Serwis Doradztwa Podatkowego

Przykładowy plan kont oraz przykładowe księgowania dla fundacji i stowarzyszeń

     W grudniowym artykule omówiłem zasady zakładania fundacji i stowarzyszeń, szczególne zasady sprawozdawczości oraz szczególne zasady rachunkowości (załączniki nr 6 ustawy o rachunkowości). Niniejszy artykuł przybliża zasady tworzenia planu kont oraz zasady księgowania dotacji.

Plany kont fundacji i stowarzyszeń powinny odzwierciedlać wymagany układ sprawozdania, w szczególności rozróżnienie kosztów i przychodów statutowych oraz kosztów i przychodów dotyczących działalności gospodarczej. Dotyczy to zarówno księgowości prowadzonej ręcznie oraz komputerowo.

     Plan kont powinien spełniać poniższe kryteria:

  • ustawiony pod specyfikę NGO;
  • wyodrębnione konta kosztowe podzielone na: koszty działalności statutowej a jeżeli organizacja prowadzi działalność gospodarczą, to również koszty działalności gospodarczej;
  • konta przychodowe, jeżeli zachodzi taka potrzeba powinny być również podzielone na odpowiednie rodzaje działalności;
  • w przypadku ksiąg prowadzonych komputerowo oprogramowanie księgowe dla NGO powinno dawać możliwość elastycznej modyfikacji planu kont w taki sposób, aby można było łatwo wyodrębnić podział na realizowane projekty lub zadania;
  • długość numeracji kont oraz poziomy analityk powinny być na tyle duże aby zapewnić szczegółową ewidencję zdarzeń w organizacji, charakter przychodów, koszty odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego oraz pozostałe koszty statutowe, układ rodzajowy kosztów, miejsca powstawania kosztów, źródła finansowania w podziale na poszczególne projekty/granty/programy/dotacje itp.

 

Przykładowy plan kont fundacji/stowarzyszenia

MAJĄTEK TRWAŁY

010      Środki trwałe

020      Wartości niematerialne i prawne

070      Umorzenie środków trwałych

075      Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych

080      Środki trwałe w budowie

030      Inwestycje długoterminowe

 

ŚRODKI PIENIĘŻNE

100      Kasa (PLN)

101      Kasa walutowa

130      Rachunki bankowe PLN

131      Rachunki bankowe w walutach obcych

133      Rachunki bankowe projektów unijnych

135      Lokaty bankowe

140      Kredyty bankowe

149      Środki pieniężne w drodze

 

ROZRACHUNKI I ROSZCZENIA

201      Należności od odbiorców

202      Zobowiązania wobec dostawców

210      Rozrachunki z darczyńcami i sponsorami

220      Rozliczenia z US z tytułu VAT

221      Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego CIT

222      Podatek dochodowych od osób fizycznych PIT

225      Rozrachunki z ZUS

229      Pozostałe rozrachunki (np. dotacje)

230      Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń

234      Pozostałe rozrachunki z pracownikami i członkami

270      Odpisy aktualizujące rozrachunki

 

KOSZTY

400      Amortyzacja,

401      Zużycie materiałów i energii,

402      Usługi obce,

403      Podatki i opłaty,

404      Wynagrodzenia,

405      Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,

407      Pozostałe koszty rodzajowe,

490      Rozliczenie kosztów

501      Koszty działalności nieodpłatnej OPP

502      Koszty działalności odpłatnej OPP

503      Koszty pozostałej działalności statutowej

550      Koszty administracyjne

 

ROZLICZENIA MIĘDZYOKRESOWE

640      Rozliczenia międzyokresowe kosztów

 

PRZYCHODY I KOSZTY ?7?

700      Przychody z działalności statutowej

701      Przychody z nieodpłatnej działalności pożytku publicznego

702      Przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego

703      Przychody z pozostałej działalności statutowej

730      Przychody z działalności gospodarczej

740      Przychody z tytułu dotacji/subwencji/grantów itp.

750      Przychody finansowe

755      Koszty finansowe

760      Pozostałe przychody operacyjne

765      Pozostałe koszty operacyjne

 

FUNDUSZE I REZERWY

800      Fundusze (kapitały) podstawowe

801      Fundusze (kapitały) zapasowe

802      Kapitały (fundusze) rezerwowe

821      Rozliczenie wyniku finansowego za lata poprzednie

830      Rezerwy

840      Rozliczenia międzyokresowe przychodów

845      Inne rozliczenia międzyokresowe

850      Fundusze specjalne

860      Wynik finansowy roku obrotowego

870      Obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego

901-999          Konta techniczne

 

Przykładowe księgowanie ? rozliczenie projektu unijnego

Jednostka otrzymuje dotację w kwocie 120 000 zł

Wn

Ma

Kwota

133

229

120 000 zł

229

840

120 000 zł

 

Operację księgujemy z wykorzystaniem konta 229 (rozliczenie dotacji) na koncie 133 (rachunek bankowy dla projektu) i 840 (przychody przyszłych okresów).

 

Wariant 1 ? projekt „miękki” (np. szkolenia)

Jednostka ponosi koszty usług obcych 110 000 zł w ramach projektu

Wn

Ma

Kwota

402

202

110 000 zł

202

133

110 000 zł

 

Przyjmijmy, że rozliczamy koszty brutto, więc dla uproszczenia pominiemy VAT, wykorzystujemy konta kosztów ?4? (które następnie rozliczamy na kontach zespołu 5) oraz konta rozrachunkowe.

Dla zachowania współmierności przychodów i kosztów w miesiącu poniesienia kosztu rozpoznajemy przychód w ramach projektu.

Wn

Ma

Kwota

840

229

110 000 zł

229

740

110 000 zł

 

Za pomocą konta 229 (rozliczenie dotacji) rozliczamy 90 000 zł i księgujemy tą kwotę na przychodach (konto 740).

Projekt się zakończył i nie rozliczyliśmy 10 000 zł

Wn

Ma

Kwota

840

229

10 000 zł

229

133

10 000 zł

Za pomocą konta 229 (rozliczenie dotacji) rozliczamy 10 000 zł i zwracamy je do instytucji finansującej (konto 133 po Ma)

W wyniku powyższych księgowań:

Rozliczyliśmy konto projektu 133

Rozliczyliśmy konto 840

Rozliczyliśmy konto 229

Uzyskaliśmy przychód w ramach projektu 120 000 zł

Ponieśliśmy koszty usług obcych (np. szkoleń) 120 000 zł

Wartością dodaną projektu jest poniesienie kwalifikacji uczestników projektu, którzy wzięli udział w szkoleniu.

 

Wariant 2 ? projekt „twardy” (zakup środa trwałego)

W tym przypadku również rozliczamy otrzymane 120 000 zł.

Jednostka ponosi nakłady na środek trwały o wartości 120 000 zł w ramach projektu

Wn

Ma

Kwota

080

202

120 000 zł

202

133

120 000 zł

 

Przyjmijmy, że rozliczamy wydatki brutto, więc dla uproszczenia pominiemy VAT, wykorzystujemy konto 080 (środki trwałe w budowie) oraz konta rozrachunkowe.

Przyjmujemy środek trwały

Wn

Ma

Kwota

010

080

120 000 zł

 

Rozpoczynamy amortyzację środka trwałego (12 miesięcy po 10 000 zł)

Wn

Ma

Kwota

400

070

10 000 zł

840

229

10 000 zł

229

740

10 000 zł

 

Dla zachowania współmierności przychodów i kosztów, w miesiącu zaksięgowania amortyzacji rozpoznajemy przychód i księgujemy go na koncie 740.

W wyniku powyższych księgowań (po 12 miesiącach amortyzacji):

Rozliczyliśmy konto projektu 133

Rozliczyliśmy konto 840

Rozliczyliśmy konto 229

Mamy środek trwały o wartości brutto i umorzeniu 120 000 zł

Uzyskaliśmy przychód w ramach projektu 120 000 zł

Ponieśliśmy koszty amortyzacji 120 000 zł

Wartością dodaną projektu jest środek trwały wykorzystywany do działalności jednostki.

 

Źródła:

  • https://www.ngo.pl;
  • Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 713 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1491 z późn. z m.);
  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 865);
  • Opracowania własne autora.

 

Radosław Rembiś

Asystent Biegłego Rewidenta

radoslaw.rembis@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 70, 507 780 505

 

 

Skontaktuj się z naszą redakcją