Jak zdaniem wojewódzkich sądów administracyjnych należy interpretować definicję płynu do papierosów elektronicznych
W przedmiotowej kwestii wypowiedział się m.in. Wojewódzki Sad Administracyjny w Kielcach w wyroku z dnia 1 marca 2022 r. (I SA/Ke 43/22). Jak wskazał Sąd: „Przedmiot sporu w sprawie stanowi zatem treść art. 2 ust. 1 pkt 35 u.p.a., zgodnie z którym płyn do papierosów elektronicznych definiuje się jako roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Wymaga podkreślenia, że przy interpretowaniu normy prawa podatkowego decydujące znaczenie ma wykładnia językowa. Przepisy powinny być rozumiane zgodnie z ich literalnym brzmieniem (ściśle). Niedopuszczalne jest zaś doszukiwanie się intencji ustawodawcy i stwarzanie na tej podstawie norm wykraczających poza literalne i klarowne brzmienie przepisu.
W ocenie Sądu, powyższa reguła interpretacyjna nakazuje rozumieć sporny przepis w ten sposób, że płynem do papierosów elektronicznych jest każdy roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych. W przepisie tym nie ma mowy o tym, że chodzi o produkt finalny, który można użyć (wlać) do takiego papierosa. Pojęcie „roztworu” jest więc szerokie, otwarte, i w jego zakresie mieści się każdy płyn, o ile jest „przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych”.
(…) aromat opisany we wniosku o wydanie interpretacji mieści się w pojęciu roztworu z ww. przepisu. W stosunku do płynów do papierosów elektronicznych ustawodawca nie wyróżnił w przepisie ani roztworu mającego charakter finalny, ani grupy „dodatków”, czy „domieszek” do tych płynów. Objął opodatkowaniem wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do ich wykorzystania i zużycia w papierosie elektronicznym.
Innymi słowy, pod pojęciem „płyn do papierosów elektronicznych” należy rozumieć nie tylko wyrób gotowy (finalny), z nikotyną jak i bez nikotyny, przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, lecz również produkty służące do jego wytworzenia, pod warunkiem, że mieszczą się w definicji ustawowej, jako roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Ustawa nie ogranicza definicji „płynów do papierosów elektronicznych” do finalnych mieszanin (roztworów) bezpośrednio wlewanych do papierosa elektronicznego.
Wzmocnienie powyższej argumentacji stanowi ratio legis ww. przepisu. Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 137), wprowadzającej do u.p.a. opodatkowanie akcyzą nowej kategorii wyrobu akcyzowego, tj. płynu do papierosów elektronicznych, „papierosy elektroniczne, w których wykorzystuje się, w celu spożycia pary, płyny zawierające nikotynę lub płyny beznikotynowe, stanowią substytut tradycyjnych wyrobów tytoniowych. W związku z powyższym niniejszy projekt ustawy przewiduje objęcie płynów do papierosów elektronicznych, bez względu na zawartość w nich nikotyny, systemem opodatkowania w zakresie podatku akcyzowego (…). Papierosy elektroniczne są alternatywą dla palenia tradycyjnych papierosów. Są też używane równocześnie z tradycyjnymi wyrobami tytoniowymi. Używanie przez konsumentów wyrobów nieopodatkowanych akcyzą odbywa się kosztem konsumpcji opodatkowanych akcyzą tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Zatem wprowadzenie opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych (…) ma na celu zapewnienie analogicznego traktowania podatkowego wyrobów substytucyjnych względem tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Dodatkowo wyroby te podobnie jak tradycyjne wyroby tytoniowe czy alkohol należą do kategorii używek. Objęcie płynu do papierosów elektronicznych (…) akcyzą będzie skutkować lepszą kontrolą państwa nad ich produkcją, przemieszczaniem i sprzedażą.” (por. druk sejmowy nr VIII.1963).
Z powyższego uzasadnienia wynika zatem, że celem ustawodawcy było objęcie opodatkowaniem akcyzą płynu do papierosów elektronicznych bezpośrednio używanej przez użytkowników papierosów elektronicznych, ze względu na cele fiskalne oraz społeczne. Ustawodawca uznał płyn do papierosów elektronicznych jako używkę, nie czyniąc tu żadnych rozróżnień”.
Podobne stanowisko zajął także m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 24 marca 2022 r. (I SA/Go 43/22).
Reasumując należy uznać, że w definicji płynów do papierosów elektronicznych stosowanej na potrzeby podatku akcyzowego mieszczą się zarówno produkt finalny, jak również różnego rodzaju dodatki czy domieszki do takich płynów, a także roztwory wykorzystywane do produkcji produktów finalnych, o ile oczywiście spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.
Maciej Jendraszczyk
Doradca podatkowy nr 12 238
Wicedyrektor Oddziału Wielkopolskiego ds. Doradztwa Podatkowego i Audytu Podatkowego
maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl
tel. 61 848 33 48
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej
Akcyza i podatek akcyzowy