Rozporządzenie w sprawie zwolnień w podatku akcyzowym umożliwia zastosowanie zwolnień Odnosząc się natomiast do spełnienia przez stronę pierwszego warunku należy zauważyć, że skarżąca oświadczyła, iż w Zakładzie 1 posiada dwa generatory o łącznej mocy 0,990 MW (2×0,495 MW). Natomiast w Zakładzie 2 również posiada dwa generatory o łącznej mocy 1,072 (2 x 0,536 MW). W ocenie sądu zwolnienie ustanowione w § 5 ust. 1 rozporządzenia odnosi się do tych generatorów, w których produkowana jest energia, nie zaś do tych, które obejmuje posiadana przez podmiot wytwarzający energię koncesja. W tym zakresie sąd podziela stanowisko wyrażone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 czerwca 2014 r. I FSK 959/13 (dostępny na: orzeczenia.nsa.gov.pl), w którym sąd odwoławczy wskazał, że ?zamieszczenie obu tych wyrazów w bezpośrednim sąsiedztwie, tj. w ramach jednego przepisu („zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów”) wskazuje, że prawodawca położył wyraźny nacisk na spożytkowanie energii elektrycznej, tj. na faktyczne wytworzenie i wykorzystanie energii?. Zatem zwolnienie ustanowione w tym przepisie ?odnosi się wyłącznie do tych generatorów, w których produkowana jest energia, a nie tych, które są wyłączone?. Istotna zatem jest łączna moc posiadanych generatorów w których produkowana jest energia. Innymi słowy, jeżeli moc generatorów używanych w procesie wytwarzania energii nie przekracza 1 MW, ww. zwolnienie znajdzie zastosowanie. Mając powyższe na względzie zasadnie Dyrektor KIS stwierdził w zaskarżonej interpretacji, że w sytuacji, w której doszło do wytworzenia i zużycia energii elektrycznej, to wyprodukowana z generatorów znajdujących się w obu zakładach strony, o łącznej mocy przekraczającej 1 MW (Zakład 1 ? 0,990 MW (2 x 0,495 MW), Zakład 2 ? 1,072 MW (2 x 0,536 MW)) spowoduje, że spółka nie jest i nie będzie uprawniona na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia do korzystania ze zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia energii elektrycznej produkowanej w obu instalacjach odnawialnego źródła energii, tj. jednocześnie w Zakładzie 1 i Zakładzie 2. Zatem prawidłowo organ zakwestionował stanowisko strony w zakresie pytania drugiego. Sąd podziela stanowisko organu, który nie zgodził się ze stwierdzeniem skarżące, że zwrot „energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów” należy interpretować tak, że dotyczy on energii wyprodukowanej z generatora objętego koncesją wydaną zgodnie z przepisami prawa energetycznego, a tym samym, że wytworzenie energii elektrycznej w trakcie rozruchu technologicznego w instalacji w Zakładzie 2 nie powinno być uznawane jako produkowanie energii elektrycznej tylko dlatego, że udzielona spółce koncesja nie obejmuje wytwarzania energii w instalacji w Zakładzie 2. Prawidłowo wyjaśnił Dyrektor KIS, że zakres obowiązywania ustawy o podatku akcyzowym w stosunku do zwolnionej na podstawie § 5 rozporządzenia energii elektrycznej nie jest uzależniony od posiadania przez podmiot, który produkuje energię elektryczną koncesji na wytwarzanie w rozumieniu prawa energetycznego. Przepis ten bowiem w żaden sposób nie wskazuje na konieczność posiadania koncesji w rozumieniu prawa energetycznego. Wszystkie zwolnienia natomiast należy interpretować w sposób ścisły i nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej. Powyższe także potwierdza powołany art. 5 upa, który nakazuje opodatkować czynność nawet dokonaną z naruszeniem innych przepisów. A więc dla opodatkowania w tej sprawie nie ma znaczenia kwestia posiadania lub braku posiadania określonej koncesji.
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej