Serwis Doradztwa Podatkowego

Rozporządzenie w sprawie stosowania obniżonych stawek podatku

Obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych ustanawia:

  1. przedłużenie możliwości czasowego stosowania – do dnia odwołania na obszarze RP stanu epidemii ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 – stawki 0% dla darowizn/nieodpłatnych świadczeń określonych towarów/usług w obszarze ochrony zdrowia,
  2. czasowe, obejmujące okres od dni 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 marca 2022 r., obniżenie stawki VAT do 8% dla dostaw, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:
    • gazu ziemnego (CN 2711 11 00 albo 2711 21 00) oraz
    • energii cieplnej,
  3. czasowe, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 marca 2022 r., obniżenie stawki VAT do 5% dla dostaw, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu energii elektrycznej (CN 2716 00 00).

Zgodnie z §10bc rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. od dnia 23 czerwca 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. 0% stawkę podatku stosowano (po spełnieniu określonych w §10bc ust. 2 warunków dokumentacyjnych) do nieodpłatnych świadczeń, których przedmiotem są wymienione w rozporządzeniu:

  • wyroby medyczne oraz wyroby medyczne do diagnostyki in vitro,
  • szkło laboratoryjne i aparatura laboratoryjna,
  • produkty lecznicze oraz substancje czynne,
  • produkty biobójcze – wyłącznie środki dezynfekujące,
  • specjalistyczne testy diagnostyczne służące do analizy i wykrywania czynników patogennych w organizmie człowieka, wodzie, powietrzu i glebie,
  • środki ochrony indywidualnej – wyłącznie maski, osłony/szyby ochronne na twarz, gogle, okulary ochronne, kombinezony, ochraniacze na buty, czepki i rękawice

– na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP) w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w celu dalszego nieodpłatnego przekazania podmiotom leczniczym niebędącym przedsiębiorcami w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

  • a także remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy, robót konserwacyjnych lub montażowych, na rzecz organizacji pożytku publicznego – wykonywanych w budynkach będących częścią zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza przez podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

W związku z przedłużającym się stanem epidemii COVID-19 MF uznało za uzasadnione przedłużenie stosowania niniejszej preferencji do dnia odwołania na obszarze RP stanu epidemii ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2.

4. Warunkiem stosowania preferencji, tak jak dotychczas, jest odpowiednie – wskazane w §10bc ust. 2 rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. – udokumentowanie dokonanych transakcji.

Stawka 0% będzie zatem miała zastosowanie pod warunkiem, że podatnik dokonujący darowizny wskazanych towarów:

  1. zawrze pisemną umowę darowizny z OPP, z której wynikać będzie, że OPP nieodpłatnie nabywa towary w celu nieodpłatnego ich przekazania określonym podmiotom leczniczym, oraz
  2. posiada kopię umowy o nieodpłatnym przekazaniu tych towarów przez OPP podmiotowi leczniczemu.

Natomiast w przypadku nieodpłatnego świadczenia wskazanych usług stawka 0%, zgodnie z projektem rozporządzenia, będzie miała zastosowanie pod warunkiem, że podatnik świadczący tą usługę:

  1. zawrze pisemną umowę z OPP, z której to umowy będzie wynikało, że usługa zostanie nieodpłatnie wykonana w budynkach będących częścią zakładu leczniczego, w których wykonywana jest działalność lecznicza przez podmiot leczniczy, oraz
  2. posiada potwierdzenie od podmiotu leczniczego, że usługa została wykonana w takich właśnie budynkach.

W związku z rosnącymi cenami gazu, energii elektrycznej i energii cieplnej MF uznał za uzasadnione obniżenie stawki VAT na gaz ziemny i energię cieplną (z 23% do 8%) i energię elektryczną (z 23% do 5%). Taką możliwość daje art. 102 dyrektywy VAT, zgodnie z którym po konsultacji z Komitetem ds. VAT każde państwo członkowskie może stosować stawkę obniżoną w odniesieniu do dostaw gazu ziemnego, energii elektrycznej lub dostaw energii cieplnej.

W zakresie obniżenia stawki VAT na dostawy gazu ziemnego Polska przeprowadziła stosowną konsultację z Komitetem VAT. Konsultacje w zakresie obniżenia stawki VAT na dostawy energii elektrycznej i energii cieplnej nastąpią w trybie uzgodnionym z KE.

Zgodnie z rozporządzeniem stawka 8% (§ 10e) będzie stosowana w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 marca 2022 r. do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu gazu ziemnego sklasyfikowanego w kodach CN 2711 11 00 (gaz ziemny skroplony) albo 2711 21 00 (gaz ziemny w stanie gazowym) oraz energii cieplnej. Przy czym do zdefiniowania energii cieplnej nie posłużono się kodami CN (jak ma to miejsce w odniesieniu do gazu ziemnego i energii elektrycznej), ponieważ energia cieplna jako taka nie jest klasyfikowana w Nomenklaturze scalonej CN. Energia cieplna będzie zatem definiowana zgodnie ze zwykłym rozumieniem tego terminu, czyli co do zasady jako ciepło dostarczane przez podmioty je wytwarzające.

W analogicznym okresie będzie stosowana stawka 5% (§ 10f) dla dostaw, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu energii elektrycznej (sklasyfikowanej w CN 2716 00 00).

Obniżka stawki VAT ma objąć wszystkie dostawy, których przedmiotem są wyżej wymienione: gaz ziemny, energia elektryczna i energia cieplna, niezależnie od statusu odbiorcy (oprócz gospodarstw domowych z obniżki skorzystają także np. przedsiębiorcy). Nie obejmie ona natomiast gazu LPG (art. 102 dyrektywy VAT daje prawo do obniżki wyłącznie dla gazu ziemnego), który wykorzystywany jest w niektórych gospodarstwach domowych do celów grzewczych. Dyrektywa VAT nie dopuszcza możliwości obniżenia stawki VAT na dostawy gazu LPG.

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia wskazano, że w odniesieniu do ww. dostaw będzie mogło znaleźć zastosowanie dotychczasowe podejście interpretacyjne dotyczące świadczeń złożonych. Oznacza to możliwość oceny każdego indywidualnego przypadku pod kątem wskazówek wynikających z bogatego orzecznictwa TSUE i sądów krajowych i w przypadku uznania dostawy za świadczenie kompleksowe (gdy dostawie gazu ziemnego energii elektrycznej lub cieplnej towarzyszą dodatkowe, związane z tymi dostawami usługi), opodatkowania wszystkich elementów wchodzących w jego skład w sposób taki, jak świadczenie główne – oczywiście tylko i wyłącznie w przypadku spełnienia przesłanek wynikających z orzecznictwa sądowego i dotychczasowej praktyki interpretacyjnej.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją