Wsparcie dla przedsiębiorców w formie zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji jest jednym z instrumentów polityki gospodarczej państwa. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na realizację projektu inwestycyjnego, mogą ubiegać się o wydanie decyzji o wsparciu (DoW), która określa m.in. maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych i wskaźnik intensywności pomocy publicznej. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1162, dalej: „UWNI”), wsparcie to jest udzielane w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Celem tego instrumentu jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski oraz pobudzenie aktywności gospodarczej.
Istotnym zagadnieniem z punktu widzenia przedsiębiorców jest kwestia wpływu ewentualnej zmiany statusu przedsiębiorstwa (np. z małego na średnie) po dacie uzyskania decyzji o wsparciu na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej. Wątpliwości budzi to, czy taka zmiana wpływa na wysokość wskaźnika, a tym samym na kwotę pomocy publicznej, z której przedsiębiorca może skorzystać. Właściwe zrozumienie przepisów w tym zakresie ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców planujących rozbudowę swojej działalności, gdyż pozwala im na uniknięcie negatywnych konsekwencji w postaci zmniejszenia kwoty przysługującego wsparcia.
Początkowo organy podatkowe, w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej , prezentowały stanowisko, zgodnie z którym zmiana statusu przedsiębiorstwa wpływała na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej. Pogląd ten znajdował odzwierciedlenie w licznych interpretacjach indywidualnych (np. z 18 grudnia 2020 r.,sygn. 0115-KDIT3.4011.420.2020.1.AWO, z 30 listopada 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.404.2020, z dnia 23 września 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.320.2019.1.MBD). W powyższych interpretacjach organ podatkowy wskazywał, że status przedsiębiorstwa – jako małego, średniego lub dużego – stanowi okoliczność faktyczną mającą znaczenie prawne w zakresie warunków korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego. Status ten był istotny dla określenia przysługującej przedsiębiorcy wartości pomocy. W przypadku zmiany statusu przedsiębiorstwa w trakcie realizacji inwestycji – np. z małego na duże – organy podatkowe stały na stanowisku, że zmiana ta powinna pociągać za sobą zmianę warunków korzystania z pomocy publicznej. W praktyce oznaczało to, że przedsiębiorca taki tracił prawo do podwyższonego wskaźnika intensywności pomocy publicznej i musiał liczyć się z koniecznością dłuższego utrzymania inwestycji.
Analogiczne stanowisko zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 7 kwietnia 2021 r. (sygn. I SA/Kr 103/21), stwierdzając, że utrata statusu średniego przedsiębiorcy i uzyskanie statusu dużego przedsiębiorcy powoduje zmniejszenie dopuszczalnej pomocy publicznej.
Jednakże od maja 2022 r. można zaobserwować zmianę w podejściu organów podatkowych do kwestii wpływu zmiany statusu przedsiębiorstwa na wskaźnik pomocy publicznej. W nowszych interpretacjach indywidualnych (np. z dnia 13 maja 2022 r.,sygn. 0111-KDIB1-3.4010.216.2022.2.JG, z dnia 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU) organy podatkowe wskazują, że decydujące znaczenie mają okoliczności faktyczne i prawne istniejące w dniu wydania decyzji o wsparciu. To właśnie ten stan determinuje warunki udzielenia pomocy publicznej, które powinny być utrzymane przez cały okres realizacji inwestycji. W interpretacjach tych podkreśla się, że „kluczowym elementem dotyczącym dopuszczalności stosowania parametrów oraz uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do korzystania z pomocy publicznej”.