W dniu 4 maja 2021 r. DKIS wydał interpretację indywidualną o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.207.2021.1.MT dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyłączenia zasilania kasy on-line w okresie jej bezczynności.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie napraw i komputerowej diagnostyki samochodów ? kod PKD 45.20.Z. Wykonuje usługi mobilnie, a więc po odebraniu zgłoszenia Wnioskodawca dojeżdża do klienta bądź na miejsce awarii. Wnioskodawca nie ma warsztatu stacjonarnego. Jest to dla Wnioskodawcy dodatkowe źródło utrzymania, prowadzi tą działalność na małą skalę, głównie zajmuje się prowadzeniem gospodarstwa sadowniczego. Wnioskodawca będzie przyjmował zlecenia głównie poza sezonem jabłkowym. Zgodnie z ustawą z dnia 15 marca 2019 r. Wnioskodawca ma obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy musi mieć włączoną i połączoną z internetem kasę nawet wówczas, kiedy nie ma żadnego zlecenia? Zdaniem Wnioskodawcy, kasa musi być włączona i połączona z internetem w momencie, kiedy przyjmuje zlecenie i jedzie do klienta w celu jego realizacji. DKIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach ? obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Artykuł 111 ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 (art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).
W myśl art. 111 ust. 3ab ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust. 3:
- czasowo ? podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn;
- trwale ? podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.
Zatem jak wynika z powyższych przepisów podstawowym obowiązkiem Wnioskodawcy jest zapewnienie połączenia kasy umożliwiającego przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas. Kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonania takiej sprzedaży. Należy zauważyć, że kasa rejestrująca nie musi być cały czas podłączona do sieci, ale podatnik powinien włączać ją w trakcie pracy w firmie i podczas sprzedaży ? nawet w momencie, gdy akurat nie dokonuje sprzedaży, ale jest w firmie i w gotowości do sprzedaży, kasę on-line musi mieć włączoną i połączoną z internetem. Co do zasady, należy wskazać, że Wnioskodawca powinien mieć włączoną kasę on-line i połączoną z internetem nie tylko podczas wyjazdu do klienta w celu wyświadczenia usługi w zakresie napraw i komputerowej diagnostyki samochodów, ale również w czasie, kiedy nie zajmuje się prowadzeniem gospodarstwa sadowniczego, tj. kiedy jest w gotowości do sprzedaży ww. usług mobilnych i może pojawić się klient zainteresowany daną usługą. Ma to związek z tym, że Wnioskodawca będzie wówczas w gotowości do sprzedaży ww. usług mobilnych, bez względu na to, czy w danym dniu faktycznie jej dokona. Jednakże Wnioskodawca wskazał, że będzie przyjmował zlecenia na powyższe usługi mobilne głównie poza sezonem jabłkowym. Wyłączenie kasy on-line przez Wnioskodawcę jest zatem możliwe, w sytuacji gdy przez dłuższy czas nie będzie dokonywał sprzedaży usług mobilnych. W sytuacji Wnioskodawcy, kiedy świadczy mobilne usługi naprawy samochodów i komputerowej diagnostyki poza sezonem jabłkowym, może On wyłączyć kasę on-line w okresie kiedy ten sezon trwa. Wnioskodawca powinien jednak przy tym pamiętać, że jeżeli dostanie zlecenie na ww. usługi mobilne w czasie trwania sezonu jabłkowego, konieczne jest włączenie kasy fiskalnej on-line i zapewnienie jej połączenia z internetem każdorazowo w momencie wyjazdu Wnioskodawcy do klienta lub na miejsce awarii.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76