Serwis Doradztwa Podatkowego

Zagraniczne podróże służbowe pracowników, a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wypłacanych diet

W następstwie realizacji umów zawieranych z zagranicznymi podmiotami Pracodawca będzie oddelegowywał pracowników zatrudnionych w Polsce na czas określony do pracy poza granicami Polski m.in. do Norwegii, Niemiec czy też innych krajów Unii Europejskiej. Delegacja będzie miała charakter polecenia wyjazdu służbowego, nie nastąpi zatem zmiana określonego w umowie o pracę miejsca wykonywania pracy. Okres delegacji uzależniony będzie od specyfiki danego projektu, przy czym w przeważającej większości przypadków będą to delegacje nie przekraczające okresu 3 miesięcy.

W związku z powyższym zadano pytania w zakresie:

  • nie uwzględnienia przez pracodawcę, przy obliczaniu podstawy wymiaru składek pracownika na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, kwot diet wypłacanych pracownikowi w związku z delegacją poza granice kraju;
  • nie naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne od kwoty przekraczającej wartość wydatku na nocleg pracownika ponad limit określony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r.

W decyzji z dnia 6 marca 2024 r. nr DI/1000000/43/98/2024 wydanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wskazano, że zgodnie z art. treścią art. 18 ust. 1 i 2 w z. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Przez przychód rozumie się zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

W sytuacji otrzymywania przez pracownika świadczeń finansowanych z tytułu przebywania w podróży służbowej zastosowanie będzie miał § 2 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem pkt 17.

Świadczenia te nie podlegają uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia wyłącznie do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej. Aktem prawnym regulującym wysokość oraz warunki ustalania należności z tytułu podroży służbowej pracownika jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Tym samym ponoszenie kosztów związanych z należnymi pracownikom dietami i innymi należnościami z tytułu podroży służbowej przewidzianymi dla zagranicznych podróży służbowych, nie będą one podlegały wliczeniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wydanej decyzji stwierdził, że koszty związane z należnymi pracownikom dietami i innymi należnościami z tytułu podróży służbowej przewidzianymi dla zagranicznych podróży służbowych, nie będą podlegały wliczeniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Z kolei w przypadku wystąpienia kwoty nadwyżki ponad limity każdorazowo podlegają uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

 

Maciej Kaszuba

młodszy konsultant podatkowy

maciej.kaszuba@isp-modzelewski.pl

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją