Serwis Doradztwa Podatkowego

VAT od przekazania towarów w ramach działań promocyjno-marketingowych

     Zgodnie z interpretacją z dnia 9 października 2020 r. o sygnaturze: 0113-KDIPT1-2.4012.500.2020.1.KW wydawanie produktów blogerowi/influencerowi w ramach realizowanych przez Spółkę działań promocyjno-marketingowych, w zamian za usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wypełniając definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

     W niniejszej sprawie Spółka zwróciła się do organu z pytaniem, czy w świetle przepisów art. 7 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów, w ramach realizowanych przez nią działań promocyjno-marketingowych, związane bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, podlegać będzie opodatkowaniu VAT? Bowiem Spółka planowała przeprowadzenie barteru z influercerem (blogerem) przez przekazanie mu nieodpłatnie towarów należących do Spółki, których jednostkowa cena nabycia przekracza kwotę 10,00 zł netto, a rocznie 100 zł (stanowiących próbkę w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług) w zamian za promocję polegającą na umieszczaniu przez blogera wpisów, zdjęć i pozytywnych opinii na temat przekazanego towaru. Produkty będą oznaczone jako „produkt nie do sprzedaży”, „produkt bez wartości handlowej” lub tym podobne. Zgodnie ze stanowiskiem Spółki w opisanym wyżej przypadku w świetle przepisów art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 7 ust. 3 tej ustawy nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów, w ramach realizowanych przez nią działań promocyjno-marketingowych, związane bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą nie podlega opodatkowaniu VAT.

     Organ podatkowy nie podzielił tego stanowiska. Wskazał on, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku Zainteresowany będzie przekazywał swoje towary blogerowi/influencerowi, w zamian za szereg czynności promocyjno-marketingowych, tj. odpowiednią promocję marki w mediach społecznościowych, pozytywne opnie, recenzje, umieszczanie zdjęć itp. Zatem w tej sytuacji będzie dochodziło do świadczenia wzajemnego, którego nie sposób uznać w okolicznościach sprawy za świadczenie nieodpłatne.

     Organ podkreślił, że: ?(…)przepisy podatkowe nie zawierają ograniczeń, co do formy zapłaty, a zatem wynagrodzenie (zapłata) nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe. Jeżeli w obrocie gospodarczym następuje zamiana towaru na towar, towaru na usługę i odwrotnie, a także zamiana usługi na usługę mamy do czynienia z transakcjami barterowymi?. Wskazał także, iż wydawanie sprzętu wędkarskiego blogerowi/influencerowi w ramach realizowanych przez Spółkę działań promocyjno-marketingowych, w zamian za usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wypełniając definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Zatem w omawianej sprawie nie wystąpi nieodpłatna dostawa towarów na rzecz blogera/influencera i w konsekwencji analiza przesłanek wynikających z przepisów art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy, objętych zakresem zadanego pytania, staje się niezasadna.

     Konkludując: popularna forma współpracy blogerów/influercerów firmami polegająca na otrzymaniu przez blogera danego produktu w zamian za jego reklamę w Internecie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

 

Alicja Przybyło

Młodszy konsultant podatkowy

alicja.przybylo@isp-modzelewski.pl

Skontaktuj się z naszą redakcją