Czy kwota składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia członka rady nadzorczej w części finansowanej przez płatnika stanowi koszt uzyskania przychodu?
W pierwszej kolejności należy wskazać, że w myśl art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Zatem wynagrodzenia członków rady nadzorczej co do zasady są kosztami uzyskania przychodu. A co ze składkami na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej ze środków płatnika?
Przedmiotowa kwestia ta została poruszona m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2019 r. (0114-KDIP2-2.4010.371.2019.1.PP), w której to, odnosząc się do powołanego powyżej przepisu, stwierdzono: „Z zacytowanego przepisu wynika bezwzględny nakaz wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z jednym tylko wyjątkiem – wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
Wynagrodzenie członków rady nadzorczej, realizującej ustawowe zadania organu nadzorczego, mające zapewnić prawidłowe funkcjonowanie podmiotu, stanowi na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy koszty uzyskania przychodów mimo braku bezpośredniego związku tych wydatków z przychodem (por. wyrok NSA z 18 maja 1999 r., sygn. akt SA/Wr 1357/98; ONSA 2000, Nr 2, poz. 81).
W tym miejscu należy wskazać, że stanowisko dotyczące możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów innych niż wynagrodzenia członków rady nadzorczej wielokrotnie zajmowały sądy administracyjne.
Przykładowo, NSA w wyroku z 17 listopada 2005 r., sygn. akt FSK 2503/04, stwierdził, że kosztami uzyskania przychodów będą tylko wypłacone wynagrodzenia, a wszelkie inne świadczenia, czyli wydatki z majątku spółki na rzecz członków rady nadzorczej, nie mogą być kosztami potrącalnymi. Sąd wskazał, że przepisy prawa pracy wyraźnie rozróżniają wynagrodzenie i inne świadczenia związane z pracą.
Ponadto w doktrynie jest prezentowany pogląd, że: „nie będą kosztami uzyskania przychodów inne wydatki ponoszone na członków rad nadzorczych (…), które nie są wynagrodzeniami z tytułu pełnionych funkcji. Nie jest np. kosztem uzyskania przychodu: ryczałt pieniężny wypłacony członkom rady nadzorczej za korzystanie z faksów (…); dieta wypłacona z tytułu odbytej podróży służbowej (…); wydatek na wynajęcie zagranicznego samochodu i pozostawienie go do dyspozycji rady nadzorczej (…); opłata składek na ubezpieczenie społeczne członków rady nadzorczej (wyrok NSA z 20 września 1996 r., sygn. akt SA/Łd 2257/95, niepubl.” – B. Dauter (w): L. Błystak, B. Dauter, E. Madej, A. Mudrecki, M. Niezgódka-Medek, R. Pęk, J. Zubrzycki Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz 2007, Wrocław 2007, s. 571.
Na podstawie przywołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki w związku z:
- wypłacaniem Członkom Rady Nadzorczej miesięcznego wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;
- wykonywaniem przez Członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, tj.: kosztów podróży, zakwaterowania i wyżywienia związanych z uczestnictwem w posiedzeniach rady nadzorczej, nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów”.
Reasumując należy stwierdzić, że kwota składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia członka rady nadzorczej w części finansowanej przez płatnika nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
Maciej Jendraszczyk
Doradca podatkowy nr 12 238
Wicedyrektor Oddziału Wielkopolskiego ds. Doradztwa Podatkowego i Audytu Podatkowego
maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl
tel. 61 848 33 48