Szef Krajowej Administracji Skarbowej w dniu 15 maja 2023 r. wydał pismo (sygn. DOP7.8101.32.2023.FMLM) zmieniające interpretację indywidulną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Szef KAS uznał, że dodatkowa opłata za brak biletu parkomatowego lub parkingowego jest opodatkowana tak samo, jak usługa parkingowa.
Z wnioskiem o wydanie interpretacji w tej sprawie wystąpiła spółka prowadząca działalność w zakresie zarządzania parkingami. Zleceniodawcami Spółki są duże sieci handlowe na terenie całego kraju. Sieci handlowe zawierają ze Spółką umowy o zarządzanie parkingiem dla aut osobowych, zlokalizowanym bezpośrednio przy sklepie i stanowiącym własność zleceniodawcy. Obowiązkiem zarządzającego parkingiem tj. Spółki jest wywieszenie na parkingu w widocznym miejscu „Regulaminu Parkingu Niestrzeżonego” i „Cennika parkowania” a także egzekwowania przestrzegania zasad korzystania z parkingu, określonych w regulaminie. Poprzez wjazd na parking klient korzystający z parkingu zawiera z zarządzającym umowę najmu miejsca parkingowego na określonych w regulaminie warunkach. Opłata parkingowa stanowi czynsz należny zarządzającemu z tytułu zawarcia umowy najmu, wysokość czynszu zależna jest od czasu postoju pojazdu na parkingu i umieszczona jest na parkomacie i cenniku parkowania. Przy założeniu, że pobyt na parkingu będzie dłuższy niż 90 minut, klient po wjeździe na parking powinien uiścić w parkomacie opłatę za parking, gotówką bądź przy użyciu karty kredytowej.
Za brak ważnego biletu parkingowego należy się Spółce kara umowna w wysokości 150 zł. Opłata ta ma charakter sankcyjno-odszkodowawczy i zdaniem Spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W powyższym stanie faktycznym Spółka zwróciła się do organu z pytaniem czy kara umowna w postaci opłaty dodatkowej za brak biletu parkomatowego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Szef KAS wskazał, że kara umowna w postaci opłaty dodatkowej za brak biletu parkomatowego stanowi w istocie wynagrodzenie za świadczenie usług lub dostawę towarów. Kara umowna jest ściśle związana ze skorzystaniem z miejsca parkingowego i wiąże się z niewywiązaniem się klienta z obowiązków przewidzianych w regulaminie podczas korzystania z miejsca parkingowego. Powyższe zostało potwierdzone w wyroku TSUE z dnia 20 stycznia 2022 r. w sprawie C-90/20 Apcoa Parking Danmark. TSUE orzekł, iż opłaty kontrolne pobierane przez spółkę prawa prywatnego prowadzącą prywatne parkingi w razie nieprzestrzegania przez kierowców ogólnych warunków użytkowania tych parkingów należy uznać za wynagrodzenie za odpłatne usługi w rozumieniu tego przepisu, które jako takie podlegają podatkowi od wartości dodanej.
Z powyższego Szef KAS wysnuł wniosek, iż okoliczność, że opłata kontrolna za nieprawidłowe parkowanie jest uznawania w prawie krajowym za karę, nie ma decydującego znaczenia dla kwalifikacji kwoty określonej z góry w umowie o świadczenie usług. Przy ocenie skutków podatkowych konkretnej opłaty dodatkowej należy bowiem w szczególności zwracać uwagę na fakt, czy usługa została rzeczywiście wykonana czy też nie. Fakt ten ma bowiem istotne znaczenie dla skutków podatkowych pobieranych opłat dodatkowych mających charakter sankcyjny. Szef KAS uznał, że w rozpatrywanej sprawie istnieje bezpośredni związek pomiędzy nałożeniem kary umownej ze skorzystaniem z usługi parkowania (najem).
Te dwa świadczenia – najem miejsca parkingowego oraz nałożenie kary umownej – są od siebie wzajemnie zależne, a mianowicie jedno jest dokonywane tylko pod warunkiem dokonania drugiego i odwrotnie. Tym samym zdaniem Szefa KAS została spełniona przesłanka istnienia związku pomiędzy zapłatą przez korzystającego z parkingu określonej kwoty pieniężnej a otrzymaniem świadczenia wzajemnego, co jest warunkiem koniecznym do uznania, że zapłata tej kwoty będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji Szef KAS uznał, że przedmiotowa kara umowna w postaci opłaty dodatkowej za brak biletu parkomatowego za wjazd na parking będzie stanowiła wynagrodzenie za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i w konsekwencji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy.
Karolina Karaś
tel. 32 259 71 50