Serwis Doradztwa Podatkowego

Obowiązki płatnika w związku z wykorzystywaniem przez pracownika samochodu służbowego elektrycznego do celów prywatnych

W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 5 maja 2021 r. Nr 0112-KDIL2-1.4011.153.2021.1.DJ, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej zmienił z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2021 r. w zakresie możliwości zastosowania ryczałtu, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1967, ze zm.) do rozliczania udostępniania elektrycznych samochodów służbowych pracownikom jest prawidłowe.

Z opisu sprawy wynikało, że Spółka posiada w swojej ofercie samochody o napędzie hybrydowym oraz samochody elektryczne i udostępnia pracownikom samochody elektryczne jako ich samochody służbowe, do użytku zarówno służbowego, jak i prywatnego. Spółka na terenie niektórych zakładów w ogóle nie dysponuje stacjami ładowania samochodów elektrycznych, przez co w przypadku braku możliwości naładowania samochodu, pracownik, aby korzystać z samochodu elektrycznego musi naładować samochód w domu co powoduje wzrost ponoszonych przez niego kosztów energii elektrycznej. Z tego względu Spółka będzie wypłacać pracownikom określoną ryczałtowo kwotę, na pokrycie ponoszonych przez nich kosztów związanych z ładowaniem służbowego samochodu elektrycznego w domu.

W świetle art. 12 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

1) 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;

2) 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

W interpretacji ogólnej z dnia 11 września 2020 r. nr. DD3.8201.1.2020, Minister Finansów stwierdził, iż ryczałtowo określona w art. 12 ust. 2 ustawy wartość nieodpłatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu aby samochód był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym. Ponad to z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że ryczałt, o którym mowa w przepisie art. 12 ust. 2a ustawy obejmuje wszelkie koszty związane z użytkowaniem samochodu. Sądy przyjmują bowiem, że świadczeniem pracodawcy nie jest samo udostępnienie samochodu. Jest nim zapewnienie możliwości jego prawidłowego używania, w tym także ponoszenie wszystkich niezbędnych wydatków umożliwiających takie używanie, tj. kosztów eksploatacji, w tym materiałów eksploatacyjnych, kosztów związanych z zakupem paliwa czy badań technicznych. Z tego względu, nawet w przypadku dodatkowych dopłat pracodawcy do paliwa, dopłaty te nie stanowią odrębnego świadczenia i nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu (tak np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lipca 2020 r., sygn. akt II FSK 1116/18, z 6 czerwca 2019 r. II FSK 1723/17, czy z dnia 10 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 1185/16).

W ocenie Szefa KAS „(…) wartość paliwa sfinansowanego przez pracodawcę jest uwzględniana w ryczałtowym przychodzie pracownika. Przy czym bez znaczenia jest, czy paliwem samochodu służbowego jest benzyna, olej napędowy, czy energia elektryczna. Wartość tego paliwa jest już bowiem przychodem pracownika, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy PIT. W przypadku jednak wykorzystywania przez pracownika do celów prywatnych samochodu elektrycznego wartość tego przychodu, niezależnie od pojemności silnika, wynosi 250 zł miesięcznie. W konsekwencji do rozliczania udostępnienia elektrycznych samochodów służbowych pracownikom Wnioskodawcy, Wnioskodawca może zastosować ryczałt, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy PIT.”

Zatem zwrot przez Spółkę pracownikowi wydatku z tytułu ładowania służbowego samochodu z napędem elektrycznym z wykorzystaniem przydomowej stacji ładowania należącej do tego pracownika, nie będzie stanowił dodatkowego przychodu pracownika w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Natomiast, gdy Spółka będzie wypłacała ryczałtową kwotę na poczet wydatków na ładowanie samochodu służbowego, to powinna ona zostać rozliczona i ewentualna nadwyżka ponad poniesiony przez pracownika wydatek na ładowanie powinna albo zostać zwrócona Spółce, albo zostać zaliczona do przychodu pracownika ze stosunku pracy.

 

Maciej Kaszuba

młodszy konsultant podatkowy

maciej.kaszuba@isp-modzelewski.pl

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją