Serwis Doradztwa Podatkowego

Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych

Platforma Elektronicznego Fakturowania służy do obsługi zamawiających i wykonawców zamówień publicznych.

Zagadnienie zostało uregulowane w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Ustawa określa zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych, koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwa publiczno-prywatnego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, oraz zadania ministra właściwego do spraw gospodarki związane z funkcjonowaniem platformy i warunki powierzania tych zadań innym podmiotom. Celem wprowadzenia ustawy do polskiego porządku prawnego było wdrożenie przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych. Przepisy ustawy stosuje się do przesyłania między wykonawcami a zamawiającymi ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych. Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych odbywa się za pośrednictwem Platformy Elektronicznego Fakturowania. Platforma została uruchomiona 1 kwietnia 2019 r. Platforma umożliwia wykonawcom wystawianie i wysyłanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Natomiast dla zamawiającego wprowadzono obowiązek odbioru od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy. Pozostałe dokumenty obsługiwane na Platformie są wymieniane między stronami na zasadzie dobrowolności. Faktury elektroniczne dla zamówień publicznych mają ustalony format, co oznacza, że są to faktury ustrukturyzowane, co daje możliwość automatycznego przetwarzania przez systemy informatyczne, bez potrzeby uczestnictwa pracownika w tym procesie.

 

Aleksandra Szczęsny

Konsultant podatkowy, Śląski Oddział Instytutu Studiów Podatkowych

aleksandra.szczesny@isp-modzelewski.pl

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją