Rada Ministrów przyjęła, dnia 10 czerwca 2025 r., pakiet rozwiązań regulacyjnych, które mają usprawnić proces zamykania nieaktywnych rachunków bankowych oraz rozszerzyć możliwości komunikacji elektronicznej między klientami a zakładami ubezpieczeń. Zmiany zostały przygotowane we współpracy z Ministerstwem Finansów i obejmują nowelizacje m.in. ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Zgodnie z przyjętymi przepisami, po 5 latach braku aktywności na rachunku bankowym lub rachunku w SKOK, instytucja finansowa będzie zobowiązana do sprawdzenia w rejestrze PESEL, czy posiadacz rachunku żyje. Jeśli okaże się, że nie, bank będzie mógł rozpocząć procedurę wypłaty środków spadkobiercom lub realizacji dyspozycji na wypadek śmierci. Ma to usprawnić postępowania spadkowe i ograniczyć ryzyko bezprawnych wypłat.
Drugą częścią pakietu są zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń, takich jak OC komunikacyjne, OC rolników czy ubezpieczenie budynków w gospodarstwach rolnych. Nowelizacja umożliwi ubezpieczonym wyrażenie zgody na komunikację elektroniczną (np. mailową) nie tylko przy zawieraniu umowy, ale także w dowolnym momencie jej trwania.
Zmiany wejdą w życie w dwóch terminach: przepisy dotyczące rachunków bankowych po 3 miesiącach od ogłoszenia, natomiast te związane z ubezpieczeniami po 14 dniach. Nowe regulacje mają zwiększyć przejrzystość, komfort klientów i efektywność działania instytucji finansowych.
Źródło:
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.