Serwis Doradztwa Podatkowego

Warunki zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w przypadku wynagrodzeń grafików komputerowych

     Wykonywanie pracy twórczej nie oznacza automatycznie powstania utworu i przejścia praw z tego tytułu na pracodawcę. Czas pracy nie jest wyznacznikiem wartości przychodu, w stosunku do którego przysługują 50% koszty uzyskania przychodu.

     W dniu 13 maja 2020 r. Dyrektor KIS wydał interpretacje indywidualną (0115-KDIT1.4011.169.2020.1.MK) w zakresie obowiązków płatnika przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów dotyczących zatrudnionych grafików komputerowych. Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy działającego w branży reklamowej i zajmującego się projektowaniem graficznym oraz wsparciem i doradztwem w zakresie marketingu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej planował on zawrzeć umowę o pracę z osobami na stanowisku grafik komputerowy, składającą się z dwóch wyodrębnionych kwot: wynagrodzenia za prace nieobjęte prawem autorskim oraz wynagrodzenia za wykonane projekty graficzne (objęte prawem autorskim). Umowa miała zawierać zapisy wyraźnie określające jaka część wynagrodzenia zasadniczego stanowi wynagrodzenie z tytułu rozporządzenia prawami autorskimi, a jaka wynagrodzenie za wykonywanie obowiązków pracowniczych, w efekcie których nie powstają utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim. Podział wynagrodzenia miał być określony jako procent ogólnego czasu pracy pracownika. W ten sposób czas pracy byłby wyznacznikiem wartości przychodu, w stosunku do którego przysługują 50% koszty uzyskania przychodu.

     Dyrektor KIS uznał, iż powyższy sposób ustalenia wynagrodzenia nie pozwala na zastosowanie podwyższonych 50% kosztów uzyskania przychodów: ?Należy zaznaczyć, że przez wyodrębnienie honorarium nie można uznać sytuacji, w której płatnik określa je jako procent ogólnego czasu pracy pracownika lub ustala je na podstawie czasu pracy rzeczywiście wykonywanej i związanej z tworzeniem utworów w rozumieniu prawa autorskiego. Wykonywanie pracy twórczej nie oznacza bowiem automatycznie powstania utworu i przejścia praw z tego tytułu na pracodawcę. Czas pracy nie jest zatem wyznacznikiem wartości przychodu, w stosunku do którego przysługują 50% koszty uzyskania przychodu. Istotne jest, aby utwór faktycznie powstał, co powinno być udowodnione (przepisy nie ograniczają w tym zakresie możliwości dowodowych przez wymienienie dowodów, którymi te okoliczności mogą być udowodnione ? mogą to być np. ewidencje prac stanowiących przedmiot prawa autorskiego) oraz że za przejęcie utworu pracodawca zapłacił konkretną wartość. Honorarium nie ma dotyczyć tylko i wyłącznie czasu pracy poświęconego na pracę twórczą, a ma stanowić zapłatę za korzystanie przez pracodawcę z praw autorskich przysługujących pracownikowi. Kwota honorarium ma być wyznacznikiem rzeczywistej wartości utworu, stanowić odzwierciedlenie wartości rynkowej przekazanych praw autorskich. Tylko bowiem jednoznaczne wyliczenie faktycznej wartości honorarium z tytułu rzeczywiście wykonanej pracy twórczej przez pracownika (twórcę) pozwala na zastosowanie do tej wartości kosztów uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Metoda Wnioskodawcy ? bazująca na procentowym zróżnicowaniu wynagrodzenia ? nie prowadzi do ustalenia honorarium autorskiego w wartości adekwatnej, odpowiadającej rzeczywistej wartości każdego z utworów, w stosunku do których prawa autorskie przejdą na Wnioskodawcę?.

 

Rafał Linka

Młodszy konsultant podatkowy

rafal.linka@isp-modzelewski.pl

Skontaktuj się z naszą redakcją