Serwis Doradztwa Podatkowego

Zwrot ulgi termomodernizacyjnej przez spadkobiercę

Dnia 25 października 2022 r. DKIS wydał interpretację indywidualna sygn. 0114-KDIP3.2.4011.710.2022.2.AC z przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwrotu ulgi termomodernizacyjnej.

Zgodnie z treścią interpretacji matka Wnioskodawczyni zmarła, która była właścicielką nieruchomości, w tym budynku mieszkalnego. Następnie Sąd stwierdził postanowieniem nabycie spadku w całości przez Wnioskodawczynię. Matka Wnioskodawczyni podjęła w 2019 r. i 2020 r. termomodernizację budynku mieszkalnego i otrzymała łączny zwrot kosztów z podatku w kwocie 1.365 zł. Matka Wnioskodawczyni otrzymała zwrot z urzędu skarbowego wydatków poniesionych na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w związku ze skorzystaniem z ulgi termomodernizacyjnej. W złożonym zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2019 r. matka Wnioskodawczyni odliczyła w ramach ulgi termomodernizacyjnej 667 zł, a w 2020 r. 698 zł. Matka Wnioskodawczyni otrzymała powyższe kwoty zwrotu podatku jeszcze przed śmiercią. Matka Wnioskodawczyni zmarła w 2021 r. Kwota zwrotu nie wchodziła w skład masy spadkowej. Matka Wnioskodawczyni dokonała w procesie termomodernizacji budynku mieszkalnego docieplenia stropu poddasza oraz częściowego docieplenia piwnicy, w związku z którymi otrzymała zwrot z podatku.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zwróciła się z pytaniem, czy po śmierci matki Wnioskodawczyni jest zobowiązana do dokonania zwrotu powyższej kwoty (ulgi) z uwagi na niedokończoną termomodernizację w 3-letnim okresie.

W ocenie Wnioskodawczyni nie jest ona zobowiązana do zwrotu ulgi. DKIS uznał stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe i wskazał, że „(…) W zakresie obowiązku podatkowego spadkobiercy w odniesieniu do możliwości dziedziczenia prawa do ulgi termomodernizacyjnej, powyższe regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.).

Stosownie do art. 922 § 1 ww. ustawy:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Ponadto zgodnie z art. 922 § 2 cytowanej ustawy:

Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

W myśl art. 97 § 1 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, ustanowiona została zasada, zgodnie z którą:

Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 1a, 2 i 2a, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Artykuł 97 § 2 powołanej ustawy stanowi:

Jeżeli, na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

Jest to zasada sukcesji majątkowych praw i obowiązków spadkobierców, stanowiących grupę następców prawnych, która nie wstępuje w prawa i obowiązki spadkodawcy, lecz przejmuje te prawa i obowiązki.

Przepisy § 1 i § 2 art. 97 Ordynacji podatkowej wyróżniają majątkowe i niemajątkowe prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, które przejmują spadkobiercy.

W prawie podatkowym nie zdefiniowano ani pojęcia praw i obowiązków „majątkowych”, ani też „niemajątkowych”. Pojęcie „majątkowe prawa i obowiązki” na gruncie prawa podatkowego należy rozumieć co do zasady tak, jak jest ono rozumiane w prawie cywilnym, a więc jako prawa i obowiązki bezpośrednio uwarunkowane interesem ekonomicznym uprawnionego. Natomiast na gruncie prawa publicznego w literaturze przedmiotu wskazuje się, że podział praw i obowiązków na materialne i niematerialne przebiega po linii podziału prawa finansowego na materialne i formalne. Zatem prawa niemajątkowe – proceduralne, to takie na podstawie których zawiązują się organizacyjne stosunki prawno-finansowe, a majątkowe dotyczą uprawnień i obowiązków, na podstawie których zawiązują się stosunki prawno-finansowe.

Pojęcie „prawo majątkowe” użyte w treści art. 97 Ordynacji podatkowej należy odnosić do wszelkich praw majątkowych przysługujących wszystkim spadkobiercom podatnika i płatnika.

Do praw majątkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego zaliczyć można np. prawo do zwrotu nadpłaty, prawo do zwrotu podatku, niewykorzystane prawo do rozłożenia zapłaty podatku na raty.

Do obowiązków majątkowych można zaliczyć np. obowiązek zapłaty zaległości podatkowych zgodnie art. 97 § 4 ww. ustawy, ale prawa te muszą wynikać z przepisów prawa podatkowego. Przy czym w obu przypadkach sukcesji praw o charakterze majątkowym jak i niemajątkowym – prawa te muszą wynikać z przepisów prawa podatkowego. Spadkobiercy podatnika przejmują także prawa i obowiązki wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Powyższe przepisy dotyczą majątkowych praw i obowiązków spadkodawcy, odnoszą się natomiast do praw i obowiązków zmarłego ściśle związanych z jego osobą, do których należy zaliczyć między innymi przysługujące spadkodawcy prawa do ulg, czy zwolnień podatkowych. Prawa i obowiązki o charakterze osobistym podlegają dziedziczeniu w świetle przepisów Kodeksu cywilnego zgonie z art. 97 § 1, tj. podlegają przejęciu przez spadkobierców w świetle ustawy – Ordynacja podatkowa.

Pani jako jedyna spadkobierczyni po matce ma prawo do ulgi termomodernizacyjnej wynikającej z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które przysługiwałyby spadkodawcy i z których na skutek śmierci spadkodawca nie mógł skorzystać.

Ulga termomodernizacyjna o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawem majątkowym i co do zasady podlega dziedziczeniu przez spadkobiercę osoby, której ta ulga przysługiwała. Jednocześnie w przypadku gdy podatnik podejmie decyzję o kontynuowaniu termomodernizacji ma obowiązek ją zakończyć w terminie 3 lat i odliczyć poniesione przez siebie wydatki w ramach limitu przysługującego spadkodawcy.

Natomiast jak wynika z przedmiotowej sprawy okres kryzysu światowego i wysokość kosztów opału nie pozwala Pani na kontynuowanie prac termomodernizacyjnych w okresie 3 lat od rozpoczęcia termomodernizacji przez Pani mamę.

Zatem, jeśli nie kontynuowała Pani rozpoczętych prac termomodernizacyjnych, nie będzie Pani zobowiązana do dokonania zwrotu kwoty 1.365 zł w związku z niedokończoną termomodernizacją w 3-letnim okresie”.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją