Serwis Doradztwa Podatkowego

Nowy projekt w związku z odliczeniem ulgi internetowej w podatku dochodowym od osób fizycznych

Z dniem 1 stycznia 2022 roku wprowadzona ma być zmiana w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2020 poz. 1426, z późn. zm.), obejmująca zmiany w odliczeniu ulgi internetowej.

Zgodnie z dotychczas obwiązującym stanem prawnym art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. deklaruje ulgę podatkową obejmującą wydatki poniesione przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. Dodatkowo art. 26 ust. 1 pkt 6h wskazanej ustawy mówi, że ulga ta przysługuje podatnikowi w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych, jeżeli w okresie poprzedzającym te lata nie korzystał z tego odliczenia. Celem ulgi podatkowej przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. jest zachęcenie podatników do korzystania z usług dostępu do sieci Internet, a tym samym ograniczenie zjawiska wykluczenia cyfrowego poprzez wzrost liczby jej użytkowników.

Aktualna konstrukcja ulgi internetowej nie umożliwia pełnej realizacji właściwych dla niej celów, ponieważ obejmuje jedynie wydatki poniesione przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet nie wliczając w to pozostałych kosztów z nim związanych. Obecna wysokość ulgi rekompensuje jedynie niewielką część wydatków jakie ponosi przeciętny podatnik, w związku z korzystanie z sieci Internet, a dodatkowo zastosowanie ulgi jest ograniczone czasowo.

W celu rozwiązania wspomnianych problemów, Ustawodawca przewiduje trzy zasadnicze rozwiązania stanowiące zmianę w stosunku do obowiązującego stanu prawnego. Po pierwsze, nastąpi rozszerzenie przedmiotu ulgi związanej z wydatkami poniesionymi przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., w której to przedmiotem ulgi będą również wydatki z tytułu zakupu sprzętu w tym celu, a także jego używania, instalacji, rozbudowy i modernizacji oraz bieżącego utrzymania. Po drugie, wysokość wspomnianej ulgi nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obwiązującego 1 stycznia w tym roku. Obecnie kwota podlegająca odliczeniu od dochodu z tytułu tej ulgi wynosi 760 zł, co zgodnie z projektem w 2021 r. uległaby ona podwyższeniu o 2040 złotych. Po trzecie, w ramach projektowanej ustawy przewidziane jest zniesienie ograniczenia czasowego w możliwości korzystania z ulgi internetowej.

Wejście w życie projektowanej ustawy przyczyni się z jednej strony do ograniczenia zjawiska wykluczenia cyfrowego poprzez stymulowanie zakupów towarów i usług, które umożliwiają dostęp do sieci Internet i zapewnienie jego dobrej jakości. Natomiast z drugiej strony rozwiązania zawarte w projekcie umożliwią skompensowanie przynajmniej w części, podwyższonych wydatków związanych z korzystaniem z sieci Internet oraz zakupem i utrzymaniem sprzętu w tym celu poniesionych przez podatników w związku z wymuszonymi pandemią SARS-CoV-2019 zmianami w życiu społecznym i zawodowym. Można spodziewać się, że pośrednio, w dłuższej perspektywie czasowej rozwiązania jakie są przewidziane w projekcie przyczynią się do wzrostu popytu na towary i usługi oferowane za pośrednictwem sieci Internet.

Wejście w życie projektowanej ustawy będzie skutkowało uszczupleniem dochodów budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, co oznacza, że w pośredni sposób dotknie to budżety jednostek samorządu terytorialnego. Szacuje się, że spadek dochodów budżetu państwa wywołanego wejściem w życie tej zmiany nie powinno przekroczyć 500 milionów złotych.

 

Maciej Kaszuba

młodszy konsultant podatkowy

maciej.kaszuba@isp-modzelewski.pl

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją