Serwis Doradztwa Podatkowego

W oparciu o jakie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy określić przychody ze sprzedaży rzeczy w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi?

Do określenia skutków podatkowych sprzedaży rzeczy w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi, w tym mającymi wpływ na określenie wysokości przychodu podatkowego, nie mają zastosowania przepisy art. 14 ust. 1 i 2 tej ustawy, a art. 11c i art. 11d tej ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku transakcji kontrolowanej w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 6 wartość zbytych nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy ustala się na podstawie przepisów art. 11c i art. 11d. Powyższe oznacza, że do określenia skutków podatkowych sprzedaży rzeczy w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi, w tym mającymi wpływ na określenie wysokości przychodu podatkowego, nie mają zastosowania przepisy art. 14 ust. 1 i 2 tej ustawy, zgodnie z którymi przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową, o rzeczy, praw majątkowych lub usług określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami, prawami lub usługami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia albo świadczenia.

W uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2860) wskazano, że „Regulacja ma na celu zapewnienie, że do transakcji kontrolowanych będą miały zastosowanie tylko przepisy wskazane w dodanym Rozdziale 1a, a nie ogólne regulacje art. 14 ustawy o CIT (lub odpowiednio w dodanym Rozdziale 4b, a nie ogólne regulacje art. 19 ustawy o PIT). Celem wprowadzenia przepisu jest wyeliminowanie sporów interpretacyjnych w odniesieniu do szczególnego charakteru regulacji w zakresie cen transferowych w odniesieniu do regulacji art. 14 ustawy o CIT lub art. 19 ustawy o PIT.”

W transakcjach kontrolowanych, tj. identyfikowanych na podstawie rzeczywistych zachowań stron działań o charakterze gospodarczym, których warunki zostały ustalone w wyniku powiązań, podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (art. 11c powołanej ustawy). Jak stanowi art. 11d ust. 1 – 5 tej ustawy, ceny transferowe weryfikuje się, stosując metodę najbardziej odpowiednią w danych okolicznościach, wybraną spośród następujących metod: porównywalnej ceny niekontrolowanej, ceny odprzedaży, koszt plus, marży transakcyjnej netto, podziału zysku. W przypadku gdy nie jest możliwe zastosowanie metod, o których mowa powyżej, stosuje się inną metodę, w tym techniki wyceny, najbardziej odpowiednią w danych okolicznościach. Przy wyborze metody najbardziej odpowiedniej w danych okolicznościach uwzględnia się w szczególności warunki, jakie zostały ustalone lub narzucone pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostępność informacji niezbędnych do prawidłowego zastosowania metody oraz specyficzne kryteria jej zastosowania.

 

Andrzej Łukiańczuk
Doradca podatkowy nr 10266
andrzej.lukianczuk@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 60 wew. 129

Skontaktuj się z naszą redakcją