Dyrektor KIS w dniu 19 kwietnia 2024 r. wydał istotną dla podatników interpretację indywidualną o sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.176.2024.2.EC w przedmiocie oceny możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Z wnioskiem o wydanie interpretacji zwróciła się podatniczka, która w 2023 roku zakupiła dom mieszkaniowy jednorodzinny. Dom został oddany do użytku przed dokonaniem zakupu. Budynek był nowo wybudowany obiektem, w stanie deweloperskim, wymagającym instalacji źródła ciepła, położenia podłogi, płytek, wyposażenia w celu zamieszkania. Dom został zamieszkany od października 2023 r. Wykonano prace obejmujące montaż pompy ciepła, wykonanie posadzek na podbudowie termicznej.
W związku z powyższym stanem faktycznym podatniczka zwróciła się do organu z pytaniem czy zakup i instalacja pompy oraz wykonanie posadzki na podbudowie termicznej styropianowej mogą być odliczone od dochodu w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
W świetle obowiązujących przepisów ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy – Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Dla celów zastosowania ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość.
Zatem dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie Organ odniósł się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”. Zgodnie ze słownikową definicją modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne.
Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje. Zdaniem WSA we Wrocławiu: „Termomodernizować można wyłącznie budynek już istniejący. Należy zauważyć, że w przepisach definiujących przedsięwzięcie termomodernizacyjne (art. 2 pkt 2 uTRCE w zw. z art. 5a pkt 18c uPIT) ustawodawca posłużył się zwrotami, które poddane wykładni językowej, prowadzą do wniosku, że regulują one procesy dokonywania zmian i modyfikacji, premiowanych z punktu widzenia celu ustawy. Tymczasem zmieniać czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś. W ocenie Sądu decydujące dla dopuszczalności skorzystania z ulgi jest poniesienie wydatków po faktycznym zakończeniu budowy budynku mieszkalnego, a nie dopełnienie formalnych powinności do których inwestor jest zobowiązany już po wybudowaniu budynku” (wyrok z dnia 7 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 128/23).
Organ wskazał zatem, że jakkolwiek przedmiotowy budynek został już wybudowany i oddany do użytkowania, to jednak nie został on jeszcze wykończony. Budynek był nowo wybudowanym obiektem, w stanie deweloperskim, wymagającym instalacji źródła ciepła, położenia podłogi, płytek, wyposażenia w celu zamieszkania. Z tego względu Organ uznał, że w tym przypadku nie nastąpiło faktyczne zakończenie budowy, umożliwiające zamieszkanie i użytkowanie przedmiotowego budynku mieszkalnego, a co za tym idzie, nie można uznać, że budynek ten spełniał już swoją funkcję, czyli służył zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych zgodnie z ww. art. 3 pkt 2a ustawy – Prawo budowlane, gdyż budynek ten był nadal w trakcie faktycznej budowy.
W związku z powyższym wykonane prace (obejmujące montaż pompy ciepła, wykonanie posadzek na podbudowie termicznej) stanowiły w rzeczywistości kolejny etap prac budowlanych w nowo budowanym budynku mieszkalnym, a nie modernizację istniejącego i faktycznie użytkowanego budynku mieszkalnego, służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.
Organ uznał, że nie ma znaczenia, że formalnie budowa budynku została zakończona i został on oddany do użytkowania, czy fakt, że dom został zamieszkany od października 2023 r., po uprzednim poniesieniu wydatków. Zdaniem Organu podatniczce nie będzie przysługiwała możliwość odliczenia wydatków na zakupienie i instalację pompy ciepła oraz wykonanie posadzki na podbudowie termicznej styropianowej w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, zakupionym w stanie deweloperskim, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Karolina Karaś
tel. 32 259 71 50