W ramach ulgi na robotyzację, na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa z dnia 15 lutego 1992 r.”), podatnikom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą i uzyskującym przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych od dnia 1 stycznia 2022r. przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wysokości kosztów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może jednak przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym ze wskazanego źródła przychodu. Wątpliwości podatników budzi m.in. zakres zastosowania przedmiotowej ulgi.
Do wątpliwości tych odniósł się m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lipca 2022r., o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.9.2022.1.AW, wydanej na wniosek producenta leków, suplementów diety oraz produktów medycznych, który w celu opracowania nowych oraz rozwoju obecnych produktów prowadzi zaawansowane prace badawczo-rozwojowe we własnym zakresie oraz nabywa usługi, know-how, opracowania eksperckie od podmiotów trzecich, w tym zagranicznych.
Dla zwiększenia automatyzacji i robotyzacji procesu produkcyjnego, a tym samym znaczącej poprawy zdolności produkcyjnych, podmiot ten planował poniesienie wydatków na robotyzację, obejmujących :
Wnioskując o wydanie interpretacji indywidulanej Spółka wyraziła stanowisko, że wydatki na nabycie linii pakującej oraz systemów informatycznych będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Uzasadniając tę ocenę wskazała w szczególności, że systemy informatyczne, które planuje nabyć w celu nadzorowania pracy robota przemysłowego w pełni umożliwią Spółce:
to zaś końcowo będzie miało przełożenie na kompleksowe usprawnienie procesów produkcyjnych w Spółce, szczególnie, że robot przemysłowy połączony będzie z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów.
W ocenie Spółki oba nabywane systemy informatyczne, a więc system MES (Manufacturing Execution System), który umożliwi m.in.
jak też system APS (Advanced Planning and Scheduling System), który :
spełniają definicje określone w art. 38eb ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., a w konsekwencji wydatki na ich nabycie stanowią wydatki na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 tejże ustawy.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej na wniosek Spółki interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.9.2022.1.AW, zajął odmienne stanowisko.
Organ zgodził się wprawdzie, że wydatki na nabycie fabrycznie nowego robota przemysłowego wraz z maszynami i urządzeniami peryferyjnymi mogą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., niemniej jako nieprawidłowe ocenił stanowisko Spółki w zakresie zaliczenia do kosztów poniesionych na robotyzację zgodnie z art. 38eb ust. 1 powołanej ustawy wydatków na systemy informatyczne.
Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, skoro z opisu powyższych systemów wynika, że będą one służyć zarządzaniu procesami produkcyjnymi oraz planowaniu procesów produkcyjnych, a nie uruchomieniu i przyjęciu do używania robota przemysłowego oraz pozostałych maszyn i urządzeń peryferyjnych, o których mowa w przepisie art. 38eb ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., to wydatki na nabycie przedmiotowych systemów nie są wydatkami na robotyzację objętymi ulgą.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
jo***********@*************ki.pl
tel. 32 259 71 50
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.