Serwis Doradztwa Podatkowego

Opodatkowanie rekompensaty otrzymanej przez Spółkę od Miasta

Dnia 18 sierpnia 2022 r. DKIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0112-KDIL3.4012.215.2022.2.MBN dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensaty otrzymanej od Miasta zgodnie z zawartą umową o świadczenie usług lokalnego transportu zbiorowego.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Miasta, której status prawny określa akt założycielski. Spółka została założona na podstawie uchwały Rady Miasta. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z § 6 Aktu założycielskiego celem działalności Spółki jest wykonywanie zadania własnego Miasta, polegającego na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie regularnego przewozu osób oraz zadań mu towarzyszących. Zgodnie z treścią umowy zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a Miastem Spółka zobowiązuje się, w zamian za Rekompensatę wypłacaną przez Miasto świadczyć w Okresie Powierzenia w granicach Miasta i Gmin, usługi polegające na:

  • wykonywaniu Przewozów, w tym tzw. przewozów szkolnych i przedszkolnych, o których mowa w art. 32 i art. 39 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, i Przewozów dodatkowych,
  • obsłudze systemu e-karty lub innego elektronicznego systemu poboru opłat za Bilety, który może być wdrożony, w uzgodnieniu z Miastem (…), w szczególności poprzez administrację infrastruktury systemu, prowadzenie i rozliczanie wewnętrznego systemu sprzedaży Biletów (w tym kodowanie informacji na e-karcie i innych nośnikach) oraz organizowanie i rozliczanie zewnętrznych systemów sprzedaży Biletów,
  • prowadzeniu windykacji należności opłat za Przejazdy bez ważnego Biletu oraz kontroli ważności Biletów w Pojazdach, powstałych w okresie obowiązywania umowy,
  • sprzątaniu i konserwacji przystanków oraz utrzymaniu, sprzątaniu i konserwacji wiat przystankowych,
  • zarządzaniu i eksploatacji majątkiem pozostającym w dyspozycji Operatora, niezależnie od podstawy prawnej posiadania, a służącym realizacji Usługi,
  • przygotowywaniu projektów Rozkładów Jazdy i przedkładaniu ich do akceptacji właściwej komórce Miasta,
  • przygotowywaniu założeń i projektów do opracowywania Taryf i przedkładaniu ich do akceptacji właściwej komórce Miasta,
  • przygotowywaniu i udostępnianiu informacji o funkcjonowaniu transportu zbiorowego, w szczególności na przystankach komunikacji miejskiej w formie papierowej i elektronicznej i w Internecie,
  • promocji lokalnego transportu zbiorowego w uzgodnieniu z właściwymi komórkami Miasta.

Ponadto ze stanu faktycznego wynika, że dochód z wszystkich kanałów sprzedaży biletów (w tym przez inne podmioty świadczące usługi przewozowe) Wykonawca przekazywał będzie na właściwe konto Urzędu Miasta Rybnika i traktowany będzie jako dochód Miasta Rybnika wpłacany na właściwe konto Urzędu Miasta Rybnika do dnia 10. Każdego miesiąca, a jego wysokość pomniejszana będzie o prowizje płacone zewnętrznym operatorom systemu. Pozostałe koszty obsługi systemu biletowego, w tym prowadzonego przez Wykonawcę, będą częścią wypłacanej rekompensaty.

Za usługi wykonywane w ramach umowy (działalność powierzona) Spółka będzie otrzymywać wynagrodzenie. Zapłatą za świadczone przez Wnioskodawcę usługi będzie otrzymywana od Miasta rekompensata.

Spółka powzięła w wątpliwość, czy otrzymana przez Spółkę rekompensata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywana przez Spółkę Rekompensata stanowi zapłatę za świadczenie usług, tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. DKIS potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy i wskazał, że „(…) Z okoliczności sprawy wynika więc, że Miasto rekompensuje Wnioskodawcy koszty związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, przez dofinansowanie działalności Wnioskodawcy w tym zakresie. Jak wynika z okoliczności sprawy, rekompensata nie jest przyznawana do całokształtu działalności Spółki, lecz w związku z tym, że Wnioskodawca w drodze zawartej umowy z Miastem zobowiązał się do świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Przedmiotowa rekompensata ma za zadanie wyrównać przewoźnikowi pokrycie kosztów ponoszonych w związku ze świadczeniem ww. usług przewozu osób.

Otrzymywana kwota rekompensaty ma zatem bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawcę i na podstawie art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy, stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Zapłatą za świadczone przez Wnioskodawcę usługi jest bowiem nie tylko wnoszona przez pasażera zapłata za bilety, ale również otrzymywana od Miasta rekompensata, stanowiąca dopłatę do ceny usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego świadczonego przez Wnioskodawcę. A skoro otrzymywana rekompensata stanowi dopłatę do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług, to taka rekompensata – jak wskazano wyżej – stanowi podstawę opodatkowania.

W analizowanym przypadku Organizator (Miasto) zleca, a Operator (Wnioskodawca) przyjmuje do realizacji świadczenie usług przewozowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego w miejskich przewozach pasażerskich. Na podstawie uzgodnionych z Miastem zasad współpracy, Spółka otrzymuje rekompensatę z tytułu wykonywania przedmiotowego zadania. Do celów wyliczenia Rekompensaty przedstawia się koszty i przychody wygenerowane w ramach prowadzonej działalności w zakresie zapewniania lokalnego, publicznego transportu zbiorowego, a także kwotę „rozsądnego zysku”.

W przedmiotowej sprawie należy zaznaczyć, że Spółka, w ramach zawartej umowy (powierzenia), zobowiązana została do wykonywania na rzecz Miasta zadania polegającego na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie regularnego przewozu osób oraz zadań mu towarzyszących (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym) w zakresie powierzonym uchwałą Rady Miasta oraz umową o świadczenie usług publicznych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, mających charakter usług publicznych świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w celu zapewnienia zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy Miasta.

W kontekście powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymywane z tytułu realizacji opisanych we wniosku usług świadczenie pieniężne – rekompensata, stanowi dla Spółki zapłatę za świadczone przez nią usługi. Mimo że Spółka wykonuje czynności z katalogu zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, w imieniu jednostki samorządu terytorialnego, to jednak – jak wyżej wskazano – nie wchodzi w skład administracji samorządowej, lecz prowadzi niezależną działalność gospodarczą. Zatem pomiędzy płatnością należną Spółce od Miasta jako rekompensata, a świadczeniem na jego rzecz, zachodzi związek bezpośredni, ponieważ płatność nastąpi w zamian za to świadczenie. Tym samym na gruncie rozpoznawanej sprawy między Miastem a Spółką nie nastąpi wymiana świadczeń.

Z tych też względów czynności, które Spółka zobowiązała się wykonywać na rzecz Miasta, realizując powierzone zadanie własne Miasta w zamian za otrzymaną rekompensatę, stanowią określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie otrzymana rekompensata stanowi element podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy”.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją