Zgodnie z interpretacją podatkową z dnia 30 października 2020 r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.434.2020.3.AWO umorzona część subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju nie będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dyrektor KIS podkreślił, że choć sam fakt otrzymania subwencji finansowej jest obojętny podatkowo, to jej umorzenie stanowić będzie dla wnioskodawcy konkretne przysporzenie majątkowe skutkujące koniecznością rozpoznania przychodu.
W niniejszej sprawie Wnioskodawca zwrócił się do organu podatkowego z dwoma pytaniami:
- Czy środki pieniężne otrzymane w ramach Tarczy Finansowej stanowią dla Wnioskodawcy przychód z działalności gospodarczej?
- Czy część subwencji niepodlegająca zwrotowi (cześć umorzona) stanowi dla Wnioskodawcy przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu?
Wnioskodawca stanął na stanowisku, że pomoc Państwa dla przedsiębiorców ? co do zasady ? powinna być wolna od opodatkowania. Jest to wsparcie które ma charakter osłonowy, zapobiegający skutkom epidemii. Podobnie więc jak inne formy pomocy, np. świadczenie postojowe jest ? zdaniem Wnioskodawcy ? zwolniona od opodatkowania, nawet gdy stanowi przychód przedsiębiorcy. Zatem Wnioskodawca uważa, że środki pieniężne otrzymane w ramach Tarczy Finansowej stanowią przychód z działalności gospodarczej, który zwolniony jest z jakiegokolwiek opodatkowania.
Organ podatkowy nie podzielił zdania Wnioskodawcy. Uznał on, że środki otrzymane w ramach Tarczy Finansowej należy traktować jako pożyczkę, z tego względu, że wsparcie finansowe otrzymane w ramach Tarczy Finansowej określone jest jako subwencja finansowa która podlega zwrotowi, przy czym w określonych przypadkach może zostać umorzona w części nieprzekraczającej 75%. W związku z powyższym udzielenie pomocy z ramach PFR jest dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo. Organ uznał, że otrzymanie przedmiotowej pomocy:
- nie generuje po stronie Wnioskodawcy obowiązku rozpoznania przychodu ? przychód z przedmiotowego tytułu nie powstaje,
- nie ma podstaw do objęcia otrzymanych przez Wnioskodawcę środków zwolnieniem podatkowym (przytaczana przez Wnioskodawcę kwestia „zwolnienia od jakiegokolwiek opodatkowania”), gdyż przychód z tytułu otrzymania opisanych środków (subwencji) nie powstaje, a zatem nie może podlegać on zwolnieniu podatkowemu (brak przychodu/kwoty, która miałaby zostać objęta zwolnieniem podatkowym).
Ponadto Dyrektor KIS wskazał, że zgodnie z treścią art. 14 ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się kwoty stanowiącej równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także umorzonych pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z postępowaniem restrukturyzacyjnym lub postępowaniem upadłościowym. Innymi słowy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (co do zasady) wiąże powstanie obowiązku podatkowego, tj. powstanie przychodu do opodatkowania, ze zdarzeniem jakim jest umorzenie danego zobowiązania/umorzenie pożyczki. Organ wskazał, iż: ?Stosownie do wskazania Wnioskodawcy, otrzymana subwencja finansowa podlega bezwarunkowemu zwrotowi w wysokości 25%, w pozostałej części (do 75%) możliwe jest ? po spełnieniu określonych warunków ? uzyskanie częściowego zwolnienia z obowiązku jej zwrotu. Zatem, o ile sam fakt otrzymania subwencji finansowej jest dla Wnioskodawcy obojętny podatkowo, to jej umorzenie stanowić (już) będzie dla Wnioskodawcy konkretne przysporzenie majątkowe skutkujące koniecznością rozpoznania przychodu?. Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym umorzone środki pieniężne otrzymane w ramach Tarczy Finansowej nie będą stanowić przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, organ uznał za nieprawidłowe.
Podsumowując: mimo wcześniejszych zapewnień Ministerstwa Finansów, umorzona część subwencji finansowej z PFR stanowi dla przedsiębiorcy przysporzenie majątkowe będące podstawą do rozpoznania przychodu.