posiadać certyfikaty kasy, które są ważne nie krócej niż 5 lat i nie dłużej niż 10 lat od daty ich wystawienia. Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie:
1) kasy ogólne ? kasy przeznaczone do prowadzenia ewidencji w sposób niewymagający stosowania specjalnych funkcji;
2) kasy o zastosowaniu specjalnym ? kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r., związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy:
a) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r.,
b) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy sprzedaży leków, z funkcją rozliczania recept refundowanych,
c) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług w zakresie transportu pasażerskiego, zwane dalej „kasami biletowymi”,
d) rozliczające więcej niż jedną transakcję równocześnie,
e) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy sprzedaży towarów i usług w wolnych obszarach celnych lub składach celnych,
f) umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r. w kasie mogą być łączone różne kategorie kas, o których mowa powyżej, o ile kasa spełnia wymagania techniczne dla każdej z tych kategorii kas.
Wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych, wystawianych dokumentów, pracy kasy oraz kas o zastosowaniu specjalnym zostały określone w załączniku nr 1 do przywołanego rozporządzenia.
3. Sposób używania kas
Sposób używania kas mających postać oprogramowania jest podobny do sposobu używania kas tradycyjnych. Spośród najważniejszych zasad, obowiązków i zakazów należy wyróżnić następujące:
1) obowiązek ewidencjowania każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku; podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług8, czyli podatnicy zwolnieni podmiotowo z tego podatku oraz podatnicy wykonujący jedynie czynności zwolnione od podatku, mają obowiązek ewidencjonować wartość sprzedaży jako sprzedaż zwolnioną od podatku;
2) obowiązek zapewnienia połączenia kasy z drukarką i jej konfiguracji w sposób zapewniający poprawny wydruk zgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu z dnia 26 maja 2020 r.;
3) obowiązek zapewnienia konfiguracji urządzenia, na którym jest zainstalowana kasa, zgodnie z wymaganiami określonymi przez producenta kasy;
4) zakaz ewidencjowania zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług; zwroty i reklamacje skutkujące zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży powinny być ewidencjonowane w odrębnej ewidencji zwrotów i reklamacji zawierającej:
a) datę sprzedaży,
b) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
c) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,
d) wartość z podatkiem (brutto) zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego ? w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,
e) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego ? w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,
f) dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,
g) protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę;
5) niezwłoczną korektę oczywistej pomyłki w ewidencji przez ujęcie w odrębnej ewidencji pomyłek:
a) błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku należnego),
b) krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła oczywista pomyłka9;
6) wystawianie i wydawanie nabywcy, bez jego żądania, podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, paragonu fiskalnego; w przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługę, podatnik może nie drukować paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług zgodnie z wymaganiami wskazanymi w treści załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r.10;
7) w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty):
a) w gotówce ? podatnicy wystawiają i wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania, z chwilą jej otrzymania,
b) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem ? podatnicy wystawiają i wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania, niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później jednak niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania;
8) podatnicy mają obowiązek wystawić:
a) raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym,
b) raport fiskalny okresowy (miesięczny) albo łączny raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu;
9) obowiązek przypisania oznaczeń literowych od ?A? do ?G? do stawek podatku lub zwolnienia od podatku, przypisanych do nazw towarów i usług, w następujący sposób:
a) literze ?A? jest przypisana podstawowa stawka podatku w wysokości 22% albo 23%,
b) literze ?B? jest przypisana obniżona stawka podatku w wysokości 7% albo 8%,
c) literze ?C? jest przypisana obniżona stawka podatku w wysokości 5%,
d) literze ?D? jest przypisana obniżona stawka podatku w wysokości 0%,
e) literze ?E? jest przypisane zwolnienie od podatku,
f) literom ?F? i ?G? są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (procedura VAT-marża);
10) podatnicy przechowują dokumenty fiskalne przez okres wymagany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa11, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości12 i zapewniają do nich dostęp;
11) podatnicy zapewniają czytelny wydruk paragonu fiskalnego w postaci papierowej, a w przypadku paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej ? jego czytelny widok, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży;
12) podatnik jest obowiązany zapoznać osobę prowadzącą u niego ewidencję, przed rozpoczęciem jej prowadzenia oraz bez względu na sposób i formę powierzenia tej osobie prowadzenia ewidencji, z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji, wystawiania i wydawania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania; osoba ta powinna przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji złożyć podatnikowi oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji (wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r.);
13) obowiązek wystawiania paragonu fiskalnego w sposób zapewniający czytelną treść, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży; powinien on zawierać w miejscu określonym dla nazwy towaru lub usługi pozwalającej na jednoznaczną ich identyfikację również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
14) w przypadku awarii kasy związanej z wystąpieniem błędu weryfikacji danych w bazie danych kasy podatnik niezwłocznie, nie później niż w terminie 24 godzin od stwierdzenia awarii, powiadamia o tym właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
15) w przypadku utraty kasy podatnik niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od powzięcia informacji o utracie, powiadamia o tym właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego; w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży podatnik dołącza do powiadomienia potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży wydane przez organ ścigania; w razie odzyskania utraconej kasy podatnik niezwłocznie powiadamia o tym właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
16) przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji podatnik dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.;
17) podatnik po uruchomieniu trybu fiskalnego jest obowiązany zapewnić połączenie umożliwiające automatyczne lub na żądanie przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, zgodnie z harmonogramem przesyłania danych (automatycznemu przesyłaniu danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas podlegają dokumenty fiskalne oraz inne dane związane z używaniem kasy, zapisane w bazie danych kasy od czasu poprzedniego automatycznego przesyłania danych);
18) podatnicy, prowadząc ewidencję, wystawiają:
a) paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 17 i § 18 rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r.,
b) raporty fiskalne dobowe w postaci elektronicznej,
c) raporty fiskalne fiskalizacji w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo tylko w postaci elektronicznej,
d) raporty fiskalne okresowe, w tym miesięczne, w postaci papierowej,
e) raporty fiskalne rozliczeniowe w postaci papierowej,
f) łączne raporty fiskalne okresowe, w tym miesięczne, w postaci papierowej,
g) łączne raporty fiskalne rozliczeniowe w postaci papierowej,
h) raporty fiskalne zdarzeń w postaci papierowej,
i) dokumenty niefiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo tylko w postaci elektronicznej;
19) w przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas o zastosowaniu specjalnym paragon fiskalny zawiera dane właściwe dla specyfiki danego rodzaju sprzedaży lub specyfiki prowadzonej ewidencji, określone i umieszczone we właściwej kolejności, zgodnie z § 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r.;
20) w przypadku rozliczania przy użyciu kasy wyłącznie opakowań zwrotnych podatnik wystawia dokument niefiskalny, który zawiera blok danych określających rozliczenie opakowań zwrotnych i dane dotyczące płatności za sprzedaż ujętą jak na paragonie fiskalnym, zawierające co najmniej oznaczenie odpowiednio „DO ZAPŁATY”, „DO ZWROTU” lub „CENA” wraz z wysokością należności po uwzględnieniu rozliczenia opakowań zwrotnych;
21) podatnicy, prowadząc ewidencję, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej; jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany w postaci elektronicznej;
22) w przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
a) wystawia raport fiskalny dobowy,
b) wystawia raport fiskalny rozliczeniowy albo łączny raport fiskalny rozliczeniowy i przesyła do Centralnego Repozytorium Kas informację o przejściu kasy w tryb tylko do odczytu,
c) sporządza i składa, wraz z raportem, o którym mowa w lit. b, w terminie 5 dni od dnia jego wystawienia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r.;
23) w przypadku zakończenia używania kasy podatnik zapewnia odczyt i zapis danych z kasy na zewnętrzny nośnik danych.
Przypisy:
1 Dz.U. poz. 957, dalej ?rozporządzenie z dnia 26 maja 2020 r.?.
2 Dz.U. poz. 965, dalej ?rozporządzenie z dnia 29 maja 2020 r.?.
3 Tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 2140 ze zm., dalej ?ustawa z dnia 6 września 2001 r.?.
4 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.
5 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz.U. poz. 1676 ze zm.
6 https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//502/12331403/12670581/12670582/dokument442284.pdf, dostęp: 24.06.2020.
7 Tamże, s. 2-3.
8 Tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., dalej ?ustawa z dnia 11 marca 2004 r.?.
9 Po ujęciu korekty w ewidencji pomyłek podatnik powinien zaewidencjonować przy użyciu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości.
10 Zgodnie z § 53 załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 26 maja 2020 r. taka kasa może nie drukować paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego, pod warunkiem wyświetlania dla nabywcy danych obejmujących:
1) numer unikatowy,
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
3) datę sprzedaży,
4) numer kolejny paragonu,
5) łączną wartość sprzedaży brutto,
6) łączną wysokość podatku należnego,
7) typ formy płatności,
8) nazwę formy płatności
? przez nie mniej niż 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży.
11 Tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.
12 Tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.
Maciej Jendraszczyk
Doradca podatkowy nr 12 238
Wicedyrektor Oddziału Wielkopolskiego ds. Doradztwa Podatkowego i Audytu Podatkowego
maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl
tel. 61 848 33 48
Vlog podatkowy ISP
Udostępniamy Państwu Video blog podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych zawierający najnowsze wypowiedzi ekspertów Instytutu na temat zmian i interpretacji podatkowych prezentowane w formie krótkich filmów na kanale YouTube.