Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 20/2019

10. Opodatkowanie akcyzą energii elektrycznej

 
Dnia 14 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej(0111-KDIB3-3.4013.91.2019.1.PJ) wydał interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania akcyzą energii elektrycznej.
Spółka zamierza rozpocząć produkcję koksu naftowego niekalcynowanego o kodzie CN 2713 11 00. Wyrób ten należy do kategorii wyrobów energetycznych wymienionych w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, dalej: ustawa akcyzowa), dla których nie została określona stawka akcyzy w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Przedmiotowy wyrób nie został również wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy oraz nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia.
Jak wskazał organ w uzasadnieniu: ?Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy.
Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 – art. 86 ust. 3 ustawy.
Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:
1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 – 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1540,00 zł/1000 litrów;
3. (uchylony);
4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 – 1822,00 zł/1000 litrów;
5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 – 1446,00 zł/1000 litrów;
6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1171,00 zł/1000 litrów;
7. (uchylony);
8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1171,00 zł/1000 litrów;
9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi – 232,00 zł/1000 litrów;
10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:
a. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na
czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi – 232,00 zł/1000 litrów,
b. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych – 64,00 zł/1000 kilogramów;
11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 – 1180,00 zł/1000 litrów;
12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
a. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
* skroplonych – 670,00 zł/1000 kilogramów,
* w stanie gazowym – 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),
aa. gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 – 0 zł,
b. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
– biogazu, bez względu na kod CN – 0 zł,
– wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 – 0 zł,
c. pozostałych – 14,22 zł/1 GJ;
13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych – 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
14. pozostałych paliw silnikowych – 1797,00 zł/1000 litrów;
15. pozostałych paliw opałowych:
a. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny – 232,00 zł/1000 litrów,
* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny – 64,00 zł/1000 kilogramów,
b. gazowych – 1,28 zł/gigadżul (GJ).
W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) – art. 89 ust. 1a ustawy.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust. 1a:
1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
2. niezwłocznie – w przypadku zmiany ich wysokości (art. 89 ust. 1b ustawy).?
Ponadto organ podkreślił, że: ?Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł – art. 89 ust. 2c ustawy.
Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę, wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2713 11 00 są wyrobami energetycznymi, które nie są jednocześnie wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy ani też wymienionymi w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.
W sytuacji zatem gdy wyroby energetyczne klasyfikowane do kodu CN 2713 11 00 przeznaczone będą do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw
silnikowych, znajdzie wobec tych wyrobów zastosowanie zerowa stawka akcyzy w oparciu o art. 89 ust. 2c ustawy.
Nadto zaznaczyć należy, że ustawodawca nie wymaga aby podmiot sprzedający wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką akcyzy, żądał składania przez nabywców tych wyrobów akcyzowych, oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów energetycznych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – w niniejszej sprawie oświadczenia o przeznaczeniu do wywiezienia poza granice kraju w ramach eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej. Pozostawia tym samym w opisanym we wniosku zakresie dowolność składania oświadczeń, a samo oświadczenie nie stanowi warunku do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy w oparciu o art. 89 ust. 2c ustawy, jest zatem brak przeznaczenia przez sprzedawcę wyrobu do szeroko rozumianych celów opałowych i napędowych.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego produkowany przez Wnioskodawcę wyrób energetyczny (koks naftowy niekalcynowany) klasyfikowany do kodu CN 2713 11 00 będzie sprzedawany Kontrahentowi, który przedmiotowy koks naftowy będzie odbierał z zakładu Wnioskodawcy z zamiarem wywiezienia poza granice kraju. Wnioskodawca nie oferuje tego wyrobu do sprzedaży z przeznaczeniem do szeroko rozumianych celów opałowych i napędowych.
Powyższe oznacza, że sprzedaż wyprodukowanego przez Wnioskodawcę wyrobu energetycznego niewymienionego w załączniku nr 2 do ustawy nie następuje z przeznaczeniem do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W konsekwencji umożliwia to Wnioskodawcy zastosowanie wobec tych wyrobów zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy. Dalsze natomiast ewentualne konsekwencje związane z nieprawidłowym przeznaczeniem przedmiotowych wyrobów energetycznych, spoczywać będą już na nabywcy tych wyrobów energetycznych.?
Reasumując, organ wskazał, że: ?uzyskanie oświadczenia od Kontrahenta o przeznaczeniu nabywanych wyrobów energetycznych do celów innych niż opałowe i napędowe nie stanowi warunku do zastosowania przez Wnioskodawcę przy sprzedaży przedmiotowych wyrobów zerowej stawki akcyzy. Niemniej w analizowanej sytuacji sprzedaż wyprodukowanego przez Wnioskodawcę wyrobu energetycznego (niezależnie od oświadczenia) nie następuje z przeznaczeniem do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, co w konsekwencji umożliwia Wnioskodawcy zastosowanie zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy.?
 
 
 
Kacper Wolak
Młodszy konsultant podatkowy
Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon: 22 517 30 77