Serwis Doradztwa Podatkowego

Skutki utylizacji próbek, półproduktów i wyrobów gotowych wytworzonych z użyciem alkoholu etylowego zwolnionego od podatku

W przypadku produkcji leków i innych preparatów prozdrowotnych do niezbędnych prób produkcyjnych używany bywa alkohol etylowy nieskażony objęty pozycjami CN 2207 lub CN 2208 o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości. Producent, jako podmiot zużywający, korzysta wówczas ze zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej: „rozporządzenie w sprawie zwolnień”). Ponieważ jednak w § 9 tegoż rozporządzenia nie zostały zawarte jakiekolwiek zastrzeżenia co do dalszego postępowania z próbkami powstałymi w trakcie niezbędnych prób produkcyjnych, przedmiotem wątpliwości staje się określenie skutków utylizacji (zniszczenia) próbek, półproduktów i wyrobów gotowych, do wytwarzania których użyto alkohol etylowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”).

Zarówno wskazane próbki, które pozostają po przeprowadzeniu niezbędnych prób produkcyjnych i są pobierane jedynie do analiz, jak półprodukty, w przypadku których nie ukończono procesu produkcyjnego (np. z uwagi na wycofanie leków z Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub rezygnacji klienta z odbioru produktów) oraz wyroby gotowe o upływającym terminie ważności albo z uwagi na niespełnienie wymagań specyfikacji fizykochemicznych nieskierowane do ostatniego etapu produkcji – konfekcji i przechowywane w opakowaniach zbiorczych bywają poddawane utylizacji. Staje się ona konieczna z uwagi na brak możliwości komercyjnego wykorzystania, m.in. również ze względu na upływ terminu ważności, wzmiankowanych produktów i najczęściej jest zlecana wyspecjalizowanym podmiotom, odpowiednio dokumentującym fakt dokonania utylizacji.

Kwalifikacja wskazanej utylizacji na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. wymaga przeanalizowania z punktu widzenia art. 8 ust. 2, 3 i 4 tejże ustawy. Została ona dokonana w szczególności przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2022r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.32.2022.2.MAZ.

Organ zaakceptował w niej stanowisko producenta, który przyjął m.in., że skoro przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie napojów alkoholowych używanych do produkcji m.in. produktów leczniczych, zaś utylizacja nie stanowi etapu produkcji, natomiast produkty zostają przeznaczone do zniszczenia, a nie do użycia do produkcji, w ramach której może nastąpić ich zużycie, zatem utylizacja nie może skutkować opodatkowaniem akcyzą alkoholu etylowego zawartego w produktach, na podstawie art. 8 ust. 4 pkt 2.

Odpowiednio – uwzględniając treść art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. – Organ zgodził się, że jeśli Spółka używając alkohol etylowy do procesów produkcyjnych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy korzysta ze zwolnienia tego alkoholu od akcyzy ze względu na przeznaczenie (na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy i § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień), to „przeznaczenie” alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji produktów zostało już zrealizowane i przepisy ustawy dotyczące opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych nie mają zastosowania do utylizacji tychże produktów. Zwłaszcza, że w świetle art. 85 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. ubytki wyrobów akcyzowych o których art. 2 pkt 20 tejże ustawy mogą powstać przy okazji wykonywania określonych czynności (produkcji, magazynowania itd.), zaś utylizacja (zniszczenie) produktów jest celowym (zamierzonym) działaniem, a nie przy okazji powstałym niedoborem (stratą) wyrobu akcyzowego.

Według stanowiska wyrażonego przez Dyrektora KIS w odniesieniu do utylizacji produktów wytworzonych z użyciem alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie nie może również znaleźć zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., dotyczący użycia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy. Ponieważ zaplanowana przez Spółkę czynność zniszczenia (unicestwienia, uczynienia niezdatnym do użytku), niewątpliwie nie jest użyciem (stosowaniem), to tym samym nie podlega wskazanej regulacji art. 8 ust. 2 pkt 1

W świetle wskazanych regulacji Organ skonstatował ostatecznie, że gdy utylizacji (zniszczeniu) poddawane są próbki, półprodukty i wyroby gotowe, do wytworzenia których użyto alkohol etylowy zwolniony od akcyzy, nie znajdą zastosowania przepisy art. 8 ust. 2 pkt 1, art. 8 ust. 3 oraz art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., bowiem nie zostają spełnione przesłanki wymienione w tych przepisach, a tym samym utylizacja (zniszczenie) próbek, półproduktów i wyrobów gotowych, do wytworzenia których użyto alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą.

 

dr Joanna Kiszka

Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50

Akcyza i podatek akcyzowy

Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej

Akcyza i podatek akcyzowy                               

Skontaktuj się z naszą redakcją