W myśl art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13. Z kolei w myśl ust. 6 warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1. Czy w związku z powyższym wystarczającym do skorzystania z powyższego zwolnienia jest uzyskanie rejestracji AKC-PR dokonane przed dniem 1 lutego 2021 r.?
W przedmiotowej kwestii wypowiedział się m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 2 sierpnia 2022 r. (I SA/Rz 370/22). Jak wskazał Sąd,: „Nie ma sporu co do tego, że przepis art. 32 ust. 1 pkt 1 u.p.a., zwalnia od akcyzy m.in. benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13. Nie budzi też wątpliwości, że w myśl art. 32 ust. 6 u.p.a., warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Sporne jest natomiast korzystanie z powyższego zwolnienia przez podmioty, które legitymują się wprawdzie dowodem rejestracji dla celów podatku akcyzowego lecz nie zostały wpisane do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych. Ustawa nowelizująca z dniem 1 lutego 2021 r. wprowadziła do ustawy o podatku akcyzowym pojęcie Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych przez dodanie w art. 2 ust. 1 tej ustawy punktu 5a o treści: Użyte w ustawie określenie: Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych oznacza – rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a. Nowelizacją powyższą wprowadzono też m.in. zmiany do treści art. 16 u.p.a.
Wprawdzie przepis art. 16 ust. 1 nadal stanowi jedynie o konieczności dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, ale dalsze postanowienia tego artykułu wskazują, kto prowadzi ten rejestr (CRPA) i jakie wymogi spoczywają na podmiotach chcących dokonać rejestracji – zgłoszenie rejestracyjne jest dokonywane do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Z treści art. 16 ust. 3ba u.p.a. wyraźnie wynika, że rejestracją, o której mowa w art. 16 ust. 1 i 1a, jest rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Rejestracja w CRPA następuje po dokonaniu zgłoszenia spełniającego warunki, o których mowa w art. 16 ust. 2-2c i przepisach wydanych na podstawie art. 20 u.p.a. Literalne brzmienie powyższych przepisów wskazuje, że od chwili wejścia w życie powyższej nowelizacji u.p.a., ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 u.p.a. mogą korzystać jedynie podmioty wpisane do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych (CRPA).
Jednocześnie na podstawie przepisów przejściowych (art. 7 ustawy nowelizującej), podmioty zarejestrowane na podstawie art. 16 ust. 1 u.p.a. w brzmieniu dotychczasowym, które otrzymały potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, zostają zarejestrowane w CRPA z chwilą uzupełnienia zgłoszenia rejestracyjnego o dane dotyczące właściwego dla tego podmiotu organu podatkowego – pod warunkiem dokonania tego uzupełnienia do dnia 30 czerwca 2021 r.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do dnia 30 czerwca 2021 r. Uczelnia nie dokonała aktualizacji ww. danych, nie dysponowała też dokumentem urzędowego potwierdzenia odbioru (UPO), potwierdzającego rozpoczęcie procesu rejestracji przed dniem 30 czerwca 2021 r. Prawidłowo zatem uznał Dyrektor KIS, że Uczelnia nie rozpoczęła procesu aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 7 ustawy nowelizującej, nie spełniła zatem przesłanek do korzystania ze zwolnienia z akcyzy w lipcu i sierpniu 2021 r.
W odniesieniu do zarzutów skargi Sąd stwierdza, że w świetle powołanych wyżej przepisów, sam fakt rejestracji dla celów podatku akcyzowego, dokonany w 2009 r., nie był wystarczający dla korzystania ze zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust1 u.p.a., w związku z wejściem w życie przepisów nowelizujących tj. z dniem 1 lutego 2021 r., bo od tego dnia przedmiotowe zwolnienie dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 16 u.p.a. w nowym brzmieniu, czyli zarejestrowanych w CRPA.
Brak też podstaw do przyjęcia, że regulacja art. 7 ustawy nowelizującej wprowadziła automatyczną rejestrację w CRPA podmiotów już wcześniej zarejestrowanych, bowiem przepis ten wymagał uzupełnienia zgłoszenia o dane właściwego organu podatkowego, a zatem konieczna była określona aktywność podmiotu, który chciał znaleźć się w CRPA i korzystać ze zwolnienia”.
Reasumując należy stwierdzić, że jeżeli dany podmiot przed dniem 1 lutego 2021 r. uzyskał rejestrację AKC-PR, jednak nie dokonał zgłoszenia w CRPA, to podmiot ten nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.
Maciej Jendraszczyk
Doradca podatkowy nr 12 238
Wicedyrektor Oddziału Wielkopolskiego ds. Doradztwa Podatkowego i Audytu Podatkowego
maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl
tel. 61 848 33 48
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej
Akcyza i podatek akcyzowy