Od 1 stycznia 2022 r. w polskim porządku prawnym obowiązuje mechanizm tzw. porozumienia inwestycyjnego. Umożliwia on zawarcie, między inwestorem a organem podatkowym, umowy w sprawie skutków podatkowych planowanej inwestycji na terytorium RP. Ma to stanowić narzędzie służące znoszeniu barier inwestycyjnych w Polsce – ma ono pozwolić inwestorowi (podatnikowi lub potencjalnemu podatnikowi) na określenie skutków podatkowych inwestycji w sposób maksymalnie kompleksowy.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może (lecz nie musi) zawrzeć z inwestorem umowę w sprawie skutków podatkowych inwestycji planowanej lub rozpoczętej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (porozumienie inwestycyjne). Porozumienie jest zawierane na wniosek inwestora. Szczegółowe regulacje dotyczące porozumienia inwestycyjnego określa dział IIC ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej „OrdPU”).
W art. 20zs par. 4 OrdPU ustawodawca określa jakiej inwestycji może dotyczyć omawiane porozumienie. Ustawodawca formułuje dwa podstawowe wymogi:
− musi to być inwestycja w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752);
− wartość tej inwestycji musi wynosić co najmniej 50 mln zł.
W przypadku odmowy zawarcia porozumienia inwestycyjnego organ właściwy w sprawie porozumienia zawiadamia inwestora, wskazując przyczyny takiej odmowy wraz z uzasadnieniem.
Możliwość oddelegowania zadań ministra na organ KAS. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może upoważnić organ Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania zadań organu właściwego w sprawie porozumienia. Upoważnienie następuje w drodze rozporządzenia.
Obligatoryjne elementy wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego określa art. 20zu par. 2 OrdPU. Przepis wymienia następujące obowiązkowe elementy:
1) dane identyfikujące inwestora;
2) adres do doręczeń elektronicznych, chyba że inwestor wyraził zgodę na doręczanie pism przez portal podatkowy;
3) opis planowanej lub rozpoczętej inwestycji;
4) deklarowaną wartość inwestycji i wyjaśnienie sposobu jej ustalenia;
5) proponowany okres obowiązywania porozumienia;
6) proponowany przedmiot porozumienia.
Opłata wstępna. Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego podlega opłacie wstępnej. Opłata wynosi 50 tys. zł od każdego inwestora składającego wniosek o jego zawarcie i jest wnoszona na rachunek organu właściwego w sprawie porozumienia w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Co ważne, w przypadku odmowy zawarcia porozumienia inwestycyjnego, opłata podlega zwrotowi.
Opłata za zawarcie porozumienia inwestycyjnego. Opłatę za zawarcie porozumienia inwestycyjnego należy odróżnić od opłaty wstępnej. Zawarcie porozumienia inwestycyjnego podlega opłacie głównej w wysokości określonej w porozumieniu. Opłata nie może być niższa niż 100 tys. zł oraz wyższa niż 500 tys. zł. Przy ustaleniu wysokości opłaty głównej uwzględnia się zakres i złożoność porozumienia inwestycyjnego. Sami inwestorzy ponoszą solidarną odpowiedzialność za wniesienie opłaty głównej.
Okres trwania porozumienia inwestycyjnego. Porozumienie inwestycyjne obowiązuje przez okres uzgodniony w porozumieniu. Okres ten nie może jednak być dłuższy niż 5 lat podatkowych. Może być ono sporządzone jednocześnie w języku polskim i języku angielskim. W przypadku rozbieżności rozstrzygający jest tekst polski. Porozumienie inwestycyjne wiąże w każdym czasie inwestora i organ właściwy w sprawie porozumienia oraz organy podatkowe za okresy rozliczeniowe objęte porozumieniem.
Sytuacje, w których porozumienie inwestycyjne wygasa przed upływem okresu uzgodnionego w porozumieniu określa art. 20zzb OrdPU. Porozumienie inwestycyjne wygasa w przypadku wejścia w życie przepisów prawa podatkowego w zakresie, w jakim porozumienie to stało się niezgodne z tymi przepisami.
Forma elektroniczna. Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego, porozumienie inwestycyjne i inne pisma sporządzane na podstawie niniejszego działu przed zawarciem porozumienia inwestycyjnego i w okresie jego obowiązywania są utrwalane w postaci elektronicznej. Złożenie i doręczenie następuje na adres do doręczeń elektronicznych lub przez portal podatkowy.
Rafał Johaniuk
Konsultant podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych
rafal.johaniuk@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 60 wew. 232