W §2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902) określono, analogicznie jak w rozporządzeniu z dnia 24 listopada 2023 r., zwolnienie przedmiotowe dla czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Katalog czynności wymienionych w załączniku uległ zmianom. Wśród czynności wymienionych w załączniku nie znalazły się jednak czynności takie jak:
- dostawa towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar,
- świadczenie usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę lub czynność jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła,
które korzystały ze zwolnienia przedmiotowego w związku z poz. 39 i 40 załącznika do rozporządzenia z dnia 24 listopada 2023 r.
Dokonano zmiany w poz. 51 załącznika do rozporządzenia, zgodnie z którą zwolnieniem objęte są usługi świadczone osobiście przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą lub zatrudniają pracowników niewidomych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Do tej pory zwolnienie przysługiwało, gdy osoba niewidoma prowadząca samodzielnie działalność gospodarczą zatrudniała tylko jednego pracownika. Zatem zmiana ma charakter rozszerzający możliwość stosowania zwolnienia.
W załączniku dodano nowy tytuł zwolnieniowy (poz. 57) – dostawa towarów i świadczenie usług dokonywane przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej w Polsce, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego z VAT (tzw. unijne zwolnienie podmiotowe, procedura SME) na podstawie art. 113a ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
W § 3 rozporządzenia zamieszczono katalog zwolnień podmiotowych i podmiotowo-przedmiotowych wynikających z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży. Utrzymano na dotychczasowym poziomie kryterium wartości sprzedaży, tj. 20 000 zł dla podmiotów kontynuujących, jak i dla rozpoczynających działalność gospodarczą (dla tych ostatnich liczone w proporcji do okresu wykonywania czynności dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w danym roku podatkowym).
Odnosząc się do zwolnień podmiotowo-przedmiotowych, utrzymano system zwolnień u podatników, u których udział wartości dostaw towarów i świadczonych usług wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia w wartości sprzedaży z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy jest większy niż 80%.
W § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia utrzymano tytuł zwolnieniowy dla JST w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, a także dla JST, jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.
W § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia utrzymano regulację wyłączającą ze sprzedaży, o której mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia, czynności dostawy nieruchomości oraz dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W § 3 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia utrzymano regulację stanowiącą, że na potrzeby korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy obliczaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się należnego podatku od towarów i usług. Jest to przepis uściślający, eliminujący wszelkie wątpliwości, które mogłyby się pojawić w sytuacji ustalania obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas.
W § 4 rozporządzenia zawarto katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Utrzymano zasady wyłączenia ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących czynności, które były wymienione w § 4 rozporządzenia z dnia 24 listopada 2023 r. Dodatkowo, w rozporządzeniu rozszerzono ww. katalog poprzez objęcie bezwzględnym obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:
- dostawy:
- wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
- wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
- węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
- towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar,
- świadczenie usług:
- parkingu samochodów i innych pojazdów, bez względu na formę sprzedaży usługi,
- przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), w tym usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji.
Do czynności tych nie będą miały zastosowania tytuły zwolnieniowe wskazane w rozporządzenia. W przypadku ww. dostaw i usług obejmowanych na mocy rozporządzenia bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania wymienionych powyżej w pkt 1 lit. d oraz w pkt 2 lit. a oraz b, zasadne jest wprowadzenie stosownego okresu dostosowawczego, tak aby podatnikom zapewnić odpowiedni czas na przygotowanie, a także aby na rynku zapewnione były rozwiązania (kasy rejestrujące) do montowania w urządzeniach samoobsługowych.
Obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących od pierwszej złotówki nie obejmuje się dostawy węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych, dokonywanej przez przedsiębiorstwo górnicze, w tym kopalnię, jeżeli dostawa ta w całości została udokumentowana fakturą. Wyłączenie to dotyczy tylko pierwszego etapu dystrybucji węgla przez określone i uprawnione podmioty. Ponadto wyłącza się z obowiązku fiskalizacji od pierwszej złotówki ww. dostawy zgodnie z warunkami określonymi w poz. 56 załącznika do rozporządzenia, tj. dostawy węgla kamiennego przez gminę nabytego z przeznaczeniem do sprzedaży dla gospodarstw domowych w ramach zakupu preferencyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 114) i niesprzedanego do dnia 31 lipca 2023 r., jeżeli dostawa ta w całości jest udokumentowana fakturą.
Ponadto obowiązkiem tym nie zostaną również objęte dostawy towarów, jeżeli dostawa taka dokonywana jest przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie i nie posiadają stałego zasilania elektrycznego, a towar jest wydawany mechanicznie bez użycia prądu (mechaniczne maszyny vendingowe), tj. np. automat vendingowy na stojaku sprzedający piłki kauczukowe. W związku z tym, że takie automaty vendingowe nie mają zasilania (energii elektrycznej), działają jedynie na zasadzie mechaniki, fiskalizacja tzw. vendingu mechanicznego z przyczyn technicznych byłaby bardzo utrudniona, gdyż brak zasilania znacznie utrudnia lub może uniemożliwić instalację i użytkowanie kasy rejestrującej. Transakcje są przeprowadzane manualnie, poprzez wrzucenie monety i uzyskanie produktu, bez możliwości rejestrowania danych w sposób elektroniczny. Tym samym, mając na uwadze możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia takiej działalności oraz postulaty skierowane w ramach konsultacji publicznych, wyłączono tego rodzaju urządzenia z obowiązku fiskalizacji.
Nie będą podlegać również obowiązkowi prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących „od pierwszej złotówki” stacje ładowania samochodów elektrycznych działające poprzez automatyczne dystrybutory. Dostawa energii elektrycznej korzysta ze zwolnienia przedmiotowego (poz. 2 załącznika do rozporządzenia). Natomiast w sytuacji nałożenia obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących „od pierwszej złotówki” na dostawy towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta służących do automatycznej sprzedaży, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), i wydają towar, w przypadku energii elektrycznej obowiązek ten objąłby jedynie sposób jej dystrybucji, a nie sam przedmiot dostawy. Wyłączenie tej branży również jest podyktowane licznymi uwagami zgłoszonymi w ramach konsultacji publicznych.
Rozporządzenie przewiduje także wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących świadczenia usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), w zakresie:
- publicznego transportu zbiorowego (poz. 58 załącznika do rozporządzenia),
- usług parkingu samochodów i innych pojazdów świadczonych przez podatnika na rzecz jego pracowników (poz. 38 załącznika do rozporządzenia),
- usług finansowych, które są objęte zwolnieniem przedmiotowym (poz. 28 załącznika do rozporządzenia) i odnoszą się do usług bankomatowych.
W § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h-l rozporządzenia (lit. h oraz i w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 24 listopada 2023) odstąpiono od podawania kodów PKWiU w kategoriach dotyczących:
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
- sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
pozostawiając jedynie opis słowny na określenie dostaw objętych bezwzględnym obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących bez wskazywania odpowiedniego kodu CN.
W załączniku do rozporządzenia przełożono kody PKWiU odpowiednio na kody CN w zakresie dotychczasowych kategorii:
- energii elektrycznej, paliw gazowych, pary wodnej, gorącej wody i powietrza do układów klimatyzacyjnych (PKWiU 35),
- wody w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (PKWiU 36).
W § 5 rozporządzenia zawarto uregulowania określające moment utraty zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji. Generalnie utrzymano zasadę, że utrata prawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji następuje po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wystąpiło zdarzenie uniemożliwiające korzystanie z danego tytułu zwolnieniowego. Utrzymano dotychczas obowiązujące uregulowania dotyczące utraty prawa do zwolnienia dla podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego i podmiotowo-przedmiotowego.
Zawarto również uregulowanie stanowiące o tym, że w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 ust. 1. W § 5 ust. 3 rozporządzenia zawarto regulacje, analogicznie jak w rozporządzeniu z dnia 24 listopada 2023 r., stanowiące doprecyzowanie mogących się zrodzić wątpliwości związanych z ewentualnym ustaleniem przez podatników terminu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży.
Przepisy § 6, 7 i 8 rozporządzenia zawierają regulacje przejściowe w zakresie stosowania przez podatników zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji. Zgodnie z § 6 rozporządzenia podatnicy, którzy w 2024 r. przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji, stosują terminy rozpoczęcia prowadzenia ewidencji określone w przepisach rozporządzenia z dnia 24 listopada 2023 r. Sytuacja taka będzie dotyczyła np. podatnika, u którego wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2024 r. przekroczyła kwotę 20 000 zł i wówczas będzie on objęty obowiązkiem fiskalizacji po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie tej wartości. Przepis § 6 odnosi się natomiast do terminu, od kiedy będą podatnicy zobowiązani rozpocząć prowadzenie ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, którzy utracili zwolnienie w 2024 r.
Przepis § 7 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że podatnicy, którzy korzystali ze zwolnienia z obowiązku fiskalizacji przed wejściem w życie tego rozporządzenia – przed dniem 1 stycznia 2025 r., ale nie zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia (w znaczeniu, że nie zostało przewidziane dla nich zwolnienie przedmiotowe w załączniku do rozporządzenia, a kontynuowana przez nich działalność, poczynając od stycznia 2025 r., powodowałaby przekroczenie limitu zwolnienia podmiotowego) – zwolnienie z obowiązku fiskalizacji traci moc dopiero od dnia 1 lipca 2025 r., z zastrzeżeniem § 8 ust. 2–4 rozporządzenia. Przepis przejściowy (§ 7) ma charakter ogólny w stosunku do regulacji zawartych w § 8, które stanowią uszczegółowienie przepisów przejściowych i zostały uregulowane terminy utraty zwolnienia dla świadczenia usług i dostaw towarów, dla których przewidziano dłuższy czas na wdrożenie obowiązku fiskalizacji. Zgodnie z ust. 2 § 8 rozporządzenia, dla usług parkingu samochodów i innych pojazdów stosowanie kas rejestrujących następuje od dnia 1 kwietnia 2026 r., dla usług przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji przy użyciu automatów vendingowych fiskalizacja obowiązuje również od dnia 1 kwietnia 2026 r. (ust. 3 § 8 rozporządzenia), natomiast zakres normy zawartej w ust. 4 tego paragrafu stanowi, iż obowiązek stosowania kas od dnia 1 kwietnia 2027 r. dotyczy pozostałych dostaw towarów i świadczenia usług wykonywanych przy użyciu automatów vendingowych (w tym mieszczą się także usługi parkingów sprzedawane przy użyciu automatów vendingowych, aplikacji, etc. obsługiwanych przez klienta). Zastrzeżenie nie ma zastosowania do ust. 1 § 8 z uwagi na to, że terminy określone w § 7 i wspomnianym § 8 ust. 1 są takie same.
Przepis § 7 ust. 2 rozporządzenia stanowi z kolei, że podatnicy, którzy w okresie obowiązywania poprzedniego rozporządzenia, tj. w 2024 r., byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 24 listopada 2023 r. – z tytułu wartości sprzedaży, nie będą mogli korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1. Przypadek taki będzie obejmował np. podatnika, który prowadził w 2024 r. ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i od dnia 1 stycznia 2025 r. nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z tytułu nieprzekroczenia limitu kwoty wartości sprzedaży 20 000 zł. Podatnicy ci, z uwagi na przekroczenie limitu 20 000 zł, zobowiązani do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas w 2024 r., dalej muszą kontynuować ten obowiązek. Nie będą mogli korzystać ze zwolnienia podmiotowego na mocy obecnie rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r. Analogiczne rozwiązanie zastosowano również w § 7 ust. 3 rozporządzenia tj. podatnicy, którzy w okresie obowiązywania poprzedniego rozporządzenia, czyli w 2024 r., przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia z 24.11.2023 r., nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3. Przepisy § 7 ust. 2 i 3 odnoszą się do utraty przez podatników możliwości stosowania zwolnień podmiotowych i podmiotowo-przedmiotowych wynikających z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży.
W § 8 rozporządzenia uregulowano zasady stosowania zwolnień dla podatników dokonujących określonych czynności, które tracą zwolnienia na mocy regulacji rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r. W § 8 ust. 1 tego rozporządzenia okres przejściowy (zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji do dnia 30 czerwca 2025 r.) przewidziano dla podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. kontynuują lub rozpoczynają dostawę:
- wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
- wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
- węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych.
Powyższy okres przejściowy obejmuje również podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali dostawy ww. towarów, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. rozpoczną taką dostawę. Tym samym podatnicy dokonujący dostawy ww. towarów będą zobligowani do prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących od dnia 1 lipca 2025 r. W § 8 ust. 2 uregulowano okres przejściowy (zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji do dnia 31 marca 2026 r.) dla podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3 którzy:
- w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów,
- przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. rozpoczną świadczenie tych usług.
Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji (z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia), przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), byli zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji do dnia 31 marca 2026 r. Zwolnienie to obejmuje tych podatników, którzy w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie ww. usług, oraz tych, którzy przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia takich usług, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. rozpoczną ich świadczenie. W związku z powyższym podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji (z wyłączeniem zbiorowego transportu publicznego), i przy sprzedaży tych usług wykorzystują automaty vendingowe (sprzedaż biletów), zostaną objęci obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 kwietnia 2026 r.
W § 8 ust. 4 rozporządzenia wprowadza okres przejściowy (zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji do 31.3.2027 r.) dla podatników, którzy od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2027 r. kontynuują lub rozpoczynają dostawę towarów lub świadczenie usług, innych niż wymienione w ust. 3, przy użyciu automatów vendingowych z wyłączeniem usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług. Zwolnienie to obejmuje też podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali dostawy towarów lub świadczenia takich usług, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2027 r. rozpoczną dostawę tych towarów lub świadczenie tych usług. W myśl tego przepisu obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla podatników dokonujących dostawy towarów lub świadczących usługi, inne niż wymienione w ust. 3 § 8, przy użyciu automatów vendingowych, z wyłączeniem usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług, wejdzie w życie od dnia 1 kwietnia 2027 r. Usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług już są objęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji. W § 8 ust. 5 rozporządzenia uregulowano, że w przypadku podatników, którzy w 2024 r. rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie dostaw towarów lub świadczenia usług przy użyciu automatów vendingowych, nie będzie przysługiwało zwolnienie, o którym mowa w ust. 3 i 4. Z uwagi na podjęcie decyzji o ewidencjonowaniu tych czynności, tacy podatnicy nie będą objęci czasowym zwolnieniem.
Zgodnie z § 9 rozporządzenia przepisy rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76